Α. 1. Η οικονομική κατάσταση στην Χώρα, που λόγω της δημοσιονομικής δυσπραγίας ανέδειξε την αβελτηρία του διοικητικού συστήματος ως αποκομμένου οργανισμού από την Κοινωνία, μπορεί να οδηγήσει και σε λύσεις μόνιμου χαρακτήρα επ’ ωφελεία όλων.
Κύριο εργαλείο επίλυσης τ ων προβλημάτων της Κεντρικής Διοίκησης από τα πράγματα αναδεικνύεται η πειθαρχημένη εφαρμογή τ ων κυβερνητικών αποφάσεων και κατευθύνσεων και η εποπτεία της εφαρμογής κατά Φορέα από μονοπρόσωπο τεχνοκρατικό όργανο με γνωμοδοτικές και όχι αποφασιστικές αρμοδιότητες χωρίς αναβλητική και πολύ περισσότερο απόλυτη αρνησικυρία (veto) ούτε εξουσία επικύρωσης των μέτρων εφαρμογής του κατ’ ιδίαν Φορέα.
2. Η εφαρμογή του Προγράμματος Αναδιάταξης / Ανάπτυξης της Χώρας ειδικώς ως προς τους χρηματοδοτούμενους αμέσως από το Δημόσιο Φορείς ιδρυματικού χαρακτήρα με έμμεση ανάδειξη ή διορισμό τ ων Διοικήσεών τους, όπως και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, όχι όμως τους Φορείς κατά τόπο ή καθ’ ύλην αυτοδιοίκησης ή τους ΟΤΑ, και η ανάγκη κατ’ εκτέλεση διεθνών υποχρεώσεων της άμεσης επιβολής χωρίς δολιχοδρομήσεις των μέτρων σωτηρίας επιβάλλουν την καθιέρωση και την συνεπή εφαρμογή του σχήματος “Κυβέρνηση” – “Διοίκηση Φορέα” – “Κυβερνητικός Επίτροπος” – “Δικαιούχοι του Φορέα” από πλευράς λήψης απόφασης, διάχυσης της πληροφορίας και επίτευξης τ ων πολιτικών και οικονομικών στόχων.
Στην Χώρα μας δυστυχώς ο θεσμός τ ων Κυβερνητικών Επιτρόπων κατά την πρώτη μεταπολεμική περίοδο και ιδίως την περίοδο της Χούντας γνώρισε απίστευτες καταχρήσεις ιδίως από την έξαλλη άσκηση τ ων αρμοδιοτήτων και τ ων εξουσιών από τους κατόχους τ ων θέσε ων κατά τρόπο, ώστε ο θεσμός να έχει κατασυκοφαντηθεί και τελικώς σήμερα να έχει ατονήσει. Ακόμα και η πρόσφατη εφαρμογή του θεσμού στις Τράπεζες δεν προσπόρισε όφελος στην αίγλη του. Ωστόσο σήμερα οι εξελίξεις και οι απαιτήσεις οδηγούν στην ενδυνάμωση του υφισταμένου και επιτυχούς κατά περίπτωση θεσμού.
3. Ο θεσμός του Κυβερνητικού Επιτρόπου στα ΔΣ Φορέων του Δημοσίου πρέπει (α) να επεκταθεί σε έκαστο Φορέα του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα και επιχορηγούμενη από το Κράτος Επιχείρηση, (β) να εντοπισθεί ειδικά στην εφαρμογή των Μέτρων Ανάπτυξης της Οικονομίας με μη εκτελεστικές/αναπληρωτικές αρμοδιότητες χωρίς το δικαίωμα αναβλητικής αρνησικυρίας, (γ) να ενισχυθεί εξαρχής με την προσεκτική επιλογή των νέων προσώπων υπό εγγυήσεις διαφάνειας, δημοκρατίας και αξιοκρατίας, (δ) να αποτελεί ο Επίτροπος τον κύριο δίαυλο επικοινωνίας της Κυβέρνησης με τους “θεσμούς” περί την εφαρμογή τ ων Μέτρων για την απρόσκοπτη ροή χρηματοδότησης (ε) να στελεχώνεται από Έλληνες πολίτες και κατά προτίμηση χωρίς κομματική ή πολιτική προϋπηρεσία, εντόνως προσοντούχους και χαμηλών τόνων με στοχοπροσήλωση και συνέπεια, (στ) να υπάγεται ιεραρχικώς και υπηρεσιακώς (ως Σώμα Επιτρόπων και Μεγάλο Σώμα της Διοίκησης αντίστοιχο του Σώματος Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων) απ’ ευθείας στον Πρόεδρο της Κυβέρνησης, (ζ) να αντικαταστήσει πλήρως και οριστικά όλους τους άλλους θεσμούς, όργανα, διαδικασίες άσκησης εποπτείας και ελέγχου ειδικά επί της ανυπέρθετης ανάγκης πιστής εφαρμογής των Μέτρων Εξόδου από την κρίση της Χώρας, (η) να διατηρηθεί η παρουσία του στον Φορέα τόσο χρόνο, όσο χρειάζεται και μόνο για την ανάκαμψη τ ων βασικών μεγεθών του και την πιστοποίηση και αυτοματοποίηση τ ων διαρκών διαδικασιών για την επίτευξη τ ων καταστατικών στόχων του και τ ων προγραμματικών σκοπών της Κυβέρνησης.
B. Το όφελος του Δημοσίου από την πρόταση είναι προφανές και ευκαιρία προς δημοσιονομική και διοικητική πειθαρχία του ασυντόνιστου και πολύπαθου Ελληνικού διοικητικού σχηματισμού.