Διάλογος ! Είναι ο τρόπος που επικοινωνούμε με τους άλλους ανθρώπους, με την βοήθεια του ανταλλάσσουμε απόψεις, αλλάζουμε γνώμες, λαμβάνουμε και μεταφέρουμε ιδέες και πληροφορίες! Ο διάλογος θεωρείτε η αποτελεσματική κοινωνική επικοινωνία! Η έναρξη του διαλόγου προϋποθέτει ανοιχτού τύπου ερωτήσεις προς το παιδί, αυτές οι ερωτήσεις ξεκινάνε με το ‘’Πως;’’, το ‘’Τι;’’, το ‘’Γιατί;’’ κλπ. με σκοπό να μας απαντήσει το παιδί και να συνεχιστεί η αλληλεπίδραση ανταλλάσσοντας σκέψεις.
Παρακάτω ακολουθούν κάποιες δραστηριότητες που ενισχύουν τον διάλογο :
1.Παιχνίδια ρόλων :
Το συμβολικό παιχνίδι αρχίζει να αναπτύσσετε στα παιδιά γύρω στο δεύτερο έτος της ζωής τους, πραγματοποιείτε είτε με την προσποίηση διάφορων ρόλων από τα παιδιά π.χ. γιατρός-ασθενής κλπ. Είτε με την συμβολική χρήση ενός αντικειμένου π.χ. να χρησιμοποιεί την μπανάνα σαν τηλέφωνο. Έτσι οξύνεται η κρητική σκέψη, ο λόγος, η επικοινωνία και η συναλλαγή ερωτήσεων μεταξύ των παιδιών.
2.Εξέταση ενός αντικειμένου :
Σύμφωνα με τον Fisher το 1998 κάθε αντικείμενο μπορεί να αποτελέσει ερέθισμα για στοχασμό και έρευνα. Σε έναν κύκλο τοποθετήστε ένα αντικείμενο-στόχο και ζητήστε από τα παιδιά να διατυπώσουν ερωτήσεις σχετικά με αυτό, έτσι σιγά σιγά θα πραγματοποιηθεί ανταλλαγή σκέψεων και θα προκληθεί διάλογος.
3.Φωτογραφίες :
Ένας άλλος τρόπος που ενισχύει την συζήτηση θεωρείτε η χρήση φωτογραφιών. Οι φωτογραφίες καθώς έχουν πολλές λεπτομέρειες δίνουν και πολλά ερεθίσματα για ερωτήσεις, για διχασμούς, για διαφορετικές απόψεις κλπ. Ζητήστε από το παιδί σας να βρει μια φωτογραφία που του κάνει εντύπωση και να σας την παρουσίαση. Θέστε με την σειρά σας τις δικές σας ερωτήσεις και συζητήστε.
4.Παιχνίδι ‘’Τι θα έκανες αν ;’’ :
Ένα πολύ ενδιαφέρον παιχνίδι που οξύνει την κριτική και δημιουργική σκέψη είναι το παιχνίδι ‘’Τι θα έκανες αν;’’ όπου οι ερωτήσεις μπορούν να απαντηθούν με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Τα παιδιά μπορούν να απαντήσουν λεκτικά ή να αναπαραστήσουν κάποιον άλλον π.χ. να δείξουν τι θα έκαναν αν μεταμορφωνόντουσαν σε βάτραχο.
5.Ανάγνωση βιβλίου :
Αυτή η δραστηριότητα μπορεί να πραγματοποιηθεί με διάφορους τρόπους. Ο πρώτος τρόπος είναι πριν ξεκινήσουμε την ανάγνωση να θέσουμε τις ερωτήσεις μας σχετικά με την ιστορία και μετά την ανάγνωση να απαντήσουμε στις ερωτήσεις και να υποθέσουμε την συνέχεια που θα ακολουθούσε το παραμύθι. Ένας άλλος τρόπος είναι το παιδί να επιλέξει το αγαπημένο του βιβλίο και να σας το παρουσίαση, δεν πειράζει αν το ξέρετε ή έχετε διαβάσει το παραμύθι εκατοντάδες φορές, ο στόχος είναι ο διάλογος!
Μην ξεχνάτε όμως τα παιδιά μιμούνται τους μεγάλους! Αν εμείς οι μεγάλοι δεν ακολουθήσουμε ένα σωστό και θετικό μοτίβο διαλόγου τότε και τα παιδιά δεν θα το τηρήσουν!
Κόντε -Χασάν Μπουσρά
Λογοθεραπεύτρια (Πτυχιούχος Α ΤΕΙ Πατρών)