Διαμορφώνονται οι ειδικές λωρίδες διέλευσης και πραγματοποιούνται οι δοκιμές των πομποδεκτών, σύμφωνα με τον κ. Αντώνη Πασχάλη, μέλος ΔΣ της ‘Εγνατία οδός ΑΕ’
Δωρεάν θα δίνονται οι πομποδέκτες και ο οδηγός θα αναλαμβάνει τη ‘φόρτιση’ – Η υπηρεσία δεν θα είναι διαθέσιμη για κατόχους δίκυκλων και τρίκυκλων.
Μετά από σχεδιασμούς και προσπάθειες δεκαετίας η Εγνατία οδός είναι έτοιμη πλέον να θέσει σε λειτουργία τη δυνατότητα διέλευσης με e-pass (EgnatiaPass) από τους σταθμούς διοδίων κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου. Ήδη γίνονται εργασίες για να διαμορφωθούν οι ειδικές λωρίδες κυκλοφορίας και διενεργούνται δοκιμές για τη λειτουργία του ηλεκτρονικού πομποδέκτη. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, η διαδικασία αναμένεται να εκκινηθεί στις αρχές Σεπτεμβρίου.
Στη ΔΕΘ προγραμματιζόταν η έναρξη λειτουργίας
Όπως μας ενημερώνει ο κ. Αντώνης Πασχάλης, μέλος του ΔΣ της «Εγνατία οδός ΑΕ», ο σχεδιασμός της εταιρίας ήταν να προβάλει και να επικοινωνήσει τη λειτουργία του ηλεκτρονικού πομποδέκτη στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, όπου θα διένειμε 2.500-3.000 πομποδέκτες και θα έδινε σχετικές πληροφορίες στους κατοίκους της Βόρειας Ελλάδας. Με την ακύρωση της ΔΕΘ, ο προγραμματισμός αναμορφώνεται και ενδέχεται να υπάρχουν και τροποποιήσεις στο χρονοδιάγραμμα. Ο κ. Πασχάλης σημειώνει ότι το σύστημα αναμένεται να διευκολύνει σημαντικά οδηγούς που διέρχονται από την Εγνατία για επαγγελματικούς και προσωπικούς λόγους, αλλά και παράλληλα θα διασφαλίσει μια σειρά από θέματα ασφάλειας.
Δωρεάν προμήθεια του πομποδέκτη-Οι χρεώσεις «φόρτισης»
Ως προς τη λειτουργία του e-pass ο χρήστης του αυτοκινητόδρομου θα προμηθεύεται δωρεάν τον πομποδέκτη και θα αναλαμβάνει να τον «φορτίσει» είτε ηλεκτρονικά, είτε πληρώνοντας στους σταθμούς διοδίων. Ο πομποδέκτης θα συνδέεται με την πινακίδα του αυτοκινήτου και θα επιβάλλεται κόστος μόνο σε περίπτωση απώλειας και αντικατάστασης.
Για την ενεργοποίηση του πομποδέκτη, ο χρήστης θα πρέπει να πιστώσει το συνδρομητικό του λογαριασμό με τα εξής ελάχιστα ποσά:
- Με 15 ευρώ για τα ελαφρά οχήματα, κατηγορίας
- Με 30 ευρώ για φορτηγά, λεωφορεία και οχήματα με λιγότερους από 4 άξονες, κατηγορίας
- Με 50 ευρώ για οχήματα μεγάλα, με 4 και περισσότερους άξονες. κατηγορίας
- Τα ποσά αυτά θα αναλωθούν σε διελεύσεις.
Η υπηρεσία δεν είναι διαθέσιμη για κατόχους δίκυκλων και τρίκυκλων.
Θα προταθεί σε ΤΑΙΠΕΔ και υπουργείο εμπορική πολιτική με εκπτώσεις για τους χρήστες του EgnatiaPass
Από την πλευρά της η Εγνατία οδός προσανατολίζεται στη διαμόρφωση εμπορικής πολιτικής με εκπτώσεις για τους χρήστες του πομποδέκτη, ωστόσο η έγκριση από το ΤΑΙΠΕΔ και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποτελεί προϋπόθεση για την εφαρμογή της.
Η λειτουργία του e-pass είναι πολυαναμενόμενη κυρίως για τα επαγγελματικά οχήματα που διενεργούν μεταφορές, αλλά και για τους οδηγούς που διανύουν μεγάλες αποστάσεις και κάνουν χρήση πολλών εκ των 16 μετωπικών και σύντομα και των πλευρικών σταθμών διοδίων, οι οποίοι αναμένεται κατά 80-90% να είναι έτοιμοι έως το τέλος Αυγούστου.
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Hellastron, το ποσοστό των συναλλαγών με ηλεκτρονικό πομποδέκτη ανήλθε, πέρσι, στο 31,1%. Η τάση είναι αυξητική, λόγω των νέων «συνηθειών» που έχει επιφέρει ο Covid – 19.
Σχετικά με την Εγνατία Οδό και την εξέλιξη της κυκλοφορίας, από τον Ιούλιο διαπιστώνεται σημαντική άνοδος της κίνησης. Η κυκλοφορία επανέρχεται σταδιακά στα προ-κορωνοϊού επίπεδα, καθώς υπολείπεται 5% από πέρσι.
Σύνδεση των πομποδεκτών όλων των αυτοκινητόδρομων της χώρας από Νοέμβρη
Από τον Νοέμβριο, το e-pass της Εγνατίας Οδού αναμένεται να είναι διαλειτουργικό με τους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους. Αυτό σημαίνει ότι με τον ίδιο πομποδέκτη ο χρήστης θα μπορεί να διέρχεται από τις ειδικές λωρίδες αυτόματης χρέωσης από όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας (κεντρικής εθνικής οδός, Ε65, Αττική, Ολυμπία, Ιόνια και γέφυρα του Ρίου). Πρόκειται για εντολή του υπουργείου προς όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας για την εξυπηρέτηση του κοινού.
Ανάγκη για έγκαιρη μέριμνα ως προς τα… ευτράπελα που δημιουργούν τα πλευρικά διόδια
Σύμφωνα με προτάσεις που αναμένεται να κοινοποιηθούν και στο υπουργείο, το… ταλαιπωρημένο σύστημα e-pass της Εγνατίας, που πλέον έχει φτάσει στο τελευταίο στάδιο πριν την εφαρμογή, μπορεί να εξυπηρετήσει και σε άλλες περιπτώσεις, όπως σε αυτή της δωρεάν διέλευσης από τα διόδια για τους μόνιμους κατοίκους των δήμων Αβδήρων, Αμυνταίου, Αλεξανδρούπολης, Άργους Ορεστικού, Αρριανών, Διδυμοτείχου, Ηγουμενίτσας, Ιάσμου, Καστοριάς, Κομοτηνής, Μαρώνειας-Σαπών, Μετσόβου, Νεστορίου, Μύκης, Ξάνθης, Ορεστιάδας, παγγαίου, Πρεσπών, Σαμοθράκης, Σουλίου, Σουφλίου, Τοπείρου, Φιλιαττών και Φλώρινας, όπου με σχετική παραμετροποίηση θα περιοριστεί και ο χρόνος παραμονής στο σταθμό, αλλά και θα γίνεται αυτόματα ο έλεγχος. Ο προσανατολισμός είναι να δοθεί η δυνατότητα να εξυπηρετούνται όλες οι κοινωνικές παροχές, μέσω του συστήματος.
Παραμετροποιήσεις θα πρέπει να διαμορφωθούν όχι μόνο στο ηλεκτρονικό σύστημα, αλλά και στο κανονικό και σε προβληματικές περιπτώσεις που θα προκύψουν με τη λειτουργία των πλευρικών διοδίων, όπως στην περίπτωση του κόμβου Μουσθένης, όπου λειτουργούν τα καταστήματα στάσης και εφοδιασμού καυσίμων. Εκεί, ο οδηγός θα πρέπει να πληρώσει τα μετωπικά διόδια και αν βγει στον κόμβο να… ξαναπληρώσει στα πλευρικά για να συνεχίσει την πορεία του στον αυτοκινητόδρομο. Ασφαλώς και θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα γι’ αυτές τις περιπτώσεις, καθώς είναι άτοπο και παράλογο να μην υπάρξει αλλαγή.
Ελένη Διαφωνίδου
ediafonidou@empros.gr