Αρχική ΓΝΩΜΕΣ Πρόταση Εγγυημένης Απασχόλησης με εποχιακές προσλήψεις στα Σχολεία και στους Συλλόγους Γονέων

Πρόταση Εγγυημένης Απασχόλησης με εποχιακές προσλήψεις στα Σχολεία και στους Συλλόγους Γονέων

0
6o-gimnasio

A.Κύριο, δομικό και με καταστρεπτικές συνέπειες για το εποικοδόμημα, πρόβλημα της Κρίσης στην Πατρίδα είναι η δραστική μείωση της απασχόλησης, πλήρους και μερικής, η αδάμαστη έως τώρα ανεργία και η αδυναμία διαχείρισης και διάθεσης του πλεονάζοντος εργατικού δυναμικού στην εσωτερική αγορά εργασίας. Λύση πρόσκαιρη και μόνον επικουρική άλλων ευρύτερων Πρωτοβουλιών καταλήγει η προσδοκία μετατροπής και λειτουργίας της Πολιτείας ως εργοδότη “ύστατης καταφυγής”. Στο λαοκόντειο αυτό σύμπλεγμα ο ΟΑΕΔ ως μόνος Φορέας άσκησης Πολιτικής Απασχόλησης στην Χώρα δύναται να αναλαμβάνει δράσεις και να προτείνει λύσεις στην αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού των συμπατριωτών μας έστω και προσωρινές, μα πάντα αξιοπρεπείς και κατόπιν ευρύτερου χωρικού και τομεακού σχεδιασμού με στόχο την σύζευξη του δυνατούμε το απαραίτητο και όχι μόνο αναγκαίο.

Η συγκυρία είναι η κατάλληλη για την υποβολή και βάσιμη υποστήριξη Πιλοτικού Προγράμματος εποχιακής ολιγόμηνης απασχόλησης στον τύπο της σύμβασης ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου κοινωφελούς εργασίας ως Δραστηριότητα Κοινωνικής Οικονομίας και Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας με αντικείμενο την τοποθέτηση σε Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων (ΣΓ+Κ) ανά Σχολική Μονάδα ανέργων Μελών του Συλλόγου στο ίδιο το Σχολείο. Στο Πρόγραμμα αντισυμβαλλόμενοι μπορούν να είναι ο ΟΑΕΔ, οι ΣΓ+Κ ανά Σχολείο, ο τοπικός Δήμος και οι γονείς μέλη των ΣΓ+Κ, οι εγγραμμένοι στο Μητρώο ΟΑΕΔ, ενώ ουδεμία σχέση στο Τμήμα της απόκτησης εργασιακής εμπειρίας μπορούν να έχουν οι ΜΚΟ. Από πλευράς κοινοτικής νομιμότητας το τυπικό πρόβλημα, της φύσης των ΣΓ+Κ ως μη κερδοσκοπικών οργανισμών, είναι στην συγκεκριμένη περίπτωση προσόν, αφού η διάθεση εργατικού δυναμικού σε αυτόν τον τομέα της Οικονομίας ακριβώς δεν αντίκειται στον ελεύθερο ανταγωνισμό.

B.Οι ΣΓ+Κ δυστυχώς και σε αντίθεση με τον κεφαλαιώδη ρόλο, που πρέπει να παίζουν στην σχολική λειτουργία, διέπονται από ένα ελλειπές θεσμικό πλαίσιο χωρίς κυρώσεις στα όρια του “ωχαδελφισμού”. Ας αναφερθεί ότι οι διατάξεις περιέχονται στο άρ. 53 Ν. 1566/1985 (Α’ 167), όπως έχει τροποποιηθεί διά του άρ. 2 Ν. 2621/1998 (Α’ 136), και την ΥΑ (ΥΠΕΠΘ) Δ4/662/23.12. 1998 (Β’1331/31.12.1998), ενώ ο έλεγχος και η εποπτεία επί των Συλλόγων και Ενώσεων Γ+Κ έχει ανατεθεί πλέον στους Δήμους κατ’ άρ. 94 παρ. 4 εδ. 19 Ν. 3852/2010 (Α’ 87) (“Καλλικράτης”). Πάρα ταύτα με την κατάλληλη παροχή αναπτυξιακών κοινωνικών κινήτρων οι ΣΓ+Κ μπορούν να βελτιώσουν ακόμα και την ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου επ’ωφελεία των παιδιών μας, της μόνης ελπίδας πιά για την δύσμοιρη Ελλάδα.

Γ. Η ιδέα του Προγράμματος απλή βάση έχει τα εξής :

α. Ο ΟΑΕΔ καταρτίζει και υλοποιεί σε συνεργασία με τον Δήμο της περιοχής Πρόγραμμα απασχόλησης κοινωφελούς εργασίας εννεάμηνης διάρκειας (έναρξη λήξη σχολικής χρονιάς) πλήρους ωραρίου, αντίστοιχων αποδοχών βάσει του κατώτατου μισθού κατά την ΕΓΣΣΕ ή μείζονος κλάσματος αυτού με δικαίωμα στο επίδομα ανεργίας επί τρίμηνο μετά το διάστημα αυτό (ή εξάμηνο στην μόνη επιτρεπόμενη ανανέωση), αντίστοιχης κύριας και επικουρικής ασφάλισης του απασχολούμενου από κατάλογο ειδικοτήτων, που θα επιλέξουν οι ΣΓ+Κ (πχ απασχολούμενοι διοικητικών καθηκόντων ή βοηθητικών καθηκόντων ή επιστημονικής παιδαγωγικής κατεύθυνσης κτλ).

β. Ο ΟΑΕΔ στα πλαίσια άλλων Προγραμμάτων του μπορεί να προωθήσει την συμπληρωματική ολιγόμηνη απασχόληση πέραν του εννεαμήνου λχ για την ανάπτυξη Δράσεων τύπου “Θερινό Σχολείο” ή “Χειμερινό Σχολείο” για την δημιουργική απασχόληση των παιδιών τους μήνες του Καλοκαιριού ή των διακοπών του Πάσχα και των Χριστουγέννων προς ελάφρυνση των Γονέων τους σε αντίστοιχους αριθμούς ωφελουμένων, Φορέων και απασχολουμένων, άλλων από τους επί εννεάμηνο ωφελούμενους.

γ. Οι ΣΓ+Κ έχουν την ανάγκη, αλλά όχι και την δυνατότητα, απασχόλησης τουλάχιστον ενός (1) εργαζόμενου ανά Σχολείο, ενώ μπορούν να είναι φορείς της Κοινωνικής Οικονομίας κατά Ν.4019/2011. Κατά περίπτωση βάσει του αριθμού των εγγεγραμμένων Μελών τους μπορούν να δικαιολογήσουν την απασχόληση έως και πέντε (5) συνεργατών. Στο Πρόγραμμα προτεραιότητα συμμετοχής θα έχουν τα Μέλη του ενδιαφερόμενου ΣΓ+Κ, ενώ δικαιούχοι συμμετοχής θα μπορούσαν να είναι οι Ενώσεις ΣΓ+Κ και το τριτοβάθμιο όργανο των ΣΓ+Κ με αριθμητικά ανώτατο όριο απασχολούμενων (πχ επτά ή εννέα ανά Φορέα). Η διαδικασία επιλογής θα μπορούσε να δομηθεί βάσει προελέγχου των βιογραφικών των ενδιαφερομένων και τυπικά δομημένης συνέντευξης με ανηρτημένα στο Διαδίκτυο ερωτηματολόγια για τον διαφανή έλεγχο της διαδικασίας προτίμησης τους ενός ή του άλλου υποψηφίου.

δ. Στην Επικράτεια λειτουργούν άνω των 20.000 Σχολικών Μονάδων, άρα οι ωφελούμενοι μπορούν να ανέλθουν άμεσα από 20.000 έως και 150.000 συμμετέχοντες στο Πρόγραμμα, δηλαδή η Πρόταση μπορεί να αφορά ακόμα και το 10% του σημερινού εργασιακού πληθυσμού, που βρίσκεται σε ανεργία στην Χώρα κατά τις στατιστικές του ΟΑΕΔ, η δε πρόταση περί τριετούς τουλάχιστον διάρκειας του Προγράμματος υπολογίζεται να αποδώσει πολλά στις τοπικές κοινωνίες.

ε. Κονδύλια για το Πρόγραμμα υπάρχουν στον ΟΑΕΔ για την κάλυψη του μισθολογικού και του μη μισθολογικού κόστους για μία έκαστη θέση εργασίας.

Είναι θέμα διάθεσης και ζέσης από τους ΣΓ+Κ και τις Ενώσεις ΣΓ+Κ, πολιτικής βούλησης από τους Δήμους και αποτελεσματικής προσέγγισης από τον ΟΑΕΔ και το Πρόγραμμα απασχόλησης επί εννεάμηνο στις Σχολικές Μονάδες ενός τουλάχιστον εργαζόμενου, εάν επιδιωχθεί προ του τέλους Ιουνίου 2016, μπορεί να τύχει υλοποίησης με την έναρξη του προσεχούς σχολικού έτους (01.09.16) δεδομένων των μικρών απαιτήσεων σε τεχνικά και συναφή ζητήματα.

Το εννεάμηνο είναι θέμα ρύθμισης, εάν θα μπορούσε να ανανεωθεί μία φορά ακόμα (δηλαδή κατ’ ανώτατο όριο δύο (2) σχολικές χρονιές).

Δ. Το όφελος της Κοινωνίας από την πρόταση είναι προφανές πέραν της οικονομικής παραμέτρου της, ενώ λόγω της πολύ πικρής εμπειρίας με φενάκες τύπου “συμβάσεων STAGE” ή συναφών η προσεκτική οργάνωση θα προστατεύσει το δημόσιο συμφέρον.

Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής
Δικηγόρος ΔΣΑ
Δικηγόρος ΔΣΑ ΝΥ ΟΑΕΔ

*Μολονότι αυτονόητο, οι απόψεις του γράφοντος είναι προσωπικές και δεν δεσμεύουν τον Εντολέα του, ΝΠΔΔ.

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής
Περισσότερα άρθρα από ΓΝΩΜΕΣ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Χωρίς δεκάρα, πώς θα παντρευτούμε Μανωλιό μου…

Η πρόσφατη ομιλία του υπουργού Πολιτικής Προστασίας, Βασίλη Κικίλια, στο συνέδριο της ΕΝΠΕ…