Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Τρεις νέοι φιλόλογοι από την Ξάνθη αναδεικνύουν τη χαρά και τον πλούτο της διγλωσσίας

Τρεις νέοι φιλόλογοι από την Ξάνθη αναδεικνύουν τη χαρά και τον πλούτο της διγλωσσίας

0

Οι Κώστας, Γιώργος και Κενάν αξιοποιούν γλώσσα, εικόνα και ήχο για να διδάξουν ελληνικά ως δεύτερη/ ξένη γλώσσα

Οι ‘Γλωσσοναύτες’ αλλάζουν τα δεδομένα της παραδοσιακής διδασκαλίας και κάνουν “viral” την ελληνική γλώσσα!

Τρεις νέοι φιλόλογοι από την Ξάνθη στηριζόμενοι στα νέα τεχνολογικά μέσα θέλουν να διδάξουν ελληνικά  ως δεύτερη/ ξένη γλώσσα σε ανθρώπους από όλο τον κόσμο. Ο Κώστας Βλάχος, ο Γιώργος Χατζηιωαννίδης και ο ΤζιχάνΧατζή Ιμπράμ Κενάν βρίσκουν τον τρόπο να κάνουν πιο ενδιαφέρουσες τις ανθρωπιστικές επιστήμες και χαράσσουν τον δικό τους δρόμο στην γλωσσική εκπαίδευση. Μέσα από βίντεο και συνδυασμούς μεθόδων επιχειρούν να μετατρέψουν τη μονότονη διδασκαλία σε ένα διαδραστικό παιχνίδι με σκοπό την γνώση. Έχοντας ως ‘’ορμητήριο’’ την κοινή φιλολογική τους ιδιότητα συγκροτούν την ομάδα Glossonauts/Γλωσσοναύτες και αναδεικνύουν την διγλωσσία ως εφόδιο για τα παιδιά.

Ταυτότητα της ομάδας-η διαδρομή της μέχρι σήμερα

Όπως οι ίδιοι συστήνονται: «Είμαστε οι Glossonauts/Γλωσσοναύτες, μια ομάδα νέων φιλολόγων από την Βόρεια Ελλάδα με ειδίκευση πάνω στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ ξένης γλώσσας. Στόχος μας είναι να κάνουμε την ελληνική γλώσσα viral στο διαδίκτυο για τους ξένους, αλλά και να εμπνεύσουμε τα μέλη της ελληνικής ομογένειας, ώστε ν’ αγαπήσουν τη γλωσσική και πολιτιστική τους παράδοση και να συνεχίσουν να επικοινωνούν και να δημιουργούν σ’ αυτή. Το project ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2021 με ένα lap top για online μαθήματα και ένα κινητό τηλέφωνο για γυρίσματα video. Μετά από 5 μήνες έχουμε καταφέρει να έχουμε τον δικό μας εξοπλισμό και να στήσουμε το δικό μας YouTube Studio, όπου παράγουμε πρότυπο γλωσσικό υλικό με εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό περιεχόμενο (edutainment), ενώ ήδη έχουμε μαθητές μικρούς και μεγάλους από την Ιαπωνία, την Αγγλία, τη Γαλλία, την Ιταλία, τη Λατινική Αμερική και την Κύπρο.Η έδρα μας βρίσκεται στην Ξάνθη. Και αυτό έχει άμεση σχέση με τη φιλοσοφία της γλωσσικής εκπαίδευσης των Glossonauts. Η πόλη μας χαρακτηρίζεται από έναν εγγενή, ισορροπημένο και δημιουργικό δυισμό, που λειτουργεί για εμάς ως πηγή έμπνευσης: δύο πόλεις από αρχιτεκτονική άποψη (η «παλιά» και η «νέα»), δύο θρησκείες (Χριστιανισμός και Ισλάμ) και δύο κουλτούρες (της Ανατολής και της Δύσης). Το τοπικό στοιχείο της πολυγλωσσίας, που για χρόνια θεωρούνταν ταμπού, σήμερα εμείς το θεωρούμε ότι είναι ο «κρυμμένος θησαυρός» για επένδυση στο μέλλον του τόπου μας.

Προς επίρρωση με τα προηγούμενα ο Κώστας Βλάχος, ο οποίος έχει αναλάβει τα τελευταία χρόνια υπεύθυνος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Λαογραφικού και Ιστορικού Μουσείου Ξάνθης  μίλησε στο «Ε» για την ιδέα του project,τα αρχικά βήματα της ομάδας, τις δυσκολίες που κλήθηκε να αντιμετωπίσει, αλλά και για τα επόμενα project.

Πώς προέκυψε η ιδέα για το project;

Αρχικά, υπογράμμισε την αρχή της ιδέας, ποιο ήταν το έναυσμα για την περαιτέρω ενασχόληση με τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας. Είπε: «Και οι τρεις έχουμε τελειώσει Ελληνική Φιλολογία. Εγώ έχω και μία εξειδίκευση στη Διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας, μιας και το μεταπτυχιακό μου είναι πάνω στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία και στη Διδασκαλία των ελληνικών σε παιδιά 5 έως 12 ετών σε εξ αποστάσεως περιβάλλον. Οπότε η ιδέα ήρθε ως φυσικό επακόλουθο των σπουδών μας  και προέκυψε φυσικά. Κάτι άλλο που μου ενέπνευσε το ενδιαφέρον εμένα προσωπικά να ασχοληθώ με αυτό είναι και ο τόπος καταγωγής μου, η Ξάνθη. Υπάρχει μαθητική κοινότητα στην πόλη μας με περιορισμένη ελληνομάθεια, δυστυχώς».

Υλικό διαθέσιμο στο διαδίκτυο

Στη συνέχεια, όσον αφορά το προς αξιοποίηση υλικό και πού αυτό είναι διαθέσιμο, επεσήμανε: «Έχουμε φτιάξει μία νέα λέξη για το project,ε ίμαστε οι ΓΛΩΣΣΟΝΑΥΤΕΣ,GLOSSONAUTS. Μπορεί ο καθένας να μας βρίσκει σε facebook, Instagram, tik-tok, youtube και φυσικά έχουμε και την ιστοσελίδα μας(www.glossonauts.com) ,όπου κι εκεί ανεβάζουμε πολύ υλικό από podcast,βίντεο, μικρά άρθρα και γενικά οτιδήποτε που μπορεί να βρει κάποιος που μαθαίνει ελληνικά και μπορεί να τον βοηθήσει και να τον εμπνεύσει να συνεχίσει».

Εθνικότητες με μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τα ελληνικά

Έπειτα ,σημείωσε: «Όπου υπάρχουν μεγάλες κοινότητες στο εξωτερικό, είναι φυσικό να υπάρχει και μεγάλη ζήτηση. Η Αγγλία είναι μία χώρα που θέλουν να μάθουν ελληνικά, η Αυστραλία, η Γερμανία, η Αμερική. Βέβαια, έχουμε μαθητή και από την Ιαπωνία. Αυτό που προσπαθούμε να ‘’περάσουμε’’ ως μήνυμα σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ότι το μεγαλύτερο ‘’εφόδιο’’ για τα παιδιά είναι να μεγαλώσουν και να είναι δίγλωσσα .Είναι ωραίο να ‘’συνυπάρχουν’’ οι δύο γλώσσες .Ακόμη, έχουμε και μαθητές που οι γονείς τους είναι Έλληνες, οι οποίοι μένουν στο εξωτερικό και δουλεύουν εκεί, δηλαδή δεν είναι ξένοι».

Οι δυσκολίες στη διαδικασία εκμάθησης

Ο ίδιος συμπλήρωσε: «Η δική μας φιλοσοφία είναι πως το μάθημα πρέπει να γίνεται σε ένα περιβάλλον παιχνιδιού, διάδρασης και κυρίως αγάπης προς τον μαθητής. Οι μαθητές ανταποκρίνονται σε αυτό κι ακολουθούν. Για εμάς η γραμματική είναι εργαλείο κι όχι αυτοσκοπός. Στην γλωσσική διδασκαλία σημασία έχει το ‘’πώς’’. Εμείς ερχόμαστε και δίνουμε την απάντησή μας στα βίντεο στο youtube που βασίζονται σε έναν συνδυασμό μεθόδων. Γενικά εκμεταλλευόμενοι την πολυτροπικότητα του μέσου έχουμε ψυχαγωγία και ταυτόχρονα μάθηση. Δηλαδή, μαθαίνει κανείς χωρίς να το ξέρει στην ουσία, υποσυνείδητα. Χρησιμοποιούμε τη μουσική, διάφορες μορφές τέχνης σε συνδυασμό με λέξεις που εμφανίζονται στην οθόνη. Είναι κάτι πολύ καινούργιο που φιλοδοξούμε να το φέρουμε εμείς στην Ελλάδα. Για εμάς ο δάσκαλος, ο εκπαιδευτικός, ο παιδαγωγός δεν είναι ο παντογνώστης και απλά μεταδίδει την γνώση. Πλέον, αυτή η αντίληψη αντιμετωπίζεται ως παρωχημένη. Σήμερα η γνώση υπάρχει! Στο διαδίκτυο υπάρχουν όλα. Αυτό που πρέπει να μάθουν οι μαθητές είναι να κάνουν τις σωστές ερωτήσεις .Οπότε εμείς χρησιμοποιούμε τις πηγές και την πολυτροπικότητα που θα μας προσφέρει, μιας και το μέσο μας είναι το διαδίκτυο. Τα social media για εμάς είναι ένα οργανικό κομμάτι, η ουσία του υλικού μας».

Σχέδια για τα επόμενα project

Καταληκτικά, ο Κώστας Βλάχος ξετύλιξε τις σκέψεις του για νέα project. Δήλωσε: «Έχουμε πολλά πλάνα κατά νου .Θεωρούμε πως η γλωσσική εκπαίδευση είναι κάτι που μπορεί να βελτιωθεί πάρα πολύ στην περιοχή μας  και συγκεκριμένα στην Ξάνθη. Η πολυγλωσσία είναι ΔΥΝΑΜΗ και αυτό θέλουμε να το αναδείξουμε. Ονειρευόμαστε να κάνουμε ένα φεστιβάλ πολυγλωσσίας στην Θράκη και στην Ξάνθη με τη συνεργασία και ακαδημαϊκών φορέων. Επίσης, θέλουμε να συνεχίσουμε να κάνουμε ακόμη πιο ποιοτικά βίντεο, να  έχουμε πιο πολλούς χαρακτήρες, να παρουσιάσουμε πτυχές της ελληνικής μυθολογίας, είναι το βασικό μας αφήγημα. Δεν είναι απαρχαιωμένη η μυθολογία .Απεναντίας, συμπλέκεται με την καθημερινότητά μας, είναι το έναυσμα, η αρχή για εμάς. Η πλοκή μας στηρίζεται στο μύθο, αλλά ταυτόχρονα ξεφεύγει και από αυτό. Επιπροσθέτως, στα βίντεο έχουμε και μέρη από τον τόπο μας ,κάτι που συμβάλλει σημαντικά στην ανάδειξή του. Θέλουμε το πρώτο έναυσμα να κάνει την ερώτηση ,μετά να το ψάξει μόνος του με τη δική μας βοήθεια και καθοδήγηση. Θέλουμε να συνεχίσουμε να παράγουμε ποιοτικά βίντεο και να μεγαλώσουμε την κοινότητά μας».

Χρύσα Κιατίπη

 

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Χρύσα Κιατίπη
Περισσότερα άρθρα από ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Επιστροφή 1055 αρχαίων νομισμάτων στην Τουρκία

Μία συμβολική κίνηση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στο πλαίσιο της προστασίας της πολιτιστικ…