Προσοχή στις ποσότητες
Μεζούρα και προσφορές
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζει να καλπάζει η ακρίβεια παρά την μείωση των δεικτών του πληθωρισμού στο 3% τον Απρίλιο από 4,6% τον Μάρτιο. Η κατάσταση έχει γίνει αφόρητη για τα νοικοκυριά που συνεχίζουν να πληρώνουν ακριβότερα βασικά προϊόντα, όπως το ψωμί και το κρέας, σε σύγκριση με τις άλλες χώρες της ευρωζώνης και παρότι υπάρχουν κάποια λίγα δείγματα για μικρές μειώσεις από τον επόμενο μήνα, με βάση τους τιμοκαταλόγους χονδρικής, η μεγάλη εικόνα δεν προοιωνίζεται εξορθολογισμός των τιμών σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Οδηγός επιβίωσης στα σούπερ μάρκετ: Προσοχή στις ποσότητες
Σύμφωνα με έρευνα της εφημερίδας το «ΒΗΜΑ» εδώ και αρκετούς μήνες που το φαινόμενο του «shrinkflation» – από το shrink που σημαίνει συρρικνώνω και inflation που σημαίνει πληθωρισμός – έχει κάνει την εμφάνισή του και στην ελληνική αγορά, τα 250 γρ. έγιναν 200 γρ., τα 500 γρ. «έπεσαν» στα 400 γρ., ενώ κάποια κύπελλα γιαουρτιού περιέχουν 190 γρ. αντί για 200, με τις τιμές όμως στην καλύτερη περίπτωση να παραμένουν ίδιες ή να ανεβαίνουν.
Για παράδειγμα, μια συσκευασία μαργαρίνης 500 γρ. συγκεκριμένης μάρκας πριν από έναν χρόνο, στις 27 Απριλίου 2022, πωλούνταν 2,77 ευρώ. Εφέτος (10 Μαΐου) η συσκευασία των 400 γρ. πωλείται 2,92 ευρώ.
Στο βούτυρο, από την άλλη, η τιμή του κιλού αλλάζει ανάλογα με τη συσκευασία. Σε κορυφαία μάρκα βουτύρου στη συσκευασία των 500 γρ. η τιμή του κιλού είναι 17,60 ευρώ, στα 250 γρ. 18,72 ευρώ και στα 125 γρ. 22,40 ευρώ. Δηλαδή υπάρχει μη γραμμική τιμολόγηση. Η επιβάρυνση για τον καταναλωτή μειώνεται καθώς αυξάνεται η ζητούμενη ποσότητα.
Σε κάθε περίπτωση οι ποσότητες, μικρότερες ή μεγαλύτερες, αναγράφονται στις συσκευασίες και δεν τίθεται θέμα παραπλάνησης του καταναλωτή.
Μεζούρα και προσφορές
Η τιμή παραμένει σήμερα, με διαφορά, το σημαντικότερο αγοραστικό κριτήριο για όλα ανεξαιρέτως τα προϊόντα, ενώ 7 στους 10 καταναλωτές, σύμφωνα με την έρευνα της EY, Future Consumer Index, εκτιμούν ότι θα παραμείνει το σημαντικότερο κριτήριο και σε τρία χρόνια από σήμερα.
Υπό αυτές τις συνθήκες η πλειονότητα των καταναλωτών «κυνηγάει» τις προσφορές, κάτι που γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτό στην αγορά των προϊόντων καθαρισμού και των απορρυπαντικών για ρούχα, καθώς οι τιμές έχουν εκτιναχθεί. Τον Απρίλιο εφέτος στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, όπως τα απορρυπαντικά, τα χαρτικά, τα καθαριστικά, οι τιμές αυξήθηκαν κατά 16,3% σε ετήσια βάση, δηλαδή, σχεδόν πενταπλάσιες συγκριτικά με τον μέσο πληθωρισμό. Προκειμένου όμως οι προσφορές να μην είναι «προσφορές», οι καταναλωτές θα πρέπει να μην πέφτουν στην παγίδα των προωθητικών ενεργειών, αλλά να υπολογίζουν το κόστος σύμφωνα με την τιμή της μεζούρας ή της κάψουλας (pod), διότι αυτό που φαίνεται φθηνό μπορεί να είναι τελικά ακριβό.
Χαμηλότερα στα ράφια
Οι αγορές με λίστα, οι κάρτες πιστότητας και τα εκπτωτικά κουπόνια παρέχουν αναμφίβολα δυνατότητες εξοικονόμησης χρημάτων. Δεν πηγαίνουμε στο σουπερμάρκετ πεινασμένοι γιατί πιθανότατα να παρασυρθούμε σε παρορμητικές αγορές. Επίσης «σκανάρουμε» ολόκληρο το ράφι, καθώς τα πιο ακριβά αντικείμενα τοποθετούνται στο ύψος των ματιών, ενώ τα φθηνότερα χαμηλότερα και αριστερά. Δεν προσπερνάμε τα προϊόντα των οποίων η ημερομηνία λήξης πλησιάζει, τα οποία πωλούνται συνήθως σε χαμηλότερη τιμή, αρκεί βεβαίως να υπάρχει προγραμματισμός για την κατανάλωσή τους. Ξίδια, μέλι, βανίλια ή άλλα εκχυλίσματα, ζάχαρη και αλάτι μπορούν να διαρκέσουν σχεδόν για πάντα, αλλά και το επεξεργασμένο λευκό ρύζι διαρκεί αρκετό καιρό, ενώ μπορούμε να παρατείνουμε τη «ζωή» των ξηρών καρπών βάζοντάς τους στην κατάψυξη.
Τέλος, συγκρίνουμε τις τιμές διαφορετικών καταστημάτων καθώς συχνά βλέπουμε αισθητά διαφορετικές τιμές για το ίδιο ή σχεδόν το ίδιο προϊόν.