Το πρώτο συγγραφικό εγχείρημα του δημοσιογράφου Γιάννη Βίτσα παρουσίασαν φίλοι και ξανθιώτες στην πόλη μας
Μια κινηματογραφική ζωή μιας θεατρικής ηθοποιού, όπου κάθε πτυχή αποτελεί ένα σύμπλεγμα ευτυχίας και δυστυχίας, αλλά παράλληλα αποπνέει ένα μήνυμα αισιοδοξίας
Στην άκρως αντισυμβατική και σχεδόν μυθική ζωή της ηθοποιού Κάκιας Κοντοπούλου, που βρέθηκε στο θεατρικό σανίδι με θρύλους της ελληνικής σκηνής, είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν όσοι παραβρέθηκαν στην παρουσίαση του βιβλίου του Γιάννη Βίτσα «Η αντιστάρ» το απόγευμα της Κυριακής.
Μέσα από μία νοσταλγική μυθιστορηματική βιογραφία ο δημοσιογράφος Γιάννης Βίτσας στο πρώτο του συγγραφικό εγχείρημα αποτυπώνει μια πιο άγνωστη πλευρά της ελληνικής θεατρικής ιστορίας, φωτίζοντας μια προσωπικότητα, δυναμική και λαμπερή, που αν και σημαδεύτηκε από τραγικά γεγονότα και θλίψη, αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί, 88 ετών σήμερα «φάρο» επιμονής, αισιοδοξίας, κοινωνικής ευαισθησίας και αλτρουισμού.
«Κάθε σελίδα του βιβλίου είναι μάθημα αισιοδοξίας»
Συστήνοντας το βιβλίο του το απόγευμα της παρουσίασης ο Γιάννης Βίτσας εξήγησε ότι η αντισυμβατική ζωή της Κάκιας Κοντοπούλου ήταν ο λόγος που επέλεξε να το συγγράψει. «Ο τρόπος που χειρίστηκε τη ζωή της, καθόλα μη συμβατός με την εποχή της, την περίοδο του ’50, ο ιδεαλισμός και η αγωνιστικότητά της και παράλληλα η αγνότητα παρά τις τραγικές στιγμές που κλήθηκε να διαχειριστεί αποκαλύπτουν μια ζωή κινηματογραφική», σημείωσε ο συγγραφέας, εξηγώντας ότι και για τον ίδιο η επαφή με την ηθοποιό και οι ατέλειωτες ώρες των συνεντεύξεων και της απομαγνητοφώνησης ήταν μία εμπειρία μοναδική. «Κάθε σελίδα του βιβλίου είναι μάθημα αισιοδοξίας», τόνισε χαρακτηριστικά.
Για το βιβλίο μίλησε ο δημοσιογράφος της «Όμορφης Πόλης» Γιάννης Στεφανίδης, που χαρακτήρισε το βιβλίο και κατ’ επέκταση τη ζωή της ηθοποιού ένα contrapunto ευτυχίας και δυστυχίας, όπου καθηλωτική σημασία έχει η διεκδίκηση ως κομμουνίστρια και ο έρωτας και κυρίως η σχέση της ζωής της με τον πλούσιο βιομήχανο Αλέκο Δενδρινό, ο οποίος την πολιόρκησε με συνεχείς προτάσεις γάμου που αρνήθηκε, μέχρι τελικά να ενδώσει.
Η Μαρία Παρουζίνα από τη Δράμα, σχολίασε ότι μέσα από το βιβλίο η προσωπικότητα της Κάκιας Κοντοπούλου γίνεται οικεία και αναδεικνύεται ο τρόπος που η θλίψη έγινε κινητήριος μοχλός για να προσφέρει περισσότερα.
Ο Μιχάλης Δαρδανελιώτης μίλησε για τον ίδιο το συγγραφέα και τον τρόπο που οι δικές του ευαισθησίες αποκαλύπτονται μέσα από τη βιογραφία ενός επώνυμου προσώπου.
Ο Χάρης Διαφωνίδης από την πλευρά του αναφέρθηκε στο κεφάλαιο του βιβλίου «Αγία Οικογένεια» όπου περιγράφονται οι σχέσεις με τα μέλη της οικογένειάς της, ο στιγματισμός λόγω των πολιτικών φρονημάτων, αλλά και η «αυθάδεια των νιάτων», όπως αναφέρει η ίδια η ηθοποιός αναφερόμενη στη δική της νεανική ηλικία.
Η Μαριάννα Χρυσάφη επικεντρώθηκε στον ριζοσπαστικό τρόπο που η ίδια η ηθοποιός διαχειρίστηκε τα ζητήματα εθισμού του συζύγου της στο αλκοόλ και το τζόγο που οδήγησαν τελικά και στην αυτοκτονία του. Τόνισε ειδικά, ότι προκαλεί εντύπωση και κυρίως για την εποχή της ο τρόπος που διαχώριζε το χαρακτήρα από την αρρώστια και τελικά πώς σε αυτό τον άνδρα τη συγκίνησαν όχι τα πλούτη, αλλά η ευαλωτότητα που διέγνωσε.
Τέλος, ο Χρήστος Αναστασιάδης επεσήμανε την αυθεντικότητα του ίδιου του συγγραφέα, που γνωρίζει από τις κοινές τους σπουδές στην Ιταλία.
Η Αντιστάρ του Γιάννη Βίτσα
Η ασπρόμαυρη ιστορία ζωής της ηθοποιού Κάκιας Κοντοπούλου, δοσμένη με συγκίνηση και ευαισθησία από την πένα του δημοσιογράφου Γιάννη Βίτσα, μας οδηγεί σ ένα απροσδόκητο ταξίδι στον χρόνο γεμάτο νοσταλγία. Η σκληρή πραγματικότητα κατά τα επώδυνα έτη της κατοχής και του εμφυλίου πολέμου, συνθέτει τον χαρακτήρα μιας γυναίκας που με σθένος πάλεψε για το πεπρωμένο της.
Οι πόρτες έκλεισαν στο άκουσμα των πολιτικών τους φρονημάτων. Ο πατέρας της πεθαίνει, εκείνη φυλακίζεται, ο αδερφός της εξορίζεται στην Μακρόνησο.
Η τύχη της όμως δεν την εγκαταλείπει. Μετατρέπεται σε φύλακα-άγγελό που αγκαλιάζει με λαχτάρα κάθε όνειρο και ελπίδα της.
Ο χορός, αποτελεί τη μοναδική διέξοδο στις οδυνηρές στιγμές της. Μερικά χρόνια αργότερα έρχεται το θέατρο και μαγεύεται από τον κόσμο του! Η Μαρίκα Κοτοπούλη, της προσφέρει την ευκαιρία να συναντηθεί με το πεπρωμένο της. Τα 14 έτη που ακολουθούν είναι γεμάτα από τη γέννηση της δημιουργίας. Με πάθος και ενθουσιασμό υποδέχεται κάθε πολύτιμη εμπειρία.
Βρίσκεται επί σκηνής με τους ογκόλιθους του μουσικού θεάτρου. Σ. Βέμπο, Γ. Βασιλειάδου, Ρ. Βλαχοπούλου, Ο. Μακρή, Μ. Φωτόπουλο, Κ. Χατζηχρήστο, Β. Αυλωνίτη, Λ. Διαννέλο, Γ. Μουζάκη, Γ. Γκιωνάκη, Ν. Ρίζο, Μ. Νέζερ. Συνταξιδεύει με τους ηθοποιούς της γενιάς της, Κ. Βουτσά, Δ. Στυλιανοπούλου, Ρ. Διαλυνά, Κ. Γώγου, Μ. Καραγιάννη, Ά. Ματζουράνη, Σ. Βρανά, Α. Μπάρκουλη.
Αντισυμβατική. Απεχθάνεται τη ματαιοδοξία, απορρίπτει και περιφρονεί κάθε είδους έπαρση, αλαζονεία και ναρκισσισμό.
Ό γεμάτος αγκίδες αρραβώνας της με τον ηθοποιό Αλέκο Λειβαδίτη λήγει άδοξα.
Ο βιομήχανος Αλέκος Δενδρινός την ερωτεύεται παθολογικά. Επί δύο χρόνια του αρνείται κάθε πρόταση γάμου. Η ευφυΐα και η αλήθεια του στο τέλος την κερδίζουν και δέχεται να παντρευτούν. Η αγάπη τους όμως δεν νικά την κατάθλιψη, τον αλκοολισμό και την εμμονή του στον τζόγο. Εκείνος αυτοκτονεί 40 χρόνια μετά και η ίδια βυθίζεται στην άβυσσο του πόνου.
Κληρονομεί ένα ιδιωτικό νησί και έρχεται αντιμέτωπη με τη μαφία. Την πολεμούν ανελέητα. Τη θέλουν νεκρή μα δεν τους κάνει το χατίρι. Παλεύει έτσι όπως μόνο αυτή ξέρει και τους κερδίζει.
Με το ίδιο πείσμα τα τελευταία δύο χρόνια δίνει μία ακόμη μάχη, αυτή της αιμοκάθαρσης. Άλλωστε μόνο το τετελεσμένο ξεκουράζει τους πολεμιστές.
Μία υπέροχη αληθινή ιστορία ανθρωπιάς, τρυφερότητας, στοργής και αλτρουισμού.
Ελένη Διαφωνίδου
ediafonidou@empros.gr