Αρχική ΓΝΩΜΕΣ Πως επηρεάζει η χρήση της μάσκας κορονοϊού την ανάπτυξη και την γλωσσική εξέλιξη

Πως επηρεάζει η χρήση της μάσκας κορονοϊού την ανάπτυξη και την γλωσσική εξέλιξη

1

Το 2020 ήταν μια χρονιά που μας άνοιξε την πόρτα σε μια υποχρεωτική αλλαγή της καθημερινότητας μας, γνωριστήκαμε με την πανδημία και ζούμε πλέον με τον Κορονοϊό! Στις αρχές δυσκολευτήκαμε αρκετά όμως τώρα είναι σαν ένα μέλος της οικογένειας μας! Έχουμε αλλάξει συνήθειες για χάρη του και υιοθετήσαμε καινούριες. Μια από αυτές είναι και η μάσκα!

Πως όμως επηρεάζει η μάσκα κορονοϊού την ομιλία και την ανάπτυξη του λόγου στα μικρά παιδιά;

Ας ξεκινήσουμε με την χειλεανάγνωση ή την ανάγνωση της ομιλίας όπου σύμφωνα με τον Leonhardt  είναι μια πολύ σημαντική δεξιότητα όπου περιλαμβάνει όχι μόνο τις κινήσεις του στόματος αλλά και τις μιμικές κινήσεις του προσώπου, δηλαδή τις γκριμάτσες και τα συναισθήματα που εμφανίζονται στο πρόσωπο μας όσο μιλάμε! Όπως είναι γνωστό τα παιδιά από την βρεφική κιόλας ηλικία ξεκινούν την παρατήρηση, παρατηρούν τους γονείς ή τους φροντιστές τους και στην συνέχεια ξεκινούν να τους μιμούνται! Είναι σημαντικό επίσης οι γονείς και οι φροντιστές των βρεφών και παιδιών κατά την διάρκεια της φροντίδας και της ενασχόλησης τους με το παιδί να του παρέχουν οπτικά και ηχητικά ερεθίσματα. Πρέπει δηλαδή να μιλάνε στα παιδιά, να κατονομάζουν τα πάντα και να χρησιμοποιούν ευδιάκριτες κινήσεις του προσώπου και γκριμάτσες! Να εκφράζονται δηλαδή και με την γλώσσα του σώματος! Είναι σημαντική η πρόσωπο με πρόσωπο επαφή με το παιδί!

Κατά την διάρκεια της παρατήρησης τα παιδιά απεικονίζουν στο νου τους τις κινήσεις που πραγματοποιεί το στόμα στην παραγωγή διάφορων φωνημάτων, παρατηρούν τον τόνο της φωνής, την αλλαγή της προσωδίας, τον τονισμό των λέξεων, τον ρυθμό της ομιλίας, πόσο γρήγορα ή πόσο αργά μιλάμε, τις κινήσεις που εμφανίζονται στο πρόσωπο σε κάθε λέξη, τα συναισθήματα που αποτυπώνονται στο πρόσωπο μας ανάλογα με την λέξη ή την έκφραση και τις μιμικές κινήσεις που πραγματοποιούνται από τον ενήλικα! Έτσι μετά από ένα διάστημα παρατήρησης ξεκινούν τις προσπάθειες μίμησης των ενηλίκων, μιμούνται τις κινήσεις του στόματος και των αρθρωτών και εμφανίζονται οι πρώτοι ήχοι, δηλαδή το βάβισμα, το βάβισμα σιγά-σιγά εξελίσσεται και γύρω στο 12ο μήνα εμφανίζονται οι πρώτες λεξούλες οι οποίες με την σειρά τους πολλαπλασιάζονται και ξεκινάει η δημιουργία και η εξέλιξη του λόγου!

Τα βρέφη και τα μικρά παιδιά που μεγαλώνουν στην εποχή του COVID-19 λόγω της συμπαγούς μάσκας χάνουν την εικόνα και ένα μέρος του ηχητικού ερεθίσματος με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται στην συσχέτιση του οπτικού ερεθίσματος με το ακουστικό ερέθισμα! Αυτό τις περισσότερες φορές έχει αντίκτυπο και εμφανίζονται Καθυστερήσεις λόγου και ομιλίας! Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι δεν είναι αναγκαίο να ισχύει σε όλα τα παιδιά, κάποια από τα παιδιά μπορεί να είναι περισσότερο ευάλωτα από άλλα και να επηρεάζονται περισσότερο ενώ κάποια άλλα να αναπτύσσουν τα στάδια χωρίς δυσκολίες!

Κόντε -Χασάν Μπουσρά
Λογοθεραπεύτρια (Πτυχιούχος Α ΤΕΙ Πατρών)

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Μπουσρά Κόντε Χασάν
Περισσότερα άρθρα από ΓΝΩΜΕΣ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Έπος Καραγκιοζιάδα – Εθνική Φαρσοκωμωδία*

«Τα λόγια του παράλογα, μα τόσο λογικά σε εποχές απέραντης απερισκεψίας» Δημήτρης Αβούρης …