Η 3η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως η Παγκόσμια Ημέρα Ακοής και με αφορμή αυτή την ημέρα θα αναφερθούμε στην αναγκαιότητα της για την φυσιολογική ανάπτυξη των γλωσσικών ικανοτήτων, του λόγου και της ομιλίας των παιδιών!
Μια από τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη των γλωσσικών ικανοτήτων, του λόγου και τις ομιλίας των παιδιών είναι η ακοή! Τα παιδιά από την βρεφική κιόλας ηλικία παρατηρούν τα ηχητικά και τα οπτικά ερεθίσματα και τα συσχετίζουν ώστε να αναπτύξουν τους πρώτους ήχους, τις πρώτες λέξεις κλπ. Τα παιδιά πρέπει να έχουν συχνή επαφή με τα γλωσσικά ερεθίσματα! Έχει αποδειχθεί ότι τα παιδιά με βαρηκοΐα, κώφωση, προβλήματα ακοής και ακουστικής επεξεργασίας δυσκολεύονται στην ανάπτυξη του λόγου, παρουσιάζουν γλωσσικές καθυστερήσεις, αρθρωτικές και φωνολογικές διαταραχές, παρουσιάζουν διάσπαση προσοχής και συγκέντρωσης και μετέπειτα τα ελλείμματα αυτά αντικατοπτρίζονται και στο μαθησιακό κομμάτι όπου εμφανίζονται οι Μαθησιακές Δυσκολίες!
Παρακάτω θα αναφερθούμε στα χαρακτηριστικά που παρουσιάζουν τα βρέφη αλλά και τα παιδιά με μειωμένη ακουστική οξύτητα!
Τα μωρά με μειωμένη ακουστική οξύτητα :
1.Δεν αντιδρούν σε πολλούς ήχους.
2.Δεν στρέφονται προς την πηγή του ήχου.
3.Δεν παρουσιάζουν βάβισμα.
4.Αντιδράνε σε κάποιους ήχους ενώ σε κάποιους άλλους όχι.
Τα παιδιά με μειωμένη ακουστική οξύτητα :
1.Δυσκολεύονται να διακρίνουν τους άηχους ήχους για παράδειγμα τους ήχους σ, φ, θ κλπ.
2.Δυσκολεύονται να διακρίνουν τους άηχους ήχους των λέξεων με αποτέλεσμα να μην αντιλαμβάνονται ολόκληρες λέξεις.
3.Έχουν φτωχό λεξιλόγιο.
4.Δυσκολεύονται να κατανοήσουν λέξεις με πολλαπλές σημασίες ή λέξεις που μοιάζουν μεταξύ τους.
5.Δυσκολεύονται να κατανοήσουν μεγάλες και πολύπλοκές προτάσεις.
6.Δυσκολεύονται στην δημιουργία ολοκληρωμένων και σύνθετων προτάσεων.
7.Παρουσιάζουν γραμματικά προβλήματα ως προς την μορφολογία των λέξεων διότι δεν μπορούν να διακρίνουν πολύ εύκολα τις καταλήξεις των λέξεων.
8.Δυσκολεύονται να ελέγξουν τον τόνο και την ένταση της φωνής τους και μιλάνε μεγαλόφωνα.
9.Έχουν δυσνόητη ομιλία.
Τα παιδιά όσο μεγαλώνουν παρουσιάζουν δυσκολίες και στο σχολείο, δυσκολεύονται να κατανοούν τα λεγόμενα στην τάξη, σε μεγάλες παρέες, σε μέρη με θόρυβο και πολύ κόσμο κλπ. Με αποτέλεσμα να μειώνετε η αυτοεκτίμηση τους, να πέφτουν ψυχολογικά και να έχουν ένα συνεχή εκνευρισμό!
ΠΡΟΣΟΧΗ ! Είναι σημαντικοί οι ακοολογικοί έλεγχοι από μικρή ηλικία ώστε να πραγματοποιηθεί η έγκαιρη διάγνωση του προβλήματος και να προχωρήσουμε αρχικά στην επίλυση των ακοολογικών προβλημάτων με την βοήθεια του ειδικού ακοολόγου ΩΡΛ και στην συνέχεια να πραγματοποιηθεί η αξιολόγηση και η παρέμβαση από ένα Λογοθεραπευτή!
Κόντε -Χασάν Μπουσρά
Λογοθεραπεύτρια (Πτυχιούχος Α ΤΕΙ Πατρών)