Ενημέρωση για το θέμα της αποστολής του Συνδέσμου Δήμων Κοιμητηρίου Σχιστού
Από τον Πρόεδρο της Διαχειριστικής Επιτροπής Βακουφικής περιουσίας κ.Χαλήλ Καράνταη
Μια μοναδική εμπειρία έζησε η αποστολή του δήμου Αθηναίων προχθές στην πόλη μας και συγκεκριμένα στο κεντρικό Μουσουλμανικό Νεκροταφείο που βρίσκεται κοντά στο Χριστιανικό.
Η αποστολή του δήμου ζήτησε να ενημερωθεί για το πως κατασκευάζεται ένα μουσουλμανικό νεκροταφείο, ποια έργα χρειάζονται σ’ αυτό για την απρόσκοπτη εκτέλεση της ταφής τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια.
Το ρόλο τόσο της ξενάγησης στο νεκροταφείο έξω, όσο και της ενημέρωσης της ομάδας του δήμου Αθηναίων, ανέλαβε και εκτέλεσε άψογα ο Πρόεδρος της Διαχειριστικής Επιτροπής Βακουφικής Περιουσίας κύριος Χαλήλ Καράνταη.
Γλαφυρός, με σωστά ελληνικά, ξενάγησε και εξήγησε τόσο στον χώρο έξω όσο και στο τελετουργικό την αποστολή, η οποία ρωτούσε έχοντας κάποιες απορίες και διευκρίνιζε ο κύριος Καράνταη.
Όλη η διαδικασία της έλευσης της ομάδας και της ξενάγησής της ήταν σε απόλυτη γνώση του αρμόδιου Γενικού Γραμματέα του υπουργείου Παιδείας- Θρησκευμάτων κ.Γιώργου Καλαντζή.
Η έλευση της ομάδας του δήμου Αθηναίων, πραγματοποιήθηκε λόγω της απόφασης για τη δημιουργία εκεί μουσουλμανικού νεκροταφείου, όπου ως γνωστόν δημιουργήθηκε και λειτουργεί τέμενος.
Όλα όσα είπε και εξήγησε ο κ.Καράνταη στην αποστολή
Παρακάτω θα κάνω μια αναφορά σχετικά με την διαδικασία που ακολουθείται σε κηδεία για ενταφιασμό μιας Μουσουλμανικής σωρού.
Πρώτα οι συγγενείς του θανόντος ή θανούσης παραλαμβάνουν το ιατρικό πιστοποιητικό αν τυχόν ο θάνατος έχει διαγνωστεί στο νοσοκομείο .Aν ο θάνατος έχει διαγνωστεί σε οικία τότε πάει ιδιώτης γιατρός που πιστοποιεί το θάνατο. Το πιστοποιητικό θανάτου από ιδιώτη γιατρό πρέπει να επικυρωθεί από τον κατά τόπο Ιατρικό Σύλλογο .
Οι συγγενείς με το πιστοποιητικό θανάτου και την ταυτότητα του θανόντος ή θανούσας πάνε στο κατά τόπο Δήμο που θα γίνει ο ενταφιασμός και δηλώνουν το θάνατο .
Ο ληξίαρχος του Δήμου εκτός από την ληξιαρχική πράξη θανάτου βγάζει και μία άδεια ταφής που πρέπει να την έχει ο Ιμάμης που έχει αναλάβει τον ενταφιασμό και την οποία πρέπει να έχει κατά την διάρκεια της μεταφοράς της σωρού στα νεκροταφεία . Χωρίς αυτή την άδεια ταφής κανένας Ιμάμης δεν πρέπει να ενταφιάσει καμία σωρό .
Προετοιμασία σωρού
Μετά την επιβεβαίωση του θανάτου καθορίζεται η ώρα και ο τόπος ενταφιασμού από τους συγγενείς του θανόντος η θανούσας και αναλαμβάνει ο Ιμάμης της κατά τόπου ενορίας , γειτονιάς ή χωριού που θα ενταφιαστεί η σωρός .
Το πρωί κατά της 09:00 εξαγγέλλεται από τον Ιμάμη ή Μουεζίνη του τεμένους της κατά τόπου ενορίας , γειτονιάς ή χωριού και Όχι μόνο ο θάνατος . Ο Ιμάμης ή Μουεζίνης ψέλνει την σχετική ψαλμωδία της δήλωσης του θανάτου όπου στο τέλος της ψαλμωδίας αναφέρονται τα στοιχειά , η ώρα και ο τόπος που θα ενταφιαστεί η σωρός . Συνήθως ο ενταφιασμός γίνεται μετά την μεσημεριανή ή απογευματινή προσευχή .
Καθορίζεται σε ποιο νεκροταφείο θα ενταφιαστεί .Δύο άτομα σκάβουν τον τάφο και κάνουν την ανάλογη προετοιμασία στα νεκροταφεία. Τα δύο άτομα συνήθως είναι άτομα που γνωρίζουν το πώς πρέπει να σκάψουν τον τάφο.
Φυσικά εάν θέλουν οι συγγενείς του θανόντος η θανούσας μπορούν να σκάψουν και οι ίδιοι τον τάφο είτε για να γλιτώσουν το ποσό που πρέπει να πληρώσουν στους ανθρώπους που σκάβουν τον τάφο, είτε επειδή το είχε τάμα ή θέλημα ο θανών ή η θανούσα .
Οι διάσταση ενός τάφου είναι 1 μέτρο σε πλάτος και 2 μετρά σε μάκρος . Πρέπει να σκαφτεί τουλάχιστον 1,5 μέτρο σε βάθος έτσι ώστε η σωρός να προστατευτεί από άγρια ζώα και επίσης η ταφή γίνεται σε βάθος 1,5 μέτρο και παραπάνω για να μην απλώνεται και γίνεται αισθητή η οσμή της σωρού.
Σύμφωνα με τις αρχές του Ισλάμ μία σωρός πριν τον ενταφιασμό πρέπει να πλυθεί, κάνουν μπάνιο την σωρό και μετά να τυλιχθεί με το σάβανο .
Αν ή σωρός είναι άντρας αυτή η προετοιμασία γίνεται από τον Ιμάμη μαζί με έναν βοηθό . Αν η σωρός είναι γυναίκα αυτή η προετοιμασία γίνεται από δύο γυναίκες που γνωρίζουν τη διαδικασία του πλυσίματος , μπάνιου και σαβανώματος της σωρού .
Η σωρός που είναι να πλυθεί να γίνει μπάνιο τοποθετείται σε μία σταθερή επιφάνεια που βλέπει προς την Μέκκα .Συνήθως αυτή η σταθερή επιφάνεια είναι μια κατασκευή από μάρμαρο ή και ξύλο το οποίο είναι διαμορφωμένο ειδικά για το πλύσιμο και χρησιμοποιείται για αυτή την διαδικασία .
Αυτή την στιγμή σχεδόν σε κάθε τέμενος της πόλης Ξάνθης αλλά και στα Κεντρικά Μουσουλμανικά Νεκροταφεία της πόλης Ξάνθης υπάρχει αυτός ο ειδικός χώρος για το πλύσιμο μιας σωρού .
Παλιότερα αυτή η διαδικασία του πλυσίματος των σωρών γινόταν στις αυλές των σπιτιών όπου διαμορφωνόταν ένας τέτοιος πρόχειρος κλειστός χώρος με πανιά ή λινάτσα έτσι ώστε να μην υφίσταται η έκθεση της σορού του στη δημόσια θέα και να προφυλαχθεί η αξιοπρέπεια του θανόντα ή της θανούσας . Αυτή η διαδικασία χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα στα χωριά που δεν έχουν αυτό τον ειδικό χώρο πλυσίματος .
Στην διαδικασία του πλυσίματος άμα θέλουν μπορεί να συμμετέχουν και συγγενείς του θανόντος ή θανούσας .
Μόλις ετοιμαστεί η σωρός τοποθετείται στο φέρετρο και σκεπάζετε με μία κουβέρτα και ένα ειδικό πανί το οποίο αναγράφει κάποια εδάφια από το Κοράνιο .
Στο φέρετρο δεν πρέπει να φαίνεται κανένα σημείο του θανόντος η θανούσας. Λίγο πριν την μεταφορά του θανόντος ή θανούσας άμα θέλουν μόνο οι συγγενείς μπορούν να δουν το πρόσωπό τού για τελευταία φορά. ( Όπως ισχύει και στον Χριστιανισμό “ Τον Τελευταίον Ασπασμόν ” )
Μετά το πλύσιμο η σωρός πριν πάει στα νεκροταφεία συνήθως πάει στην τελευταία εν ζωή κατοικία του θανόντος η θανούσας και από κει μεταφέρεται στα νεκροταφεία .
Σπάνιες φορές η σωρός παραμένει στο τέμενος για να μεταφερθεί από εκεί στα νεκροταφεία και αυτό γίνεται συνήθως όταν ο θανών ή η θανούσα έρχεται από το εξωτερικό και δεν έχει μία μόνιμη κατοικία στο τόπο ενταφιασμού .
Το φέρετρο τοποθετείται πάνω σε ένα σταθερό σημείο και ο Ιμάμης κάνει μία προσευχή και διαβάζει διάφορα εδάφια από το Κοράνιο . Σε αυτή την διαδικασία συμμετέχουν άνδρες αλλά και οι γυναίκες οι οποίες όμως πρέπει να είναι μακριά από τους άντρες .
Ο ιμάμης ζητά από τους παρευρισκόμενους στην κηδεία να συγχωρέσουν τον θανόντα ή θανούσα σε περίπτωση που υπήρχε κάποια αντιπαράθεση μεταξύ τους εν ζωή .
Η σωρός από την κατοικία ή το τέμενος μεταφέρεται στα νεκροταφεία .
Τα τελευταία χρόνια αυτή η μεταφορά γίνεται με νεκροφόρα η με αυτοκίνητο ειδικά διαμορφωμένο για αυτή την διαδικασία.
Τα παλαιότερα χρόνια η μεταφορά της σωρού γινόταν με τα χέρια , στους ώμους των πιστών που βρίσκονται στην κηδεία . Αυτή η παράδοση της μεταφοράς στα χωριά ακόμα συνεχίζεται .
Όταν η σωρός φτάσει στα νεκροταφεία εκεί γίνεται μία προσευχή που στην προσευχή συμμετέχουν μόνο άνδρες .Οι γυναίκες μπορούν να συμμετάσχουν στην κηδεία όμως πρέπει να είναι μακριά από τους άντρες. Δεν μπορούν να συμμετάσχουν στην προσευχή .
Μετά το τέλος της διαδικασίας της προσευχής γίνεται ο ενταφιασμός της σωρού. Όταν ολοκληρωθεί ο ενταφιασμός γίνεται ακόμα μία τελευταία προσευχή από τον ιμάμη με την παράκληση προς συγχώρηση της ψυχής του θανόντος ή θανούσας παρόντος των παρευρισκομένων πιστών .