Ανάμικτα τα συναισθήματα των υποψηφίων από τις χθεσινές βαθμολογίες των Πανελλαδικών εξετάσεων
Σε ποσοστά ρεκόρ κυμάνθηκαν τα γραπτά κάτω από την βάση σε Αρχαία, Φυσική και Μαθηματικά κατεύθυνσης
Μια μέρα που περίμεναν με αγωνία μαθητές και γονείς η χθεσινή. Μετά την πολύμηνη και κοπιώδη προετοιμασία που ξεκίνησε από πέρυσι, για κάποιους μαθητές ακόμη και από πρόπερσι, το πρώτο μεγάλο άγχος των Πανελλαδικών εξετάσεων πέρασε μόλις ολοκληρώθηκε η εξεταστική περίοδος. Όλα τα βλέμματα ήταν στραμμένα στην χθεσινή μέρα, καθώς οι υποψήφιοι για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση προσήλθαν με κομμένη την ανάσα μπροστά στους πίνακες ανακοινώσεων των Λυκείων τους, για να έρθουν αντιμέτωποι με την ωμή πραγματικότητα. Ένας ‘’ξερός’’ αριθμός που αξιολογεί όχι τόσο την συνολική προσπάθεια, αλλά το τι κατάφερε να επιτύχει ο κάθε μαθητής μέσα στο πιεστικό τρίωρο που δίνεται για κάθε μάθημα.
Και οι καθηγητές μέτοχοι της αγωνίας των υποψηφίων
Τα αποτελέσματα περιμένουν εναγωνίως όχι μόνο μαθητές και γονείς, αλλά και οι καθηγητές που συμπορεύονται και συμπάσχουν με τα παιδιά καθ’ όλη την διάρκεια του σχολικού έτους. Χαρακτηριστικό το κείμενο που ανάρτησε στο ίντερνετ καθηγήτρια της πόλης μας χθες το μεσημέρι: «Το πρώτο τηλεφώνημα κάθε τέτοιας μέρας είναι πάντα ίδιο. Σε γυρνάει σταθερά πίσω στο χρόνο, βγάζει δυο χέρια και σου στύβει το στομάχι σαν πλυμένο ρούχο, ανεβάζει τους παλμούς της καρδιάς σου τόσο που να την ακούς στ’ αυτιά σου. Και δεν μπορείς μετά… δεν μπορείς να συγκεντρωθείς, πια, να κάνεις μάθημα. Συγχαρητήρια σ’ εκείνους που έπιασαν την ανείπωτη χαρά της πρώτης επιλογής, σ’ εκείνους που ξεπέρασαν τον πρότερο εαυτό τους και κατάφεραν χειραψία γνωριμίας με έναν καινούργιο, αλλά και σ’ εκείνους που προσπάθησαν φιλότιμα μα δεν τα κατάφεραν -γιατί η εμπειρία είναι ένα κέρδος τεράστιο και όλο δικό μας, όταν θέλουμε να την αφουγκραστούμε και την αξιοποιήσουμε. Σας ευχαριστώ για τη συγκίνηση, τα χαμόγελα, τις αγκαλιές… όλα. Κάτι κάναμε και φέτος».
Μωσαϊκό συναισθημάτων και αντιδράσεων
Τα χαμόγελα, ομολογουμένως, δεν ήταν πολλά φέτος. Στο αντίκρισμα της πολυσέλιδης λίστας με μαθήματα, ονόματα και βαθμολογίες δεν ήταν πολλοί αυτοί που χάρηκαν. Παρόλα αυτά, δεν έλειψαν οι αριστούχοι, που παραδέχτηκαν ότι σε κάποια μαθήματα, όπως Φυσική και Μαθηματικά, δεν έγραψαν τόσο καλά, όσο θα ήθελαν και θα μπορούσαν. Δεν έκρυψαν όμως την ικανοποίησή τους, που κατάφεραν να ξεχωρίσουν σε μια, κατά κοινή ομολογία, δύσκολη χρονιά Πανελλαδικών. Ελάχιστοι ήταν και αυτοί που ξαφνιάστηκαν ευχάριστα από τους βαθμούς τους, αφού περίμεναν χαμηλότερες βαθμολογίες βάσει του βαθμού δυσκολίας και του γενικότερου αρνητικού κλίματος που επικρατούσε. Η πλειοψηφία δεν έμεινε ευχαριστημένη, χωρίς ωστόσο να εκπλαγεί από το τελικό πόρισμα των εξεταστών, αφού λίγο-πολύ περίμεναν ότι οι βαθμοί τους θα κυμανθούν σε χαμηλά επίπεδα. Σε κάποιες γωνιές της αυλής των σχολείων, φίλη παρηγορούσε φίλη, προσπαθώντας να διώξει την απογοήτευση. Λιγότερο συναισθηματικά -τουλάχιστον στην εξωτερίκευση των όσων νιώθουν- τα αγόρια, εκδήλωναν την προσωρινή αποτυχία με θυμό ή με αστεία, ξορκίζοντας το ‘’κακό’’. Τα πιο πολλά παιδιά με τα κινητά τηλέφωνο ανά χείρας, ενημέρωναν γονείς και φίλους, για να σταματήσει όσο πιο γρήγορα γίνεται η βασανιστική αγωνία. Η ελπίδα δεν απουσιάζει, όμως, καθώς πολλοί είναι οι υποψήφιοι που ‘’ποντάρουν’’ στην πτώση των βάσεων εισαγωγής στις σχολές που επιθυμούν. Μια ελπίδα που θα πρέπει να κρατήσουν για λίγες μέρες ακόμη, μέχρι να γίνουν οι πρώτες αποτιμήσεις, ή μέχρι τα τέλη Αυγούστου, όταν ανακοινωθούν επίσημα οι βάσεις.
Πολύ χαμηλές βαθμολογίες σε Αρχαία, Φυσική και Μαθηματικά κατεύθυνσης
Πολύ χαμηλές βαθμολογίες συγκέντρωσαν οι υποψήφιοι στα Αρχαία θεωρητικής κατεύθυνσης, στην Φυσική και τα Μαθηματικά θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης, κάτι που θα οδηγήσει σε πτώση των βάσεων των σχολών, κυρίως των υψηλόβαθμων, σε όλα τα επιστημονικά πεδία. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας, στα Αρχαία θεωρητικής κατεύθυνσης, σχεδόν οι μισοί υποψήφιοι έγραψαν κάτω από τη βάση, ενώ μόνο το 0,95% των μαθητών της θεωρητικής έγραψαν από 18 έως 20. Πολύ χαμηλές βαθμολογίες συγκέντρωσαν οι μαθητές και στην Λογοτεχνία κατεύθυνσης, με το 54,17% εξ αυτών να μην περνούν τη βάση.
Στα Μαθηματικά κατεύθυνσης, ελάχιστοι ήταν οι υποψήφιοι που προέρχονταν από την θετική κατεύθυνση και αρίστευσαν (4,53%), με τους περισσότερους να συγκεντρώνουν βαθμολογία της τάξεως του 5 έως 10 (26,32%). Οι υποψήφιοι της τεχνολογικής κατεύθυνσης (κύκλος τεχνολογίας και παραγωγής) δυσκολεύτηκαν περισσότερο, με το 48,35% εξ αυτών να μην περνούν τη βάση. Το αντίστοιχο ποσοστό στους υποψήφιους της τεχνολογικής του κύκλου πληροφορικής και υπηρεσιών, ο οποίος είναι και ο πολυπληθέστερος, έφτασε το 69,97%. Ενδεικτικό είναι ότι το ποσοστό μαθητών που πήραν 18 έως 20 στο συγκεκριμένο μάθημα από την τεχνολογική κατεύθυνση έφτασε μόλις το 1,3% στον κύκλο πληροφορικής και υπηρεσιών. Όσον αφορά το μάθημα της Φυσικής κατεύθυνσης, και εκεί οι μαθητές της τεχνολογικής κατεύθυνσης δυσκολεύτηκαν να πάρουν βαθμό πάνω από τη βάση, με το 54,52% στον κύκλο τεχνολογίας και παραγωγής και το 79,17% στον κύκλο πληροφορικής και υπηρεσιών να μένουν κάτω από το 10.
Ειδικότερα:
στην κλίμακα βαθμολογιών [0 – 10]:
– ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ: Μαθηματικά (44,37%)
– ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ: Αρχαία Ελληνικά (49,66%)
– ΘΕΤΙΚΗ: Φυσική Κατεύθυνσης (47,4%)
– ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ Ι: Φυσική Κατεύθυνσης (54,52%), Μαθηματικά Κατεύθυνσης (48,35%)
– ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ΙΙ: Φυσική Κατεύθυνσης (79,17%), Μαθηματικά Κατεύθυνσης (69,97%).
στην κλίμακα βαθμολογιών [10 – 20]:
– ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ: Νεοελληνική Γλώσσα (84,39%), Φυσική Γ.Π. (88,45%), Βιολογία Γ.Π. (73,88%)
– ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ: Λατινικά (61,67%), Νεοελληνική Λογοτεχνία (61,33%)
– ΘΕΤΙΚΗ: Βιολογία Κατεύθυνσης (83,69%), Χημεία Κατεύθυνσης (78,53%)
– ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ Ι: Ηλεκτρολογία (72,69%), Χημεία – Βιοχημεία (65,09%)
– ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ΙΙ: Αρχές Οργάνωσης Διοίκησης Επιχειρήσεων & Υπηρεσιών (80,02%).
Χ.Δ.