Ψηφίστηκε τον Μάιο του 2016 και το μόνο που έχει γίνει είναι μια προεργασία από την Εγνατία επειδή βρίσκεται υπό παραχώρηση
Ούτε λόγος για την βινιέτα στα αλλοδαπά φορτηγά. Άλλος ένας νόμος για τις καλένδες… Και αποτελούσε υπερκομματικό αίτημα της τοπικής κοινωνίας
Τυπικό δείγμα της παθογόνου λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης με ευθύνη του πολιτικού συστήματος που δεν ασκεί έλεγχο και ενίοτε επιδεικνύει ολιγωρία και ανοχή στην μη εφαρμογή των νόμων που το ίδιο ψηφίζει αποτελεί η τροπολογία Σπίρτζη για τα ηλεκτρονικά διόδια με αναλογική χρέωση και το νέο μέτρο της βινιέτα (κάρτα διοδίων) σε όλες τις εισόδους της χώρας ούτως ώστε φορτηγά και τα βαρέα οχήματα να πληρώνουν διόδια στις εισόδους της χώρας. Έτσι το κράτος δεν θα έχει απώλεια εσόδων και παράλληλα αποτρέπεται η διέλευση τους από το παράπλευρο οδικό δίκτυο καθώς θεσπίζεται στην ίδια νομοθετική παρέμβαση η απαγόρευση διέλευσης για οχήματα επαγγελματικής χρήσης, όταν αυτά υπερβαίνουν μικτό βάρος άνω των 3,5 τόνων, με σκοπό την ασφαλή διέλευση των οχημάτων και τη μείωση του μεγάλου αριθμού τροχαίων ατυχημάτων, που σήμερα κοστίζουν πολλές ανθρώπινες ζωές.
Στην προεργασία η Εγνατία για τον τρόπο εφαρμογής των ηλεκτρονικών διοδίων με αναλογική χρέωση
Η τροπολογία αυτή ψηφίστηκε την Πέμπτη 12 Μαΐου 2016 όμως μέχρι τώρα δεν έχει εφαρμοστεί. Να σημειώσουμε δε ότι τότε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών κ. Σπίρτης αναφορικά με την εφαρμογή του νόμου «για επιμέρους συμφωνίες που έγιναν τους τελευταίους μήνες» και τόνισε ότι με βάση αυτές τις συμφωνίες, μέχρι την ολοκλήρωση των έργων, είναι υποχρεωμένοι οι παραχωρησιούχοι να φέρουν μελέτες, προκειμένου να εγκαταστήσουν και αυτοί αναλογικά ηλεκτρονικά διόδια με την ολοκλήρωση των έργων. Στην περιοχή μας και σ’ όλη τη Βόρειο Ελλάδα «παραχωρησιούχος» είναι η Εγνατία που έχει επιφορτιστεί με το καθήκον να φέρει μελέτες και να εγκαταστήσει τις υποδομές. Ναι μεν αλλά…
Το ζήτημα που απασχολεί στην Εγνατία είναι το καθεστώς υπό παραχώρηση που έχει τεθεί από το 2010
Το «Ε» απευθύνθηκε στην Εγνατία και άντλησε ενημέρωση από τον Διευθυντή Λειτουργίας Διοδίων κ. Κουτσούκο Κωνσταντίνο, ο οποίος και επιβεβαίωσε το γεγονός ότι έχει ανατεθεί στην Εγνατία αυτή η μελέτη όμως όπως επεσήμανε έχει γίνει μόνο μια προεργασία για τον τρόπο εφαρμογής του νέου συστήματος και βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο. Ερωτηθείς αν δεσμεύεται από το υπουργείο με κάποιο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της μελέτης δεν έδωσε μια σαφή απάντηση ενώ απέδωσε την καθυστέρηση στο γεγονός ότι η Εγνατία είναι από το 2010 υπό καθεστώς παραχώρησης σε ιδιώτη μέσω διαγωνισμού για 30 χρόνια. Εξέφρασε δε έντονο προβληματισμό σημειώνοντας: «Είναι ένα ζήτημα που μας απασχολεί. Κάποια στιγμή πρέπει να απαντηθεί τι θα κερδίσει το Δημόσιο αν παραχωρήσει σε ιδιώτη έναν φορέα του όταν έχει 70 εκ. ευρώ έσοδα τον χρόνο. Πρέπει να αποδείξει για ποιο λόγο τον παραχωρεί».
Ούτε λόγος για την βινιέτα στα αλλοδαπά φορτηγά
Ενώ για το θέμα της βινιέτας αφού βεβαίωσε ότι δεν έχει γίνει ούτε προεργασία, εξέφρασε τον προβληματισμό του για το αν μπορεί να εφαρμοστεί δεδομένου ότι αντίκειται αφ’ ενός στην φιλοσοφία του ισχύοντος συστήματος με τους μετωπικούς σταθμούς διοδίων οι οποίοι και θα πρέπει να ξηλωθούν, αν εφαρμοστεί αυτό το σύστημα αφ’ ετέρου δε αποτελεί παραβίαση της ισονομίας και ισοτιμίας της Ε.Ε. καθότι όπως εξήγησε : «Η βινιέτα είναι ένα άλλο σύστημα επιβολής διοδίων πιο πολύπλοκο που έχει διαφορετική φιλοσοφία με το ισχύον σύστημα με τους μετωπικούς σταθμούς διοδίων. Αυτοί θα πρέπει να ξηλωθούν, αν εφαρμοστεί. Επιπλέον παραβιάζεται η ισονομία όταν δεν ένα Βουλγάρικο φορτηγό να πληρώνει βινιέτα και το ελληνικό όχι. Ωστόσο η Εγνατία χρησιμοποιεί ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων με την Egnatia card το οποίο έχει επιτυχημένη εφαρμογή». Τέλος ο κ. Κουτσούκος διαβεβαίωσε ότι ο νόμος Σπίρτζη δεν εφαρμόζεται σε κανένα δίκτυο της υπόλοιπης χώρας.
Άλλος ένας νόμος για τις καλένδες…
Άλλος ένας νόμος που ψηφίστηκε και δεν εφαρμόζεται στην χώρα που το αυτονόητο αποτελεί ζητούμενο! Και ο μεν υπουργός θα είναι ήσυχος ότι ψήφισε ένα νόμο που αποτελούσε υπερκομματικό αίτημα ιδιαίτερα στην περιοχή μας που ταλανίζεται κυρίως με το θέμα των φορτηγών που για να αποφύγουν τα διόδια διέρχονται μέσα από οικισμούς επιβαρύνοντας το οδόστρωμα και αυξάνοντας την επικινδυνότητα στο οδικό δίκτυο. Και να θυμίσουμε ότι τέθηκε από φορείς και του νομού μας αλλά και των άλλων νομών της περιφέρειας και ως νόμος αν και πέρασε στα ψιλά ανταποκρίνεται στο αίτημα ωστόσο είναι αμφίβολο κατά πόσο θα εφαρμοστεί . Κι αν κρίνουμε από το πώς το χειρίζεται η Εγνατία που απ’ ότι φάνηκε το μόνο που ενδιαφέρει τα στελέχη της είναι να μην ιδιωτικοποιηθεί, μάλλον θα πάει στις καλένδες …Και άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι έχουμε πολλούς και καλούς νόμους όμως δεν εφαρμόζονται και ουδείς νοιάζεται ούτε αναλαμβάνει την ευθύνη γι αυτό!
Μαριάννα Ξανθοπούλου