Ο Κοινωνικός Καταναλωτικός Συνεταιρισμός Ξάνθης επιδιώκει την λειτουργία παντοπωλείου και άλλων δομών, στα πρότυπα επιτυχημένων συνεταιριστικών προτύπων
Π. Φιλιππίδης: «Στόχος ένα δίκτυο καταναλωτών και τοπικών παραγωγών για παράκαμψη των μεσαζόντων και ωφέλεια όλων»
Το απόγευμα του Σαββάτου, 28 Νοεμβρίου, παρουσιάστηκε στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου Ξάνθης, κατόπιν ανοιχτής πρόσκλησης σε όλους τους Ξανθιώτες, ο νεοϊδρυθείς Κοινωνικός Καταναλωτικός Συνεταιρισμός Ξάνθης υπό την επωνυμία «Μαζί». Τους σκοπούς, τους στόχους και τα πρακτικά ζητήματα λειτουργίας του Συνεταιρισμού ανέλυσε ο κ. Παναγιώτης Φιλιππίδης, ένα από τα ιδρυτικά μέλη της κίνησης στην Ξάνθη, ενώ καλεσμένη από την Θεσσαλονίκη ήταν η κα Άννα Καραγεωργίου, εκπρόσωπος της «Βίος Coop», παρουσιάζοντας την εμπειρία από την δική τους προσπάθεια και απαντώντας σε ερωτήματα σχετικά με το εγχείρημα στους δεκάδες ενδιαφερόμενους που παραβρέθηκαν.
Το πρώτο ‘’άνοιγμα’’ στην τοπική κοινωνία
Το «Ε» συνομίλησε με τον κ. Φιλιππίδη σχετικά με την όλη προσπάθεια και τις δυσκολίες που προέκυψαν από πέρυσι τον Οκτώβριο, όταν και ξεκίνησε η πρωτοβουλία. «Υπήρξαν διάφορες γραφειοκρατικές διαδικασίες που μας καθυστέρησαν, όπως και το ότι έπρεπε να συγκεντρωθούν τουλάχιστον 100 μέλη. Λόγω εκλογών και capital controls μείναμε λίγο πίσω, καθώς η συνεταιριστική μερίδα είναι 50 ευρώ και κάποιοι σήμερα δυσκολεύονται ακόμη και γι’ αυτό το ποσό», δήλωσε ο κ. Φιλιππίδης. Από τον Ιούνιο ο ΚΚΣΞ λειτουργεί σύμφωνα με το καταστατικό που ψηφίστηκε και το Σάββατο έγινε το πρώτο ‘’άνοιγμα’’ γνωριμίας στην τοπική κοινωνία. Αποτελεί μια αστική μη κερδοσκοπική επιχείρηση περιορισμένης ευθύνης, βάσει του νόμου 1667/1986, και η όλη προσπάθεια γίνεται στο πλαίσιο της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, με άμεσο στόχο την συγκέντρωση 20 χιλ. ευρώ για την έναρξη λειτουργίας του παντοπωλείου του Συνεταιρισμού.
Τι είναι ένας κοινωνικός συνεταιρισμός;
Τις γενικές αρχές και το οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον μέσα στο οποίο δραστηριοποιείται ένας καταναλωτικός συνεταιρισμός περιέγραψε στην ομιλία του ο κ. Φιλιππίδης. Όπως είπε, ως Συνεταιρισμός ορίζεται μια αυτόνομη οργάνωση προσώπων, τα οποία συνδέονται εθελοντικά με σκοπό να εξυπηρετήσουν τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτιστικές ανάγκες και επιδιώξεις τους μέσω μιας συμμετοχικής και δημοκρατικά ελεγχόμενης επιχείρησης. Οι συνεταιριστικές αξίες και αρχές, όπως εξελίχθηκαν στον χρόνο από την εποχή του πρώτου καταναλωτικού συνεταιρισμού στο Rochdale (1844), βασίζονται κυρίως: στην αυτοβοήθεια, στην αυτοευθύνη, στην δημοκρατία, στην ισότητα, στην δικαιοσύνη και την αλληλεγγύη. Παράλληλα με τα δύο κυρίαρχα συστήματα οικονομιών, την κρατική οικονομία και την ιδιωτική οικονομία της ελεύθερης αγοράς, παρουσίασε ένα τρίτο, που αναπτύσσεται παράλληλα με τα δύο ανωτέρω. Την κοινωνική ή αλληλέγγυα οικονομία, που αριθμεί περί τα 800 εκατ. μέλη σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με τον ίδιο, αποτελώντας ένα οικονομικό μοντέλο που ήδη εφαρμόζεται στην Ευρώπη, στην γειτονική Κύπρο, όπως και σε άλλα μέρη του κόσμου, ως ένα σχέδιο επιβίωσης «παντός καιρού».
Ιδιοκτήτης, πελάτης και ελεγκτής ο κάθε συνεταιριστής
Θέλοντας να μεταφέρει ο κ. Φιλιππίδης το πνεύμα που διέπει τον συνεταιρισμό, αναφέρθηκε στις επτά αρχές: εθελοντική και ανοικτή συμμετοχή, δημοκρατικός έλεγχος των μελών, οικονομική συμμετοχή των μελών, αυτονομία και ανεξαρτησία, εκπαίδευση, κατάρτιση και πληροφόρηση, συνεργασία μεταξύ συνεταιριστικών εταιρειών, κοινοτικό ενδιαφέρον, αλλά και την τριπλή ιδιότητα που έχει, ουσιαστικά, κάθε μέλος. Αυτή του ιδιοκτήτη, συμμετέχοντας στο μετοχικό κεφάλαιο, του πελάτη που χρησιμοποιεί την επιχείρηση, αλλά και του ελεγκτή, αφού έχει την αρμοδιότητα μαζί με όλους να ασκεί έλεγχο στην διοίκηση, συνδιοικώντας.
Γιατί να συνεταιριστώ;
Στην ερώτηση απαντά ο κ. Φιλιππίδης ως εξής: «Σκεφτείτε ότι κάθε τετραμελής οικογένεια ξοδεύει τουλάχιστον 200 ευρώ κάθε μήνα για είδη διατροφής και πρώτης ανάγκης. Αν 100 οικογένειες ψωνίζουν από το κατάστημα του συνεταιρισμού, δημιουργείται ένας τζίρος 20 χιλ. ευρώ το μήνα, δηλαδή 240 χιλ. ευρώ τον χρόνο. Αν οι οικογένειες είναι 400, τότε φτάνουμε σχεδόν το 1 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Αν έχουμε ένα όφελος 10% τότε δημιουργείτε ένας κουμπαράς 24.000 για τις 100 οικογένειες ή 100.000 για τις 400. Φανταστείτε πόσα πράγματα θα μπορούσαμε να φτιάξουμε με αυτά τα χρήματα. Από το να μισθώσουμε 2 γιατρούς για τα μέλη μας, να στηρίξουμε οικογένειες που έχουν πρόβλημα, φοιτητές στις σπουδές τους, την δημιουργία δομών για φύλαξη και απασχόληση παιδιών και ό,τι άλλο κρίνουμε ότι χρειαζόμαστε». Τα έσοδα του παντοπωλείου δεν θα προέρχονται μόνο από την κατανάλωση των μελών, που θα έχουν καταβάλει την μερίδα των 50 ευρώ, αλλά μπορούν να προέλθουν και από μη μέλη. Αυτή την στιγμή υπάρχουν ήδη 120 εγγεγραμμένα μέλη.
Χαμηλές τιμές χωρίς μεσάζοντες
Τα όποια έσοδα δεν θα επιστρέφονται στα μέλη ως πλεόνασμα, αλλά θα χρησιμοποιούνται για δράσεις που θα αποφασιστούν και με την μορφή εκπτωτικών κουπονιών. Επίσης, σκοπός του παντοπωλείου και του δικτύου καταναλωτών και παραγωγών που θα δημιουργηθεί, είναι οι χαμηλές τιμές, λόγω της απουσίας μεσαζόντων. Ιδιαίτερα σημαντικό θεωρεί ο κ. Φιλιππίδης το γεγονός ότι ο τζίρος θα μένει κατά κύριο λόγο στην πόλη και σίγουρα στην χώρα, αφού θα στηρίζονται ντόπιοι και εγχώριοι παραγωγοί, οικοδομώντας σχέσεις εμπιστοσύνης και αλληλεγγύης. «Σκεφτείτε τον παραγωγό που ξέρει εκ των προτέρων ότι η παραγωγή του είναι εξασφαλισμένη και σε αξιοπρεπή τιμή, χωρίς το άγχος πού και πόσο θα το δώσει», είπε χαρακτηριστικά ο ίδιος για να προσθέσει: «Βέβαια αυτά δεν γίνονται από την μια μέρα στην άλλη, αλλά με τέτοιες πρωτοβουλίες δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να συμβούν».