Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων. Η παρέλαση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο στις 12:15.
Των εορτασμών των 94ων Ελευθέριων Ξάνθης ετοιμάζεται να γιορτάσει η πόλη μας την Παρασκευή 3 και το Σάββατο 4 Οκτωβρίου.
Παρασκευή 3 Οκτωβρίου 2013
Διήμερος γενικός σημαιοστολισμός από τις 8 το πρωί της 3ης Οκτωβρίου μέχρι τη δύση του ηλίου 4ης Οκτωβρίου. Φωταγώγηση Δημοσίων, Δημοτικών καταστημάτων, καθώς και των καταστημάτων Ν.Π.Δ.Δ. και τραπεζών κατά τις βραδινές ώρες της 3ης έως και της 4ης Οκτωβρίου. Κατά το ίδιο χρονικό διάστημα θα φωταγωγηθεί η πόλη της Ξάνθης με τη φροντίδα του Δήμου Ξάνθης.
Ώρα 11:00
Επιμνημόσυνη δέηση στο Ηρώο της πόλης και κατάθεση στεφάνων από σχολεία, προσκόπους, οδηγούς, αντιπροσωπείες όλων των οργανώσεων, συλλόγων, σωματείων και ιδρυμάτων.
Τιμές θα αποδώσει η φιλαρμονική του Δημοτικού Ωδείου Ξάνθης.
Ώρα 18.30
Υποδοχή Ιεράς Εικόνας Παναγίας Αρχαγγελιωτίσσης στην κεντρική πλατεία.
Ώρα 19:00
Μέγας Πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός στον Ιερό Ναό της Του θεού Σοφίας προεξάρχοντος του Σεβασμιότατου Μητροπολίτου Ξάνθης και Περιθεωρίου κ.κ. Παντελεήμονος.
Σάββατο 4 Οκτωβρίου 2013
Ώρα 07:00
Ανάκρουση Εωθινού οπό τις φιλαρμονικές του Δ’ Σ.Σ. και του Δημοτικού Ωδείου Ξάνθης.
Ώρα 08:00
Έπαρση σημαίας στην Κεντρική Πλατεία της πόλης. Τιμές θα αποδώσει τμήμα Στρατού και η Φιλαρμονική του Δ’Σ.Σ.
Ώρα 10:30
Επίσημη δοξολογία στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Του Τιμίου Προδρόμου, προεξάρχονιος του Σεβασμιοτάτου Μητροπολίτου Ξάνθης και Περιθεωρίου κ.κ. Παντελεήμονος.
Εκφώνηση πανηγυρικού από το φιλόλογο – συγγραφέα, κ. Θανάση Μουσόπουλο με θέμα: «Πολιτισμός και Εκπαίδευση στην μεταβατική περίοδο.»
Ώρα 11:15
Δημαρχείο Ξάνθης, Πλατεία Δημοκρατίας
Εκδήλωση: Βράβευση συμπολιτών. Δεξίωση
Ώρα 12:00
Επιμνημόσυνη Δέηση στο Ηρώο της πόλης, προεξάρχοντος του Σεβασμιοτάτου Μητροπολίτου Ξάνθης και Περιθεωρίου, κ.κ. Παντελεήμονος. Κατάθεση στεφάνων από τον εκπρόσωπο της Κυβέρνησης, το Δήμαρχο Ξάνθης, τον Περιφερειάρχη, το Στρατηγό Δ/τή Δ’ Σ.Σ., τον Πρύτανη του Δ.Π.Θ., τον Αστυνομικό Δ/ντή, το Δ/τή Πυροσβεστικής, το Λιμενάρχη, από το Σύνδεσμο Αναπήρων και θυμάτων Πολέμου, την Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών, το Σύνδεσμο Αποστράτων Αστυνομικών Ν. Ξάνθης, τις εφεδροπολεμιστικές οργανώσεις, τον Ε.Ε.Σ. Παράρτημα Ξάνθης κ.λπ.
Ώρα 12:15
Παρέλαση Αναπήρων και θυμάτων Πολέμου, εθελοντριών Αδελφών Ε.Ε. Σταυρού, Εφέδρων Πολεμιστών, Πολεμιστών Εθνικής Αντίστασης, μαθητών, φοιτητών, προσκόπων, Δοκίμων Αστυφυλάκων, στρατού, μπροστά από τους επίσημους στην Πλατεία Ελευθερίας (Υπεύθυνος πολιτικής παρέλασης: κ. Χ. Θεοδωρίδης, Καθηγητής Φυσικής Αγωγής).
Ώρα 18:00
Υποστολή σημαίας. Τιμές θα αποδώσει τμήμα Στρατού και η Φιλαρμονική του Δ’ Σ.Σ.
Â
Σύντομο χρονικό του εορτασμού της 4ης Οκτωβρίου 1919
Η 4η Οκτωβρίου υπήρξε ένα πραγματικό ορόσημο στη νεότερη ιστορία της Θράκης. Είναι το τέλος της ασέληνης νύχτας της δουλείας και η χαραυγή της ελευθερίας της Ξάνθης, αρχικά και της υπόλοιπης Δ. Θράκης στη συνέχεια. Είναι η ευτυχής κατάληξη μιας σειράς πολεμικών και διπλωματικών αγώνων και προσπαθειών, που μπορούμε να πούμε ότι άρχισαν τουλάχιστον 7 χρόνια νωρίτερα, στις 4 Οκτωβρίου 1912, όταν έμπαινε η Ελλάδα στον Α’ Βαλκανικό πόλεμο (για να μην αναφερθούν τα όσα έλαβαν χώρα στη γη κατά την περίοδο τουλάχιστον των ετών 1900-1912). Βέβαια σ’ αυτά τα 7 χρόνια (από 1912 μέχρι το 1919) πολλά μεσολάβησαν, τα κυριότερα των οποίων ήταν: Α) Πρώτη οκτάμηνη βουλγαρική κατοχή (1912-1913). Αρχή διωγμών προς εκβουλγαρισμό της Θράκης. Β) Πρώτη απελευθέρωση της Δ. Θράκης από τον ελληνικό στρατό (13-14 Ιουλίου 1913), η οποία όμως ήταν βραχύβρια (μόλις 15 ημερών), γιατί οι τότε μεγάλες δυνάμεις επεδίκασαν και πάλι τη Δ. Θράκη στην ηττημένη Βουλγαρία (Συνθήκη Βουκουρεστίου 28 Ιουλίου 1913). Φυγή των Ελλήνων της Θράκης και μάλιστα των Ξανθιών. Γ) Δεύτερη βουλγαρική κατοχή τπς Θράκης (Οκτώβριος 1913-Οκτώβριος 1919). Λεηλασία και αρπαγή των ελληνικών περιουσιών. Ερήμωση της Ξάνθης. Δ) Πρώτος Παγκόσμιος πόλεμος (1914-1918). Πείνα και δυστυχία στη Θράκη. Νέα πολεμική αντιπαράθεση Ελλήνων και Βουλγάρων. Νίκη των Ελλήνων. Συνθηκολόγηση Βουλγαρίας (Οκτώβριος 1918). Ε) Μαραθώνιες συζητήσεις στο Παρίσι (στο συνέδριο Ειρήνης) για την τύχη της Θράκης. Διεκδικήσεις των Ελλήνων, αντιδράσεις των Βουλγάρων αλλά και «φίλων» και συμμάχων της Ελλάδας (Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 1919). ΣΤ) Τελική απόφαση για δημιουργία, έστω προσωρινά «Διασυμμαχικού κράτους» στη Δ. Θράκη, υπό Γαλλική Διοίκηση. Ο Βενιζέλος το μόνο που επέτυχε ήταν να ενταχθεί στο διασυμμαχικό στρατό «κατοχής» η ενάτη ελληνική Μεραρχία, υπό το στρατηγό Γ. Λεοναρδόπουλο. Ζ) Στις 4 Οκτωβρίου 1919 αρχίζει η προέλαση των συμμαχικών δυνάμεων στη Δ. Θράκη. Πρώτος εισέρχεται ο ελληνικός στρατός και καταλαμβάνει «το τρίγωνο της Ξάνθης» (περίπου σημερινό Νομό Ξάνθης, μέχρι το ποτάμι του Ιάσμου) ενώ οι υπόλοιπες συμμαχικές δυνάμεις προωθούνται ανατολικότερα μέχρι τον Έβρο. Η 4η Οκτωβρίου έγινε η αρχή και ο αρραβώνας της καταλήψεως – απελευθέρωσης και στη συνέχεια ενσωματώσεως της Δ. Θράκης στην Ελλάδα. Βέβαια πολλά έπρεπε να γίνουν και έγιναν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. (Παλιννόστηση των θρακών και μάλιστα των Ξανθιών, αφοπλισμός Βουλγάρων «χωροφυλάκων», οργάνωση ελληνικής κυβερνητικής μηχανής κ.λπ.) όλα όμως λειτούργησαν άψογα. Η) Στις 14 Μαΐου 1920 οι σύμμαχοι της Ελλάδος παραχώρησαν τη διοίκηση και φύλαξη και της υπόλοιπης Δ. Θράκης στις ελληνικές στρατιωτικές και πολιτικές αρχές, για να τη διοικούν και φρουρούν «εν ονόματι των συμμάχων», θ) Τέλος, στις 28 Ιουλίου 1920 με μια από τις συνθήκες των Σεβρών η Δ. Θράκη παραχωρήθηκε για να ενσωματωθεί στην Ελλάδα. Κατά συνέπεια η 4η Οκτωβρίου αποδείχθηκε η αρχή του τέλους της δουλείας και η αρχή της ελευθερίας ολόκληρης της Δ. Θράκης. Έκτοτε και μέχρι σήμερα, ασφαλώς όμως και στο μέλλον, καταβάλλεται συνεχής αγώνας για περιφρούρηση του ύψιστου αγαθού της ελευθερίας που απολαμβάνουμε όλοι εδώ στη Θράκη μέσα οε πνεύμα ισονομίας και ισοπολιτείας, χωρίς διακρίσεις θρησκείας, φυλής, γλώσσας, κουλτούρας. Ευελπιστούμε ότι το αγαθό της ελευθερίας που με τόσους αγώνες κατακτήθηκε από τους προγόνους μας θα προσπαθήσουμε κι εμείς και οι μελλοντικές γενιές των Θρακιωτών και γενικότερα των Ελλήνων να το διασφαλίσουμε αλώβητο και απρόσβλητο αλλά και αδιαπραγμάτευτο προς κάθε επιβουλέα και κατακτητή. Ίσως το βάρος είναι πιο μεγάλο στις επερχόμενες γενιές, γιατί «το φύλαξαι τα αγαθά χαλεπώτερον του κτήσασθαι» (το να διατηρήσεις τα αγαθά – και μάλιστα της ελευθερίας – είναι πιο δύσκολο από το να τα αποκτήσεις), όπως έλεγαν και οι πρόγονοι μας. Ας μη ξεχνούμε ακόμα ότι «εύδαιμον το ελεύθερον, ελεύθερον δε το εύψυχον».
Π.Γ.