Σε τραγική κατάσταση οι υποδομές στην Ξάνθη παρά τις μοναδικές διαδρομές
Μόνον η ιδιωτική προβολή προσελκύει τους λιγοστούς ξένους τουρίστες στην περιοχή
Ένα από τα ζητούμενα τα τελευταία χρόνια στον τομέα της ανάπτυξης και συγκεκριμένα του τουρισμού, είναι η διεύρυνση της τουριστικής περιόδου και ο εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος στην πλατφόρμα «πολιτισμός – τουρισμός – ανάπτυξη». Προγράμματα περιήγησης στηρίζουν τη διεύρυνση της περιόδου και τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος, ενώ παράλληλα ενισχύουν τις τοπικές κοινωνίες αναδεικνύοντας το περιβάλλον και τον πολιτισμό. Εξάλλου, οι μήνες της άνοιξης και του φθινοπώρου είναι οι πιο δημοφιλείς για περιήγηση/περιπατητικό τουρισμό.
Μία τεράστια ‘’αγορά’’ περιμένει να την υποδεχθούμε
Η ίδια αυτή μορφή εναλλακτικού τουρισμού μόνο στη Γερμανία απευθύνεται σε 40 εκατ. πεζοπόρους, το 58% των οποίων ταξιδεύει για τον λόγο αυτόν εκτός της χώρας και διαθέτει τουλάχιστον 60 ευρώ ημερησίως κατά τη διάρκεια των διακοπών του.
Στην Ελλάδα οι δράσεις είναι μεμονωμένες και εντοπίζονται κυρίως σε ιδιωτικές πρωτοβουλίες, που κάποιες φορές χαίρουν της συνδρομής τοπικών συλλόγων και της αυτοδιοίκησης. Παρότι όμως η αγορά και η ζήτηση υπάρχει και αποτελεί μια δεξαμενή ποιοτικών επισκεπτών, πολλά μένει να γίνουν ώσπου να αναπτυχθεί ως οργανωμένο τουριστικό προϊόν, δυνάμενο να ελκύσει ξένους τουρίστες, αλλά να προκαλέσει και τους ντόπιους να γνωρίσουν και να ζήσουν τις φυσικές ομορφιές της χώρας μας.
Η «άλλη» Ελλάδα που παραμένει άγνωστη
Πριν από πέντε χρόνια ξεκίνησε μια πρωτοβουλία από το Geo Routes Cultural Institute για την δημιουργία διαδρομών για την πολιτιστική κληρονομιά συνδυάζοντας περιβάλλον, ιστορία, γαστρονομία, θρησκευτικά στοιχεία και εναλλακτικές δραστηριότητες. Στόχος είναι να αναδειχθεί η «άλλη» Ελλάδα, η πολιτιστική κληρονομιά και να τονωθεί κατά το δυνατόν η ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας με την επιλογή μη προβεβλημένων προορισμών. Τα πολιτιστικά θεματικά οδοιπορικά Geo και Aegean Routes τελούν υπό την αιγίδα της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO και ως σήμερα αριθμούν 30 σε όλη την επικράτεια, χάρη στην μεγάλη ποικιλότητα σε τοπία που διαθέτει η ελληνική ύπαιθρος. Μόνο το 2014 τις διαδρομές Geo Routes επέλεξαν 11.500 ταξιδιώτες, ως ιδιώτες ή πανεπιστήμια του εξωτερικού, τουρίστες ευαισθητοποιημένοι ως προς την ελληνική ιστορία και μυθολογία, με επιθυμία διάδρασης με τους τοπικούς ανθρώπους.
Τουρίστες με διάθεση επαφής με την φύση
Έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια μια αυξανόμενη διάθεση των ταξιδιωτών να έρθουν σε επαφή με τη φύση, ακόμη και αν ανήκουν σε μια εύρωστη οικονομικά κατηγορία ή είναι μεγαλύτερης ηλικίας. Πιο εξοικειωμένες με αυτή την μορφή τουρισμού είναι οι χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης, κάτι που δεν παρατηρείται τόσο στους ταξιδιώτες από τη Βόρεια Αμερική, ενώ, αντίθετα, η περιήγηση αρέσει στους Κινέζους. Γενικότερα οι Γερμανοί, οι Γάλλοι και οι Κινέζοι θέλουν οπωσδήποτε να συνδέουν το πολιτιστικό στοιχείο με την περιήγηση.
Δίκτυα «Μονοπατιών Πολιτισμού» και στην Ξάνθη
Στην προσπάθεια να ενισχυθούν οι τοπικές κοινότητες με την αειφορική αξιοποίηση της κληρονομιάς των μονοπατιών της χώρας για την προώθηση του περιπατητικού/εναλλακτικού τουρισμού, η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ) δημιούργησε το πρόγραμμα «Μονοπάτια Πολιτισμού». Μέσω των επιλεγμένων και σηματοδοτημένων πλεγμάτων μονοπατιών αναδεικνύεται το φυσικό περιβάλλον, η ιστορική κληρονομιά και τα τοπικά προϊόντα. Στο πρόγραμμα η ΕΛΛΕΤ αναζητεί κονδύλια για την ολοκλήρωση ενός μονοπατιού, προωθεί τα μονοπάτια σε συνεργασία με τον Δήμο και στη συνέχεια η τοπική κοινωνία αναλαμβάνει τη συντήρησή τους. Το περιβάλλον και ο πολιτισμός αντιμετωπίζονται ως ενιαίο σύνολο, σε περιοχές της χώρας που παρουσιάζουν ξεχωριστό περιβαλλοντικό ή πολιτιστικό ενδιαφέρον. Σήμερα η ΕΛΛΕΤ αναπτύσσει εννέα δίκτυα μονοπατιών, ενώ μέσα στις προτεινόμενες περιοχές για την επόμενη φάση είναι η Θράκη, και συγκεκριμένα η περιοχή της Ξάνθης.
Σημαντική υστέρηση της Ξάνθης σε υποδομές και προβολή
Η ιδιωτική πρωτοβουλία είναι αυτή που για άλλη μια φορά κρατάει ζωντανό τον εναλλακτικό τουρισμό, και εν προκειμένω τον περιπατητικό, στην Ξάνθη. Επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο φροντίζουν μόνοι τους, μέσω διαδικτυακών υπηρεσιών, να προωθήσουν την περιοχή και το ‘’προϊόν’’ τους σε ξένους κυρίως τουρίστες. Το «Ε» μίλησε με τον κ. Ηλία Μιχαηλίδη της Riverland, που διοργανώνει υπαίθριες δραστηριότητες στην ευρύτερη περιοχή της Σταυρούπολης. Όπως μας είπε, δεν υπάρχει καμία στήριξη από τους τοπικούς φορείς, τόσο σε επίπεδο Περιφέρειας, όσο και δημοτικής αρχής. Στην έλλειψη οράματος απέδωσε την έλλειψη ενδιαφέροντος, σημειώνοντας ότι η υπαγωγή της Σταυρούπολης στον δήμο Ξάνθης, μόνο ζημιογόνα ήταν για την περιοχή. «Υπάρχουν εξαιρετικά παραδείγματα στην Πελοπόννησο, στην Σύρο, στην Μυτιλήνη και στο Ζαγόρι, που συνέδεσαν τα μονοπάτια με την γαστρονομία, από τα οποία θα πρέπει να εμπνευστούμε, αλλά δυστυχώς στην περιοχή μας δεν υπάρχει σχεδιασμός για τον τουρισμό του αύριο» ανέφερε ο ίδιος.
Προτάσεις και ευκαιρίες αναβάθμισης
Ο κ. Μιχαηλίδης τόνισε ότι δεν χρειάζονται πολλά χρήματα για την δημιουργία των κατάλληλων υποδομών και πρότεινε ενδεικτικά κάποιες δυνατότητες δημιουργίας ελκυστικών τουριστικών προορισμών για περιπατητές. «Δεν χρειάζεται να πάμε στο βουνό για να βρούμε όμορφες διαδρομές. Ακόμη και δίπλα στην πόλη της Ξάνθης μπορούμε να αναδείξουμε π.χ. το Μονοπάτι της Ζωής, συνδέοντάς το με την υπέροχη διαδρομή της Καλαμούς για την δημιουργία μιας κυκλικής διαδρομής», σημείωσε ο ίδιος, για να προσθέσει το μονοπάτι του κάστρου της Ξανθίππης, που μπορεί να συνδεθεί με την κορυφή Τσακίρη και το 4ο χλμ για μια ενδιαφέρουσα διαδρομή. Στην κατεύθυνση των πολιτιστικών διαδρομών, ο κ. Μιχαηλίδης ανέφερε ότι θα ήταν πολύ ενδιαφέρουσα η δημιουργία μιας ποδηλατικής διαδρομής από το ανάχωμα του Κοσύνθου, λίγο έξω από την πόλη, μέχρι και την Βιστονίδα, μέσω της Αναστασιούπολης, κάτι που θα συνέδεε την περιοχή με το παρελθόν της, αλλά και με τον χώρο όπου διαδραματίστηκαν περιστατικά της μυθολογίας, όπως οι άθλοι του Ηρακλή. «Ζούμε σε μια περιοχή με μακραίωνη ιστορία, με ιστορικά μονοπάτια που συνέδεαν οικισμούς, με παρουσία μακεδονικών φρουρίων, ένα μοναδικό φυσικό περιβάλλον στον Νέστο και μορφές ζωής πριν την εποχή των παγετώνων στην ευρύτερη περιοχή της Ροδόπης, που λίγοι γνωρίζουν», σημείωσε ο ίδιος.
Τουρισμός εκτός… τουριστικής περιόδου
Η περίοδος αιχμής αυτής της εναλλακτικής μορφής τουρισμού είναι έξω από την συνήθη τουριστική περίοδο (Χριστούγεννα, Πάσχα, καλοκαίρι), με την κίνηση να επικεντρώνεται στην χαμηλή και μέση περίοδο, με μήνες αιχμής τον Μάρτιο, τον Απρίλιο, τον Μάιο, τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο. «Τέλος του μήνα περιμένουμε μια ομάδα Άγγλων και αργότερα Αμερικανών, που έρχονται για την σημύδα της περιοχής ή ως παρατηρητές πουλιών. Δεν φτάνουν όμως τέτοιες μεμονωμένες περιπτώσεις», ανέφερε ο κ. Μιχαηλίδης.
Χ.Δ.
Â