Ένα φαινόμενο που διαταράσσει την κατανομή στα Λύκεια και έχει κοινωνικές και εθνικές διαστάσεις
Οι παρενέργειες: Υδροκεφαλισμός και γκετοποίηση
Τα σχολεία άνοιξαν, οι μαθητές μπήκαν στις τάξεις τους, γίνονται κανονικά μαθήματα όμως παρόλα αυτά δεν σταμάτησε η προσπάθεια κάποιων γονέων να κάνουν μετεγγραφή του παιδιού τους αν δεν έχει εγγραφεί στο 1ο ή 2ο ΓΕΛ και το 3ο ΓΕΛ που αποτελούν τις top επιλογές! Κι αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι το 1ο Λύκειο για παράδειγμα έχει 700 μαθητές ενώ δεν βρίσκεται το ίδιο επίπεδο επιλεξιμότητας π.χ. το 4ο Λύκειο που βρίσκεται στην Νεάπολη.
Οι εγγραφές τέλειωσαν όχι όμως και η προσπάθεια …μετεγγραφών
Να σημειώσουμε ότι η κατανομή των μαθητών στις εκπαιδευτικές μονάδες γίνεται με βάση χωροταξικά κριτήρια ενώ οι μετεγγραφές με βάση τον νόμο (ΦΕΚ 205 τεύχος Β’ 31/6/2019) και έχουν χρονοδιάγραμμα όλο το α’ τετράμηνο. Να επισημάνουμε επίσης σύμφωνα με ενημέρωσή μας από την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση Ξάνθης ότι οι εγγραφές γίνονται ηλεκτρονικά ενώ για τις μετεγγραφές υπεύθυνοι είναι οι διευθυντές των σχολείων. Αυτοί παραλαμβάνουν τα αιτήματα και αυτοί ελέγχουν τα δικαιολογητικά και απορρίπτουν ή όχι τα αιτήματα. Για ορισμένες ωστόσο περιπτώσεις αποφασίζει η Δευτεροβάθμια: «Δεν υπάρχουν παράτυπες μετεγγραφές . Τηρείται απαρέγκλιτα ο νόμος», μας τονίζει από το Τμήμα Εκπαιδευτικών Θεμάτων αν. Διευθυντής κ. Χρήστος . Ζηκούδης
Φτάνουν να νοικιάζουν εικονικά σπίτια για να μετεγγραφούν σε σχολείο της αρεσκείας τους!
Παρόλα αυτά , καταγγελίες από την εκπαιδευτική κοινότητα μας αναφέρουν ότι υπάρχουν περιπτώσεις που γονείς μετέρχονται όλων των μέσων έως και το ρουσφέτι. Ακόμη δε ότι υπάρχουν περιπτώσεις που γονείς στην προσπάθειά τους να πετύχουν την μετεγγραφή σε σχολείο της αρέσκειας τους καταφεύγουν στο να νοικιάζουν για 1- 2 μήνες κάποια γκαρσονιέρα που είναι στο χωροταξικό πλαίσιο του σχολείου που επιθυμούν ώστε να προσκομίσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά που χρειάζονται για να πιστοποιήσουν τον τόπο κατοικίας (τιμολόγιο ΔΕΗ, ΔΕΥΑΞ κ.λ.π.) και στη συνέχεια το ξενοικιάζουν όταν γίνει δεκτή η αίτηση μετεγγραφής.
Οι παρενέργειες: Υδροκεφαλισμός και γκετοποίηση
Το φαινόμενο δεν είναι σημερινό αντίθετα τείνει να γίνει διαχρονικό και έχει κοινωνικές και εθνικές διαστάσεις ενώ συχνά έχει χαρακτηριστικά ρατσισμού απέναντι σε κοινωνικές ομάδες, γεγονός που δεν περιποιεί τιμή για το ποιόν και την πολιτισμικό υπόβαθρο όσων προσπαθούν να «ευνοηθούν» όπως αυτοί το νομίζουν. Πρόκειται για δημόσια σχολεία και το γεγονός ότι επιχειρούνται διαχωρισμοί σε βάση τις κοινωνικές ομάδες απ’ όπου προέρχονται οι μαθητές (π.χ. μειονότητα ή ελληνοπόντιοι) και τα σχολεία που έχουν μεγαλύτερο ποσοστό θεωρούνται μη επιλέξιμα από κάποιους. Έτσι ελλοχεύει ο κινδύνος υδροκεφαλισμού των άλλων σχολείων αλλά και γκετοποίησης των λιγότερο επιλέξιμων. Το βολικό θα ήταν να πιστεύαμε ότι τα ΓΕΛ που είναι ψηλά στις επιλογές είναι γιατί βρίσκονται εντός του αστικού ιστού και είναι πιο εύκολα προσβάσιμα ωστόσο δεν είναι και η αλήθεια. Οι λόγοι που οι γονείς ζητούν μετεγγραφές σ’ αυτά τα σχολεία είναι γιατί έχουν το μικρότερο ποσοστό σε παιδιά της μειονότητας ή των ελληνοποντίων και θεωρούν ότι μ’ αυτό εξασφαλίζουν ένα καλύτερο επίπεδο εκπαίδευσης. Όμως αυτό είναι λανθασμένο αφού σ’ ότι αφορά τα παιδιά των ελληνοποντίων, είναι παιδιά που έχουν γεννηθεί εδώ γνωρίζουν άπταιστα ελληνικά και έχουν ενταχθεί πλήρως. Σ’ ότι δε αφορά τα παιδιά της μειονότητας η μοναδική υστέρηση είναι η γλώσσα όμως αυτό δεν σημαίνει ότι πέφτει το επίπεδο της τάξης. Άλλωστε οι επιδόσεις όλων των μαθητών δεν είναι ίδιες.
Συνεπώς δεν υπάρχουν επιχειρήματα για τέτοιες συμπεριφορές.
Μαριάννα Ξανθοπούλου