Μια από τις πιο συχνές διαταραχές που απασχολούν τους Λογοθεραπευτές είναι ο Τραυλισμός! Για να είναι ένα παιδί επικοινωνιακά σωστό πρέπει η ομιλία του να είναι εύρυθμή. Σε αντίθετη περίπτωση η δύσρυθμη ομιλία δυσκολεύει την ικανότητα του παιδιού να επικοινωνήσει σωστά.
Τι είναι ο τραυλισμός ;
Ο τραυλισμός αποτελεί μια διαταραχή επικοινωνίας και ροής. Κατά την διάρκεια της ομιλίας η ροή διακόπτεται από διάφορων μορφών δυσρυθμίες όπως επαναλήψεις λέξεων, συλλαβών, φωνημάτων, φράσεων, επιμηκύνσεις φωνημάτων, μπλοκαρίσματα, επαναδιατυπώσεις και παρεμβολές ήχων – φωνημάτων. Ακόμη και τα άτομα που δεν τραυλίζουν μπορούν να εμφανίσουν κατά την διάρκεια της ομιλίας τους κάποιες από αυτές τις δυσρυθμίες. Οι δυσρυθμίες των ατόμων που τραυλίζουν διαφέρουν ποσοτικά και ποιοτικά από τις δυσρυθμίες των ατόμων που δεν τραυλίζουν. Επιπλέων τα άτομα που τραυλίζουν εκτός από τα πρωτογενή συμπτώματα που είναι οι δυσρυθμίες παρουσιάζουν και δευτερεύοντα μη λεκτικά συμπτώματα. Παρακάτω θα αναλύσουμε τις δυσρυθμίες και τα δευτερεύοντα μη λεκτικά συμπτώματα με παραδείγματα :
ΔΥΣΡΥΘΜΙΕΣ :
1.ΕΝΔΟΛΕΚΤΙΚΕΣ ΔΥΣΡΥΘΜΙΕΣ
Α) Επανάληψη φωνημάτων π.χ. << Τ-τ-τ-τι κάνεις ; >>
Β) Επανάληψη συλλαβών π.χ. << Τι κα-κα-κα-κάνεις ; >>
Γ) Επανάληψη μονοσύλλαβων λέξεων π.χ. <<Τι-τι-τι-τι κάνεις ; >>
Δ) Επιμηκύνσεις φωνημάτων π.χ. << Τιιιι κάνεις ; >>
Ε) Μπλοκαρίσματα – Το παιδί προσπαθεί να παράγει έναν ήχο αλλά δυσκολεύεται και αυτό φαίνεται και στην σωματική κόπωση του όταν μιλάει. π.χ. << Τι κ___άνεις ; >>
2.ΔΥΣΡΥΘΜΙΕΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ :
Α) Επανάληψη φράσεων π.χ. << Θέλω να, θέλω να πάω στο σχολείο >>
Β) Επαναδιατυπώσεις π.χ. <<Θέλω να πάω στο σινεμά, όχι στο θέατρο >>
Γ) Παρεμβολή ήχου / φωνήματος π.χ. <<Θέλω να πάω εεε στο σχολείο >>
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΑ ΜΗ ΛΕΚΤΙΚΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ :
Α) Αποφυγή βλεμματικής επαφής
Β) Επαναλαμβανόμενες ρυθμικές κινήσεις των άκρων
Γ) Μορφασμοί
Δ) Πίεση των χειλιών
Ε) Κλείσιμο των ματιών
Ζ) Κούνημα ώμων κλπ.
Το γεγονός αν οι δυσρυθμίες που εμφανίζει το παιδί σας είναι στα πλαίσια του φυσιολογικού ή όχι το κρίνει ο Λογοθεραπευτής ελέγχοντας και αξιολογώντας την ομιλία του παιδιού!