Εκδήλωση του Εμπορικού συλλόγου Ξάνθης με κεντρικό ομιλητή τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ Γ. Καρανίκα
Παρουσιάστηκε η έρευνα που αποτυπώνει την μορφολογία της Ξανθιώτικης αγοράς και το προφίλ των εμπορικών επιχειρήσεων
Μια «ακτινογραφία» υψηλής ανάλυσης των παθογενειών, της ιδιομορφίας αλλά και των ευκαιριών και των προοπτικών ανάπτυξης της τοπικής αγοράς, αποτέλεσε η έρευνα που διεξήγαγε ο Εμπορικός Σύλλογος Νομού Ξάνθης σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας και την υποστήριξη του Εκπαιδευτικού Κέντρου ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ και στην οποία πήρε μέρος ένα πολύ μεγάλο δείγμα των εμπορικού κλάδου της πόλης μας. Η έρευνα παρουσιάστηκε σε εκδήλωση με θέμα «Προβλήματα και Προκλήσεις στην Αγορά του Δήμου Ξάνθης» που πραγματοποίησε το απόγευμα της Δευτέρας 20 Μαΐου ο Εμπορικός Σύλλογος Νομού Ξάνθης, στον Πολυχώρο Τέχνης και Σκέψης «Οικία Μάνου Χατζιδάκι». Κεντρικός ομιλητής στην εκδήλωση ήταν ο πρόεδρος της Ε.Σ.Ε.Ε. Γιώργος Καρανίκας, ενώ τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσίασε ο Μανώλης Μανιούδης, στέλεχος του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ). Συντονίστρια της εκδήλωσης η εκδότρια του «Ε» Ελένη Διαφωνίδου. Η εκδήλωση συγκέντρωσε το ενδιαφέρον πολλών επαγγελματιών της πόλης μας που παραβρέθηκαν και συμμετείχαν σ’ ένα εποικοδομητικό διάλογο μετά την παρουσίαση της έρευνας. Παρόντες ήταν επίσης ο δήμαρχος Ξάνθης Στράτος Κοντός, η αντιπεριφερειάρχης Ξάνθης Πολυξένη Μπρίκα, ο βουλευτής Μπαράν Μπουρχάν, οι πρώην υπουργοί ΝΔ Αλέξανδρος Κοντός και ΣΥΡΙΖΑ Στάθης Γιαννακίδης. Από τους παραγωγικούς φορείς παρόντες ήταν ο οικοδεσπότης πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Ξάνθης, Νίκος Γρηγοριάδης, ο πρόεδρος του ΕΒΕ Ξάνθης Στέλιος Μωραΐτης, η πρόεδρος της ΟΕΒΕ Ξάνθης Μαίρη Τσιακίρογλου, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας εμπόρων Θράκης Αντώνης Φραντζής, όλοι οι πρόεδροι των εμπορικών συλλόγων της περιφέρειας ΑΜΘ και μέλη των Δ.Σ.
Δήμαρχος Ξάνθης, Σ. Κοντός: «Η Ξάνθη παρουσιάζει μεγάλη διαρροή στις παραγωγικές ηλικίες»
Στο χαιρετισμό του ο δήμαρχος κ. Κοντός έθεσε τον προβληματισμό του από το διαπιστωμένο φαινόμενο ότι η Ξάνθη παρουσιάζει μεγάλη διαρροή σε παραγωγικές ηλικίες των 25 – 35 ετών, σημειώνοντας την αναγκαιότητα για στοχευμένες παρεμβάσεις αναστροφής του φαινομένου. Σημείωσε δε ότι η έρευνα αυτή είναι πολύ αξιόλογη γιατί αναδεικνύοντας τα προβλήματα της τοπικής αγοράς δείχνει και τις ευκαιρίες αλλά και τις κατευθύνσεις και τις πρωτοβουλίες που πρέπει να πάρει ο εμπορικός κλάδος αλλά και οι φορείς για την τόνωση της τοπικής αγοράς. Ο κ. Μπαράν αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες του για την ανάδειξη των προβλημάτων λειτουργίας των Τελωνείων τονίζοντας την ανάγκη στήριξης του λιανεμπορίου. Απ’ την πλευρά τους ο κ. Μωραΐτης εστίασε στα προβλήματα των εμπορικών επιχειρήσεων και ζήτησε μέτρα στήριξης της τοπικής αγοράς. Η κα Τσιακίρογλου ανέδειξε την συνεργασία και τον συντονισμό ως καλές πρακτικές για να αναδειχθούν οι δυνατότητες των εμπορικών επιχειρήσεων και να ενισχυθεί η κατανάλωση. Ο Αλέξανδρος Κοντός τόνισε την ανάγκη στήριξης του εμπορικού κλάδου, ενώ ο κ. Γιαννακίδης επέμεινε στον ορισμό της ανάπτυξης και πως μπορεί με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες να αναπτύξει ο κλάδος του λιανεμπορίου που είναι σημαντικός όπως είπε για την οικονομία.
Προέδρος ΕΣΕΕ, Γ. Καρανίκας: «Ανάπτυξη χωρίς κοινωνική συνοχή δεν υπάρχει»
Ο πρόεδρος της Ε.Σ.Ε.Ε. Γιώργος Καρανίκας στην ομιλία του αναφέρθηκε στο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον εντός του οποίου δραστηριοποιούνται σήμερα οι μικρομεσαίες και μικρές εμπορικές επιχειρήσεις, αναδεικνύοντας προβλήματα και προκλήσεις που αφορούν τη στάση και τα μέτρα της Πολιτείας. Μίλησε για τις νέες απαιτήσεις ψηφιακού μετασχηματισμού και πράσινης μετάβασης, καθώς και τη λειτουργία των χρηματοδοτικών πόρων και επιμέρους επενδύσεων από την πλευρά των εμπόρων. Τόνισε δε ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη είναι η κοινωνική συνοχή ενώ ανέφερε ότι αυτή η έρευνα είναι η πρώτη φάση καθώς θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση που αποτυπώνει τις καταναλωτικές συνήθειες και ανακοίνωσε τη συνεργασία της ΕΣΕΕ με το ΔΠΘ.
Προέδρος Εμπορικού συλλόγου Ξάνθης Ν. Γρηγοριάδης: «Σε συνεργασία με την Αυτοδιοίκηση για διεκδίκηση λύσεων στα προβλήματά μας»
Τους παριστάμενους χαιρέτισε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Νομού Ξάνθης Νίκος Γρηγοριάδης, ο οποίος υπογράμμισε τα προβλήματα και τις επιτακτικές προσδοκίες που αντιμετωπίζουν οι έμποροι, προσθέτοντας ότι «μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν», αλλά σημαντικά οφέλη μπορούν να προκύψουν από τον συντονισμό για την διεκδίκηση λύσεων από την Πολιτεία και τη συνεργασία με την Αυτοδιοίκηση και άλλους παραγωγικούς φορείς. Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσίασε ο Μανώλης Μανιούδης, στέλεχος του ΙΝΕΜΥ, τονίζονται το μεγάλο δείγμα της έρευνας που την καθιστά πραγματική και αξιόπιστη και σημείωσε ότι μπορεί να αποτελέσει ένα καλό εργαλείο για τη διαμόρφωση των προτάσεων του εμπορικού κόσμου. Το δείγμα της έρευνας ανέρχεται στις 259 επιχειρήσεις (17% του πληθυσμού). Η έρευνα διενεργήθηκε την περίοδο 21-28 Φεβρουαρίου μέσα από τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου (face to face τεχνική).
Γενικά στοιχεία για το εμπορικές επιχειρήσεις
Ο κλάδος του εμπορίου είναι ιδιαίτερα σημαντικός σε επίπεδο περιφερειακής οικονομίας καθώς εισφέρει το 14,6% των επιχειρήσεων, το 31,7% του κύκλου εργασιών και το 16,4% των απασχολούμενων. Στον κλάδο του λιανικού εμπορίου καταγράφονται 1516 επιχειρήσεις, που πραγματοποιούν 284 εκ. κύκλο εργασιών και απασχολούν 3.254 απασχολούμενους. Το μέσο μέγεθος των εμπορικών επιχειρήσεων είναι μικρό (2,3 απασχολούμενοι ανά επιχείρηση).
Η Ξάνθη έχασε το 31% του ΑΕΠ της σε 13 χρόνια!
Πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία της έρευνας. Ειδικότερα σ’ ότι αφορά τα χαρακτηριστικά της ΔΕ Ξάνθης καταγράφεται μείωση της τάξης του 31% στο ΑΕΠ την περίοδος 2008 – 2021 ενώ την ίδια περίοδο μείωση κατά 26,1% παρουσιάζει η Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία στο εμπόριο, καταλύματα, εστίαση. Ο πληθυσμός καταγράφει αύξηση κατά 7,7% από το 2001 – 2011 και 6% από το 2011 – 2021.
Ποιο είναι το προφίλ των επιχειρήσεων της Ξάνθης: Ατομικές και πολύ μικρές
Τα δημογραφικά δεδομένα της Ξάνθης δείχνουν ότι η κατηγορία «΄Ένδυση – Υπόδηση « αποτελεί το 17% ενώ «Τροφίμων και Ποτών το 35%. Το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρηματιών είναι άνδρες, απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ενώ φύλο αντρικό είναι και το ποσοστό των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης , 32%. Στην πλειονότητά τους οι επιχειρήσεις είναι ατομικές (86,10%) και πολύ μικρές ενώ περίπου οι μισές απασχολούν ένα άτομο, τον ιδιοκτήτη (49,8%) Οι εμπορικές επιχειρήσεις απευθύνονται κατά 97,6% στην στενά τοπική αγορά.
Τα προβλήματα τους: Υψηλή φορολογία και μείωση κατανάλωσης
Σε ποσοστό 41,2% οι εμπορικές επιχειρήσει θεωρούν ως το μεγαλύτερο πρόβλημά τους τα υψηλή φορολογία και τα ασφαλιστικά. Μάλιστα κατά 90,9 % θεωρούν άδικο το νέο φορολογικό νομοσχέδιο. Επίσης πρόβλημα αποτελεί σε ποσοστό12,2% η μείωση της κατανάλωσης και 9% το λειτουργικό κόστος. Μικρότερο ποσοστό η γραφειοκρατία (3,9%) και το παρεμπόριο (3,5%). Οι επιχειρήσει επίσης κατά 68,8% διαπιστώνουν ότι έχει αυξηθεί το κόστος εργασίας. Ως μεγαλύτερες προκλήσεις θεωρούν κατά 45,6% τις οικονομικές υποχρεώσεις και 21,6% την ρευστότητα, κατά 13,9 το κόστος του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Δεν φέρνει πελάτες ο τουρισμός, λένε οι έμποροι της Ξάνθης
Επίσης ενδιαφέρον παρουσιάζουν και άλλα ευρήματα όπως στο ερώτημα ικανοποίησης από τις υπηρεσίες του δήμου Ξάνθης το 72,3% απάντησε μέτρια και 16,7% υψηλή και το 11,1% χαμηλή, ενώ υψηλό είναι το ποσοστό που αναζητά υποστήριξη από εμπόρους συλλόγους (82,6%). Οι έμποροι συνεχίζουν να πιστεύουν στο θεσμό των εκπτώσεων κατά 83,80 και να παραμείνουν ίδιες οι εκπτωτικές περίοδοι κατά 87,30%. Αξιοσημείωτο είναι ότι η γνώμη του για τον τουρισμό ως πηγή πελατών είναι κατά 23% θετική, 21% αρνητική και 56% ουδέτερη. Σ’ ότι αφορά την ανάπτυξη της επιχείρησης την ορίζουν από την αύξηση των πελατών (49,4%), την αύξηση της κερδοφορίας (26,3%), την επέκταση σε νέες αγορές κατά 7,5%κια μόνο 2,7% στην ψηφιακή τους βελτίωση.
Αντέχουν οι επιχειρήσεις παρά τα προβλήματα
Είναι χαρακτηριστικό ότι για το Ηλεκτρονικό εμπόριο το 62,40% απάντησε ότι «Δεν με αφορά». Οι χρηματοδοτήσεις είναι από κεφάλαια επιχείρησης κατά 54,1 και 31,4% από προσωπικά κεφάλαια ενώ στα ίδια οικονομικά δεδομένα ήταν το β’ εξάμηνο του 2023 για το 55,3% των επιχειρήσεων και μόνο το 30,6% πήγε καλύτερα. Σ’ ότι αφορά την πράσινη μετάβαση το 53,7% απάντησε ότι εφαρμόζει πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον και το 39,2% ότι δεν έχει λάβει μέτρα. Τέλος κατά 51,4% δεν έχουν συμμετάσχει ποτέ σε σεμινάρια και κατά 61,5% δεν δίνει καμιά πιθανότητα να διακόψει τη λειτουργία τους, γεγονός που δείχνει την ανθεκτικότητά τους παρά τα προβλήματα. Στο θέμα της διαδοχής το 36% είναι πιθανό να μεταβιβάσει την επιχείρηση σε παιδιά) και 30% κλείσιμο.
Δείτε εδώ την έρευνα: