Παιχνίδι! Ένα σημαντικό κομμάτι στην ζωή των παιδιών. Το παιχνίδι είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος μέσω του οποίου τα παιδιά μπαίνουν στην διαδικασία να εξερευνήσουν και να ανακαλύψουν διάφορες πτυχές τους και να ωριμάσουν διάφορα κομμάτια τους. Το παιχνίδι είναι μια συμπεριφορά, μια προσέγγιση στην εργασία αλλά και μια εξελικτική διαδικασία!
Το παιχνίδι πρέπει να υπάρχει στις ζωές των παιδιών από την βρεφική κιόλας ηλικία, τα χρώματα, η αφή, ο ήχος και τα διάφορα χαρακτηριστικά τους βοηθάνε το παιδί να αναπτύξει τις λεκτικές του ικανότητες, τις κινητικές του ικανότητες αλλά και τις επικοινωνιακές του δεξιότητες. Το παιχνίδι επιπλέων βοηθάει πολύ και στην μάθηση, έχει αποδειχθεί ότι όταν τα παιδιά βρίσκονται στα πλαίσια παιγνιώδους λειτουργίας κατά την διάρκεια της μάθησης γίνονται πιο ευέλικτα, μειώνεται ο φόβος τους και αποκτούν περισσότερη αυτοεκτίμηση! Έτσι είναι σημαντικό οι εκπαιδευτικοί, οι θεραπευτές αλλά και οι γονείς να υλοποιούν τους διάφορους στόχους τους με την βοήθεια των παιχνιδιών.
Παρακάτω ακολουθεί η εξέλιξη του παιχνιδιών παιδιών 1-6 ετών :
12-18 ΜΗΝΩΝ :
1.Εξερευνούν τα αντικείμενα μέσω της αφής και της παρατήρησης.
2.Παιχνίδι ‘’Δούναι και λαβείν’’.
3.Αντιλαμβάνονται την χρήση των αντικειμένων.
4.Δείχνουν ενδιαφέρον στα βιβλία και στις εικόνες των βιβλίων.
5.Παίζουν με κούκλες.
6.Συναρμολογούν παιχνίδια π.χ. συναρμολογούν τα βαγόνια του τρένου.
7.Ξεκινούν το συμβολικό παιχνίδι.
18-24 ΜΗΝΩΝ :
1.Παίζουν με παιχνίδια που χρήζουν οπτική και μυϊκή ακρίβεια π.χ. σφυριά.
2.Παίζουν με παιχνίδια που μπορούν να τα σπρώξουν και να τα τραβάνε π.χ. καροτσάκια.
3.Ξεκινούν να κάνουν αναπαραστατικό παιχνίδι με μινιατούρες ή κούκλες.
4.Παίζουν με μουσικά όργανα.
2-3 ΕΤΩΝ :
1.Παίζουν παιχνίδια ρόλων και παιχνίδια προσποίησης.
2.Αρχίζουν να χειρίζονται μικρά αντικείμενα π.χ. χάντρες.
3.Αρχίζουν το παράλληλο παιχνίδι με τα άλλα παιδιά.
4.Δείχνουν ενδιαφέρον στην ζωγραφική, στους μαρκαδόρους, στα πινέλα κλπ.
5.Τους αρέσει το αισθητηριακό παιχνίδι π.χ. παιχνίδι με το νερό.
3-4 ΕΤΩΝ :
1.Παίζουν με φούσκες, είτε τις σκάνε είτε φυσάνε για να δημιουργήσουν.
2.Κάνουν απλά παζλ και ενσφινώματα.
3.Παίζουν παιχνίδια αντίληψης του χώρου.
4.Παίζουν με τις πλαστελίνες με ουσιαστικό τρόπο.
4-5 ΕΤΩΝ :
1.Ελέγχουν τα κομμάτια σε ένα πολύπλοκο παιχνίδι.
2.Ομαδοποιούν τα παιχνίδια σε ένα παιχνίδι.
3.Παίζουν συνεργατικά με άλλα παιδιά για ένα σκοπό.
4.Συζητούν και θέτουν κανόνες για το παιχνίδι.
5-6 ΕΤΩΝ :
1.Ακολουθούν και θέτουν κανόνες σε ένα παιχνίδι.
2.Χειρίζονται και παίζουν με τα δύσκολα παιχνίδια σε μια παιδική χαρά π.χ. τραμπολίνο.
3.Παίζουν ομαδικά παιχνίδια με εμπόδια.
Κόντε -Χασάν Μπουσρά
Λογοθεραπεύτρια (Πτυχιούχος Α ΤΕΙ Πατρών)