Τα παιχνίδια είναι από τα πρώτα πράγματα που αγοράζουν οι γονείς για τα παιδιά τους και το κάθε παιδικό δωμάτιο είναι γεμάτο με πολλά και διαφορετικά παιχνίδια! Πολλοί γονείς αναρωτιούνται στο πως βοηθάνε τα παιχνίδια τα παιδιά τους και ποια είδη παιχνιδιών πρέπει να επιλέξουν για να ενισχύσουν τις ικανότητες τους. Τα παιχνίδια είναι από τα βασικά εργαλεία που βοηθάνε στην διαδικασία της ενίσχυσης των κινητικών, λεκτικών και μη-λεκτικών ικανοτήτων των παιδιών. Το παιχνίδι βοηθάει τα παιδιά μέσω της πράξης να μιμούνται τους ήχους, να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους, να ενισχύσουν την προτασιακή τους δομή, να ενισχύσουν την πραγματολογία τους, να ενισχύσουν την συναισθηματική τους εξέλιξη αλλά και τις κινητικές τους ικανότητες.
Δεν είναι όμως αρκετά από μόνα τους τα παιχνίδια για να πραγματοποιηθούν αυτοί οι στόχοι. Οι γονείς και οι φροντιστές έχουν τον βασικό ρόλο στην διάρκεια του παιχνιδιού καθώς μια κούκλα ή ένα παζλ δεν είναι από μόνο του αρκετό για να εμπλουτίσει το λεξιλόγιο του παιδιού ή να ενισχύσει τον προφορικό του λόγο. Μέσω της κούκλας, της μπάλας ή οποιουδήποτε άλλου παιχνιδιού οι γονείς πρέπει να αλληλεπιδρούν με το παιδί, να θέτουν ερωτήσεις, να του δίνουν την ευκαιρία να θέτει και αυτό τις δικές του ερωτήσεις, να ονομάζουν τα πάντα και να βοηθάνε το παιδί να τους μιμηθεί.
Ποια παιχνίδια είναι όμως βοηθητικά ;
ΌΛΑ! Όλα τα παιχνίδια μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά ώστε να ενισχυθεί ο προφορικός τους λόγος. Στην βρεφική ηλικία είναι σημαντικό να έρχονται σε επαφή με παιχνίδια που βγάζουν ήχους, έχουν πολλά χρώματα, μεγέθη κλπ. Επιπλέων και ο καθρέφτης είναι πολύ σημαντικός. Έτσι με την βοήθεια των γονιών τα παιδιά μιμούνται τους ήχους, ανακαλύπτουν παθητικά τα χρώματα, τα σχήματα, τις λέξεις, τις έννοιες κλπ. ώστε στο κατάλληλο στάδιο να μπορούν να τα εκφράσουν, επιπλέων ενισχύεται έτσι και η βλεμματική τους επαφή. Μετέπειτα στην ηλικία των 1-2 ετών καθώς αρχίζουν να λένε λεξούλες και σιγά-σιγά να συνδυάζουν δύο λέξεις μεταξύ τους είναι σημαντικό να παίζουν με παιχνίδια συσχέτισης όπως να ταιριάζουν και να κατηγοριοποιούν τα χρώματα, τα σχήματα, τα ζωάκια κλπ. μαζί πάντα με τους γονείς όπου θα τους περιγράφουν την διαδικασία, θα ονομάζουν τα αντικείμενα και θα αλληλεπιδρούν μαζί τους.
Στην ηλικία των 2-4 ετών και αφού τα παιδιά έχουν περισσότερες λέξεις στο λεξιλόγιο τους και ανάλογα με την ηλικία τους περνάνε στην φάση των απλών προτάσεων, παίζουν με τις κούκλες, τα ζωάκια, τα ενσφηνώματα, τα παζλ, τα κουζινικά, τα εργαλεία κλπ. μέσω αυτών των παιχνιδιών τα παιδιά μαθαίνουν διάφορες έννοιες όπως τα μέρη του σώματος, τις χωρικές έννοιες, τα ρούχα κλπ. επιπλέων βοηθάνε το παιδί στο μιμητικό παιχνίδι, στην συναισθηματική ανάπτυξη και στις κοινωνικές του ικανότητες. Μετά τα 4 το παιδί αρχίζει να παίζει συνεργατικά με άλλα παιδιά και έτσι ενισχύεται το συμβολικό παιχνίδι και το συναίσθημα της συνεργασίας και της αλληλεπίδρασης με άλλους.
Κόντε -Χασάν Μπουσρά
Λογοθεραπεύτρια (Πτυχιούχος Α ΤΕΙ Πατρών)