Α. Η ανάγκη επιτάχυνσης των αστικών δικών αναγνωρίζεται από όλους. Ωστόσο μέτρα και βήματα αποτελεσματικής λύσης στο ζήτημα δεν προτείνονται αντίστοιχα.
Β. Προτάσεις προς αυτήν την κατεύθυνση θα μπορούσαν να είναι για πιλοτική εφαρμογή επί μία τριετία :
-εκπόνηση Προγράμματος Βελτίωσης Αποτελεσματικότητας στην απονομή της αστικής Δικαιοσύνης τριετούς διάρκειας στοχοθετημένης κατεύθυνσης [01.01.2016 – 31.12.2018]
– κατάργηση των δικαστικών διακοπών διάρκειας 30.06.-16.09. εκάστου δικαστικού έτους για την τριετία και περιορισμός τους αποκλειστικώς στην περίοδο 01.-31.08. εκάστου έτους
– προσθήκη εμβόλιμων δικασίμων (Χριστούγεννα – Πάσχα – Ιούλιος – ήμισυ Σεπτεμβρίου) ακόμα και Σάββατα στην τριετία
-καθιέρωση δικαστικών εξόδων ίσων με την επιβαλλόμενη δικαστική δαπάνη υπέρ Δημοσίου καταβλητέων με την δημοσίευση της Απόφασης με μέριμνα της Γραμματείας ανεξαρτήτως της άσκησης ενδίκων μέσων στις ανοιγείσες δίκες στις περιπτώσεις επανειλημμένου αιτήματος αναβολής συζητήσεως ή χρήσης μέσων παρέλκυσης της δίκης ή σε προφανώς απαράδεκτες, αβάσιμες, αστήρικτες Αγωγές ή στις ματαιώσεις των συζητήσεων των Αγωγών
-άμεση χωρίς άλλο κατάργηση των αναβολών συζητήσεως των ενδίκων βοηθημάτων και μέσων και αντικατάσταση με την διακοπή της συζήτησης και συνέχεια αυτής εντός δεκαημέρου – ακόμα και στην περίπτωση των λόγων υγείας, αυτοί να διαπιστώνονται αυθημερόν από Επισκέπτη Ιατρό διοριζόμενο επί τούτου από Πίνακα εις χείρας του Προέδρου Συμβουλίου Διοίκησης του Δικαστηρίου
– θέσπιση νέων συνοπτικών διαδικασιών χωρίς ακροατήρια σε διαφορές παραπλήσιες με την Διαταγή Πληρωμής (χρηματικές διαφορές, διαφορές από αμοιβές επαγγελματιών, μισθωτικές, συναινετικά διαζύγια κτλ)
-επέκταση δικονομικών συμφωνιών παρέκτασης αρμοδιότητας για την ελάφρυνση του έργου των ήδη βεβαρυμένων μεγάλων πρωτοβάθμιων Δικαστηρίων της Χώρας
-αναδιάταξη του πλαισίου παροχής δικαστικής προστασίας κατά την νομοθεσία προστασίας υπερχρεωμένων οικοκυριών [είναι γνωστό ότι υπάρχουν σήμερα Ειρηνοδικεία, που προσδιορίζουν την συζήτηση της Αίτησης κατά Ν.3869/2010 για το τέλος …2030 (!!)] με στόχο την εντός 18μηνου έκδοση πρωτόδικης Απόφασης
-ιδίως στα μεγάλα Πολυμελή Πρωτοδικεία της Χώρας, όπου ο προσδιορισμός συζήτησης ως Αγωγών προ αναβολών φθάνει δυστυχώς ήδη το 2020 (!), επιβολή υποχρέωσης στους διαδίκους των εκκρεμουσών Αγωγών να δηλώσουν έως το τέλος 2015 αμετακλήτως ότι θα συζητήσουν τις Υποθέσεις τους και δεν θα παραιτηθούν από τα δικόγραφά τους ή τα δικαιώματα στο ακροατήριο ούτε θα ματαιώσουν την συζήτηση εξ αναβολής ούτε θα προβούν σε παραίτηση μετά την συζήτηση, άλλως πρόβλεψη περί επιβολής δικαστικών εξόδων υπέρ Δημοσίου και τριπλασιασμού των δικαστικών δαπανών – στην περίπτωση της αρνητικής δήλωσης και της ελευθέρωσης Πινακίων σε μία έκαστη δικάσιμο εγγραφή είτε πρωτοείσακτων Αγωγών λόγω κινδύνου παραγραφής είτε νέων Αγωγών κατατιθεμένων από 01.01.2016
-τροποποίηση του άρ. 273 επ. ΚΠολΔ, ώστε η διαδικασία ενώπιον των Πολυμελών Πρωτοδικείων – χωρίς να αντικαταστασθεί – απλώς να αντιστραφεί ως εξής : [σημερινή κατάσταση : τρεις (3) εβδομάδες προ της δικασίμου προκατατίθενται οι Προτάσεις με όλα τα σχετικά, δέκα ημέρες πριν την δικάσιμο ορίζεται εισηγητής, που διεξέρχεται την Υπόθεση έως την επ’ακροατηρίω συζήτηση χωρίς καμία εξασφάλιση της απώλειας του χρόνου εάν οι διάδικοι ματαιώσουν ή αναβάλλουν την συζήτηση ή παραιτηθούν του δικογράφου ή περιορίσουν το αίτημα] (α) εκφώνηση της Αγωγής και εκκαθάριση των αναβολών, των ματαιώσεων κτλ, των δηλώσεων περί παραιτήσεων, παραιτήσεων μετά την συζήτηση, περιορισμών του αιτήματος (β) κατάθεση των Προτάσεων μετά όλων των σχετικών, Προσθηκών, Αντικρούσεων, Αξιολόγησης Αποδείξεων εντός δεκαημέρου από την συζήτηση, (γ) συμπλήρωση των Φακέλων με επιμέλεια του Εισηγητή εντός μηνός από το “κλείσιμο”, (δ) υποβολή Έκθεσης του Εισηγητή εντός μηνός από την συμπλήρωση του Φακέλου, (ε) υποβολή παρατηρήσεων στην Έκθεση Εισηγητή εντός πενθημέρου από την κατάθεσή της.
Γ. Το όφελος του Δημοσίου από την πρόταση είναι προφανές, δημοσιονομικό και θεσμικό, ενώ θα αποκατασταθεί η ασφάλεια δικαίου.