Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Επίκαιρα «Σφύριξε» για δημοπράτηση η Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία

«Σφύριξε» για δημοπράτηση η Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία

0

Στάλθηκε χθες η διακήρυξη για να δημοσιευτεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε λιγότερο από δύο μήνες αναμένεται η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας

Ξεκίνησε η μελέτη κτηματολογίου για τον καθορισμό των απαλλοτριώσεων στο τμήμα Καρβάλη -Τοξότες – Με την επίτευξη ωριμότητας θα αναζητηθούν πόροι χρηματοδότησης

Στις ράγες μπαίνει το έργο της κατασκευής νέας σιδηροδρομικής γραμμής για τη λεγόμενη, Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη. Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο, το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό έργο στη χώρα, συνολικού μήκους 205 χλμ, που φιλοδοξεί να αναβαθμίσει αναπτυξιακά και εμπορικά τις μεταφορές στη Βόρεια Ελλάδα θα κάνει 1,5 ώρα περίπου το ταξίδι Θεσσαλονίκη-Ξάνθη.

Τμηματικά θα αναζητηθεί χρηματοδότηση, με την ωριμότητα του έργου

Το σχέδιο της διακήρυξης εστάλη την Τρίτη 30/11 από την ΕΡΓΟΣΕ, προκειμένου να δημοσιευτεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από εκεί στο ΚΗΜΔΗΣ, σε περίπου μία εβδομάδα, ώστε σε 45 μέρες περίπου να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία. Πρόκειται για το έργο μελέτης και κατασκευής της Σιδηροδρομικής γραμμής από Ωραιόκαστρο έως τη Νέα Καρβάλη, το εμπορικό λιμάνι της Καβάλας, με συνολικό προϋπολογισμό το 1,68 δισ.ευρώ (2,09 δισ. ευρώ με το ΦΠΑ).

Ο διαγωνισμός θα εξελιχθεί σε δύο φάσεις. Στην Α’ φάση θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον τα σχήματα μελετητών-κατασκευαστών, αποτυπώνοντας την τεχνική τους ικανότητα και στη Β’ φάση όσοι επιλεγούν θα κάνουν προτάσεις για βελτιώσεις στο πλαίσιο του ανταγωνιστικού διαλόγου, ώστε η υπηρεσία να διαμορφώσει τη βέλτιστη λύση μέσα από τον συνδυασμό των προτεινόμενων επιλογών. Με βάση την οικονομική προσφορά του καθενός, το χρόνο κατασκευής και συντήρησης, θα επιλεγεί ο τελικός ανάδοχος που θα αναλάβει να φέρει εις πέρας το έργο. Να διευκρινίσουμε πάντως ότι η χάραξη που έγινε από τις προμελέτες και τις προκαταρκτικές δεν αναμένεται να αλλάξει καθοριστικά, παρά να υπάρξουν μικρές παρεκκλίσεις που θα διευκολύνουν το έργο και την κατασκευή του.

Στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας ωρίμασης, θα αναζητηθεί και η χρηματοδότηση που, σύμφωνα με υπηρεσιακούς παράγοντες της ΕΡΓΟΣΕ που μίλησαν στο «Ε», θα γίνει τμηματικά. Μία στόχευση από πλευράς ΕΡΓΟΣΕ είναι το Connecting Europe Facility (CEF)-Συνδέοντας την Ευρώπη, στο οποίο και θα απευθυνθεί, μεταξύ άλλων, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Ξεκίνησε η μελέτη κτηματολογίου για τις απαλλοτριώσεις

Παράλληλα, θα «τρέξει» και η διαδικασία διαβούλευσης και έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Όρων, ενώ προχωρά σταδιακά  και η μελέτη κτηματολογίου για τον καθορισμό των απαλλοτριώσεων. Προφανώς, σε μία νέα χάραξη συνολικών μήκους άνω των 200 χλμ, το έργο των απαλλοτριώσεων δεν αποτελεί απλό εγχείρημα. Πάντως, η νέα νομοθεσία διευκολύνει ως προς την ταχύτητα της διαδικασίας, ενώ από την πλευρά της ΕΡΓΟΣΕ υπάρχει η πρόθεση να τηρηθούν τα προβλεπόμενα, χωρίς να υπάρξουν καθυστερήσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε» η μελέτη Κτηματολογίου έχει ξεκινήσει ήδη για το τμήμα Καρβάλης-Τοξοτών, ενώ για τα υπόλοιπα θα εκκινηθεί η διαδικασία το επόμενο διάστημα.

Σε επόμενο στάδιο η δημοπράτηση για Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο

Σειρά αναμένεται να πάρει και το τελευταίο υπό δημοπράτηση έργο, αλλά άκρως σημαντικό για τη διασύνδεση της χώρας μας με τη Βουλγαρία, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν οι αντίστοιχες υποδομές εκ μέρους του γειτονικού κράτους. Πρόκειται για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή αξίας 1,45 δισ. ευρώ μέσω της οποίας θα εγκατασταθεί σύστημα ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο.

Τρένα στην ΑΜΘ: Μιλάμε για Αναγέννηση, αλλά βρισκόμαστε στο  19ο αιώνα…

Κι ενώ το νέο έργο προμηνύει εντυπωσιακή αναβάθμιση όσον αφορά στις σιδηροδρομικές υποδομές της χώρας, το τμήμα Ξάνθη-Αλεξανδρούπολη που μένει «ακάλυπτο» αποκαλύπτει μια άλλη εικόνα, που μόνο εκσυγχρονισμό δεν αποπνέει.

Θυμίζουμε ότι στην πράξη τα δρομολόγια του τρένου από τον Ιούλιο του 2019 σταματούν στην Δράμα και από εκεί η μετακίνηση των επιβατών γίνεται με λεωφορεία.

Την αναβάθμιση του τμήματος αυτού, που κατασκευάστηκε τον προπροηγούμενο αιώνα, ανάμεσα στα δύο εμβληματικά έργα, καλείται να αναλάβει ο ΟΣΕ, ώστε να γίνουν ουσιαστικές παρεμβάσεις για να εναρμονιστεί η γραμμή με τα χαρακτηριστικά των δύο νέων τμημάτων.

«Ανάσταση» περιμένει η σιδηροδρομική γραμμή Ξάνθης-Αλεξανδρούπολης, που όσο μιλάμε για «Αναγέννηση» βρίσκεται στο έλεος του χρόνου…

 


Τεχνικά έργα και διελεύσεις στην Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία

 Το τμήμα βρίσκεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη, αφού η υφιστάμενη γραμμή είναι πιο βόρεια (από Σέρρες-Δράμα) και θα περιλαμβάνει νέες στάσεις στις περιοχές Καβαλλαρίου, Λαγκαδικίων, Νέας Μάδυτου, Βρασνών, Αμφίπολης, Ποδοχωρίου, Αυλής και Αμυγδαλεώνα. Επίσης προβλέπονται δύο στάσεις σε Δρυμό και Λουτρά Βόλβης.

Οι τεχνικές προδιαγραφές έχουν προβλεφθεί με τέτοιο τρόπο, ώστε οι ταχύτητες που θα αναπτύσσονται να είναι κατά τόπους 160-200χλμ/ώρα, χαρακτηρίζοντας τη γραμμή ως υψηλών ταχυτήτων.

Αναλυτικά τις προδιαγραφές και τα επιμέρους χαρακτηριστικά του έργου παρουσιάζει στο ypodomes.com, o Νίκος Καραγιάννης. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, στο έργο θα υπάρχου: 23 συνολικά σήραγγες μήκους 22,23χλμ, 30 σιδηροδρομικές σήραγγες 8,77χλμ, 71 ανισόπεδες διαβάσεις. Επίσης περιλαμβάνεται 1 οδική γέφυρα μήκους 35 μέτρων, 9 σήραγγες διαφυγής συνολικού μήκους 5,678 χλμ.και 494 νέοι οχετοί (σωληνωτοί και κιβωτοειδούς διατομής) διαφόρων διαστάσεων.

Η χάραξη ως προς το Ν. Καβάλας προβλέπει τα ακόλουθα: Η γραμμή με βορειοανατολική πορεία κινείται βόρεια της Εγνατίας Οδού στον κάμπο της Πιέριας κοιλάδας, ανάμεσα στα Όρη Παγγαίο και Σύμβολο (ΠΕ Καβάλας). Περί τη ΧΘ 148+000 εξέρχεται της Πιέριας κοιλάδας και με σήραγγα διέρχεται το Σύμβολον όρος από όπου καταλήγει στο νότιο τμήμα των τεναγών Φιλίππων. Περί τη ΧΘ 162+000 διαμορφώνονται σήραγγες ώστε το έργο να διέλθει βορείως των υψωμάτων της Καβάλας. Το πέρας το έργου διαμορφώνεται στην κάμπο της Νέας Καρβάλης βορειοδυτικά οικισμού.

Η νέα Σιδηροδρομική Γραμμή στο τμήμα Καβάλα-Τοξότες-Ξάνθη θα έχει συνολικό μήκος 31,8 km, θα είναι μονή, κανονικού εύρους (1,435 m), με ταχύτητα Μελέτης 160 km/h. Μικρότερη ταχύτητα Μελέτης θα εφαρμοστεί στις συνδέσεις του Εμπορικού Λιμένα Καβάλας, της ΒΙΠΕ Καβάλας και της Βιομηχανίας Φωσφορικών Λιπασμάτων με την Κύρια Γραμμή. Σε όλο το μήκος του έργου η διασταύρωση της Σιδηροδρομικής Γραμμής με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο θα γίνεται με Ανισόπεδες Διαβάσεις.

Η χάραξη για το δεύτερο τμήμα της νέας γραμμής ξεκινά από το Λιμάνι της Νέας Καρβάλης μέχρι τους Τοξότες Ξάνθης όπου θα συναντά την υφιστάμενη γραμμή. Το έργο είναι επίσης υπό μελέτη αποτελεί τμήμα της γραμμής Θεσσαλονίκης – Τοξοτών Ξάνθης και το πέρας του (ΧΘ 173+691,58) ταυτίζεται με τη ΧΘ 66+500 του τμήματος Νέα Καρβάλη – Τοξότες, η οριστική μελέτη του οποίου είναι υπό εκπόνηση στο πλαίσιο σχετικής ανάθεσης της ΕΡΓΟΣΕ.

Σε αυτήν προβλέπονται τα ακόλουθα: Η νέα ΣΓ ξεκινάει από την περιοχή του οικισμού της Νέας Καρβάλης, όπου προβλέπεται Σιδηροδρομική στάση που θα εξυπηρετεί τον οικισμό και συνεχίζει προς τους οικισμούς Πέρνη και Γραβούνα για την εξυπηρέτηση των οποίων έχει προβλεφθεί σιδηροδρομικός σταθμός. Στη συνέχεια, οδεύοντας στο μεγαλύτερο μήκος της παράλληλα με την Εγνατία Οδό συναντά τη υφιστάμενη ΣΓ Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης στην περιοχή Τοξοτών Ξάνθης στο ύψος της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης.

Ελένη Διαφωνίδου

ediafonidou@empros.gr

 

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Επίκαιρα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Επιστροφή 1055 αρχαίων νομισμάτων στην Τουρκία

Μία συμβολική κίνηση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στο πλαίσιο της προστασίας της πολιτιστικ…