Δισεκατομμύρια χάνει το Δημόσιο από λαθραία τσιγάρα, καύσιμα και ποτά
Λαθρεμπόριο και παραεμπόριο ‘’ανθούν’’ σε όλα τα επίπεδα στην Ξάνθη
Χρονίζοντα και δυσεπίλυτα προβλήματα έχουν δημιουργηθεί γύρω από το ζήτημα του λαθρεμπορίου στην χώρα μας. Εξαγγελίες, δεσμεύσεις, υποσχέσεις και μεγαλόπνοα σχέδια πάταξης παρουσιάζονται συχνά ως επίδοξοι αντίπαλοι του φαινομενικά ανίκητου και αδιαφιλονίκητου φαβορί, που ακούει στο όνομα λαθρεμπόριο. Η νέα κυβέρνηση, τόσο προεκλογικά, όσο και μετεκλογικά, δεσμεύθηκε ότι θα αγωνιστεί στην κατεύθυνση της πάταξης φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου.
Αόριστες δεσμεύσεις με αόριστα αποτελέσματα
Τα μέτρα που πρότεινε η νέα κυβέρνηση στους ευρωπαίους εταίρους κοστολογήθηκαν αρχικά στα 7 δις ευρώ, με τα χρήματα που ευελπιστούσε να εισπράξει η Ελλάδα από την πάταξη του λαθρεμπορίου της βενζίνης και των τσιγάρων να ανέρχονται σε 1,5 δις ευρώ και 800 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Οι τελευταίες εκτιμήσεις από την εφαρμογή των μέτρων έχουν ως στόχο την είσπραξη 250-400 εκατ. ευρώ για το 2015. Οι δεσμεύσεις για σθεναρές προσπάθειες καταπολέμησης του λαθρεμπορίου δεν ακολουθήθηκαν από συγκεκριμένα μέτρα και για τον λόγο αυτό οι ‘’πληγές’’ στην οικονομία συνεχίζουν και μάλιστα ‘’βαθαίνουν’’.
Τα καπνικά προϊόντα το μεγαλύτερο ‘’αγκάθι’’ στο λαθρεμπόριο
Οι απώλειες εσόδων για το Δημόσιο μόνο από ειδικούς φόρους και ΦΠΑ, υπολογίζονται σε περίπου 250-300 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Με στόχο την είσπραξη 2 δισ. ευρώ το οικονομικό επιτελείο αναζητά λύσεις για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου σε καύσιμα, καπνικά προϊόντα και αλκοολούχα ποτά. Το μεγαλύτερο «αγκάθι» εντοπίζεται στα τσιγάρα, όπου η παράνομη διακίνηση έχει λάβει τεράστιες διστάσεις. Ο πρώην γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων κ. Χ. Θεοχάρης είχε εστιάσει στο πρόβλημα και είχε προσπαθήσει από το 2013 να πείσει την τότε ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών για αλλαγή της φορολογικής δομής, ωστόσο τίποτα δεν άλλαξε εκτός από την αύξηση των ελέγχων και τον εντοπισμό μεγάλων ποσοτήτων λαθραίων τσιγάρων.
Το λαθρεμπόριο τσιγάρων ‘’ανθεί’’ στην Ξάνθη
Ο πρόεδρος του ΕΒΕ Ξάνθης, κ. Στ. Μωραΐτης, ανέφερε ότι είναι τόσο διαδεδομένη η πώληση λαθραίων τσιγάρων στην περιοχή της Ξάνθης, ώστε υπάρχουν σημεία πώλησης ακόμη και μέσα στο Παζάρι της Ξάνθης και οι αγοροπωλησίες γίνονται ανενόχλητα. Όπως σημείωσε ο ίδιος, κάποιοι ασχολούνται συστηματικά με αυτή την δουλειά καθώς ευνοούνται από τους ελλειμματικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς. Αναμένεται ακόμη η τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου για τα περίπτερα και τη διακίνηση καπνού, η οποία θα συνδράμει στην πάταξη του λαθρεμπορίου και θα δώσει την δυνατότητα είσπραξης μέχρι και 5 δισ. ευρώ.
Σχετική μείωση του λαθρεμπορίου καυσίμων
Στα καύσιμα, μετά την εξίσωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, το λαθρεμπόριο είχε μειωθεί σημαντικά, ωστόσο η επαναφορά των διαφορετικών συντελεστών άνοιξε νέα «παράθυρα». Είναι εντυπωσιακό πάντως το γεγονός ότι τρία χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου, ακόμη δεν έχει εγκατασταθεί το σύστημα εισροών-εκροών σε όλα τα πρατήρια, ενώ εκκρεμεί η εγκατάσταση του συστήματος πρατηρίων σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων. Αν και η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων επιχαίρει για τα επιτεύγματά της κατά το προηγούμενο έτος στον τομέα της αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου καυσίμων, η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Στο επιχειρησιακό σχέδιο για το 2015 σημειώνεται ότι «επεκτάθηκε η εγκατάσταση του συστήματος παρακολούθησης εισροών-εκροών στα πρατήρια όλης της χώρας με το 60% του συνόλου να παρέχει στοιχεία στη ΓΓΠΣ». Σύμφωνα με τους βενζινοπώλες του νομού, ένα χαμηλό ποσοστό πρατηρίων, κάτω του 40%, στέλνει αδιαλείπτως στο ηλεκτρονικό σύστημα στοιχεία, ενώ οι περισσότεροι πρατηριούχοι κάνουν λόγο για ένα προβληματικό σύστημα, το οποίο «πότε δουλεύει και πότε όχι».
Ζει εποχές… ποτοαπαγόρευσης η χώρα
Σε «παράδεισο» για τη λαθρεμπορία ποτών έχει μετατραπεί η Ελλάδα, ειδικά την τελευταία πενταετία, με τους «επαγγελματίες» της συγκεκριμένης παράνομης δραστηριότητας να γίνονται ολοένα και πιο ευρηματικοί στην πώληση προϊόντων χωρίς την καταβολή των απαιτούμενων ειδικών φόρων και δασμών. Η εισαγωγή λαθραίων ποτών στην αγορά και της Ξάνθης, πέρα από τις «παραδοσιακές» μεθόδους που καταγγέλλουν οι εκπρόσωποι του κλάδου (εισαγωγή από χώρες με πολύ χαμηλότερη φορολογία, όπως η Βουλγαρία, παράνομη διακίνηση τσίπουρου σε πορτ-μπαγκάζ αυτοκινήτων, λαθρεμπόριο μέσω εταιρειών εφοδιασμού πλοίων κ.λπ.), γίνεται πλέον ακόμη και μέσω… e-shops ή και σελίδων στο Facebook. Οι απώλειες εσόδων για το Δημόσιο μόνο από ειδικούς φόρους και ΦΠΑ υπολογίζονται σε περίπου 250-300 εκατ. ευρώ τον χρόνο, χωρίς στο ποσό αυτό να συνυπολογίζονται οι απώλειες από τη συρρίκνωση των νόμιμων επιχειρήσεων του κλάδου ειδικά μετά το 2010. Το 2012, εκτιμήθηκε ότι διακινήθηκαν περισσότερα από 8,2 εκατ. λαθραίες φιάλες με συνολικό κόστος για το Δημόσιο (αν συνυπολογιστεί και ο ΦΠΑ) τουλάχιστον 130 εκατ. ευρώ. Έξαρση είχε εντοπιστεί και στην παράνομη παραγωγή και διακίνηση χύμα αποσταγμάτων, χωρίς τις προβλεπόμενες προδιαγραφές, ασφαλώς. Η παράνομη διακίνηση τσίπουρου έχει υπολογιστεί σε τουλάχιστον 10,8 εκατ. λίτρα με ετήσιες απώλειες εσόδων επιπλέον 97,7 εκατ. ευρώ, με το υπουργείο Οικονομικών να ανεβάζει σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα τις παράνομες ποσότητες (18 εκατ. λίτρα), αλλά και τις απώλειες για τα κρατικά ταμεία (163 εκατ. ευρώ). Στην κατεύθυνση αυτή αναμένεται η αλλαγή στο σύστημα των «χύμα αποσταγμάτων» έτσι ώστε, η διακίνηση να γίνεται πλέον με τιμολόγια και παραστατικά και όχι με τη διαδικασία των αγροτικών προϊόντων. Επίσης, προτείνονται αυστηρότερες ποινές για τα μπαρ ή τα κέντρα που θα συλλαμβάνονται να διακινούν λαθραία προϊόντα.
Χ.Δ.