Νέα χάραξη Αμφίπολη–Ξάνθη μήκους 35 χλμ – Σε 90 λεπτά υπολογίζεται το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Ξάνθη με την νέα γραμμή
Ένα από τα σημαντικότερα σιδηροδρομικά έργα της επόμενης δεκαετίας έχει «πάρει μπρος». Η Σιδηροδρομική Εγνατία, το επόμενο κατασκευαστικό όραμα της χώρας, είναι στο πεδίο των μελετών, τουλάχιστον όσον αφορά το ανατολικό της τμήμα. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν σε εξέλιξη δύο σημαντικές μελέτες για έργα 1,2 δισ. ευρώ.
Σε φάση προμελέτης το πρώτο έργο από Θεσσαλονίκη-Αμφίπολη
Το πρώτο που έχει δρομολογήσει ο ΟΣΕ είναι οι προμελέτες του τμήματος Θεσσαλονίκη-Αμφίπολη, μήκους 180 χλμ., που αποτελεί εντελώς νέα χάραξη καθώς θα κινείται ανατολικά της Θεσσαλονίκης, κατά μήκος των λιμνών του Νομού, θα ‘’πιάνει’’ το νέο λιμάνι της Καβάλας στη Νέα Καρβάλη και θα φτάνει μέχρι την Αμφίπολη. Πρόκειται για σχεδιασμό νέας μονής γραμμής με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση, υψηλών ταχυτήτων καθώς τα τρένα θα μπορούν να αναπτύσσουν ταχύτητες μέχρι και 200 χλμ/ώρα. Το εκτιμώμενο κόστος είναι 1 δισ. ευρώ και σε αυτό προβλέπονται σημαντικά τεχνικά έργα, μιας και η γραμμή θα περνά από δύσκολα γεωλογικά ανάγλυφα. Αυτή την εποχή έχει ξεκινήσει ο διαγωνισμός για τις προμελέτες και υπολογίζεται πως το έργο θα έχει οριστικές μελέτες μέχρι το τέλος του 2019.
Από 6 ώρες υπολογίζεται ότι θα μειωθεί σε 2 ώρες και 45 λεπτά το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη
Το δεύτερο έργο έχει ξεκινήσει από την ΕΡΓΟΣΕ και αφορά το τμήμα Αμφίπολη-Τοξότες Ξάνθης, μήκους 35 χλμ και επίσης αποτελεί εντελώς νέα χάραξη καθώς θα κινείται νότια της σημερινής γραμμής και θα ενώνεται με την υπάρχουσα γραμμή στην περιοχή της Ξάνθης. Πρόκειται για σχεδιασμό νέας μονής γραμμής με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση, επίσης υψηλών ταχυτήτων (μέχρι 200 χλμ/ώρα). Το κόστος εδώ είναι στα 250 εκ. ευρώ. Οι αρχικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί από την ΕΡΓΟΣΕ, έχει ολοκληρωθεί και η περιβαλλοντική αδειοδότηση και τώρα είναι σε εξέλιξη η Β’ φάση μελετών, ενώ αναζητείται χρηματοδότηση για να ενταχθεί το έργο σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα για να μπορέσει το έργο να υλοποιηθεί.
Στο σύνολο τους τα νέα έργα μειώνουν κατά 130 χιλιόμετρα την απόσταση. Υπολογίζεται πως με την ολοκλήρωση των 2 έργων η απόσταση Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη θα μειωθεί κατά περίπου 3 ώρες, συνεπώς από 6 ώρες που απαιτούνται σήμερα θα χρειάζονται λιγότερο από 3 ώρες. Συγκεκριμένα, η απόσταση Θεσσαλονίκη-Καβάλα θα είναι μόλις 1 ώρα, μέχρι την Ξάνθη υπολογίζεται στα 90 λεπτά, μέχρι την Κομοτηνή 2 ώρες και μέχρι την Αλεξανδρούπολη 2 ώρες και 45 λεπτά.