Δυο οινοπαραγωγοί του νομού μας οι Οδ. Βουρβουκέλης και Ν. Σγουρίδης μιλούν στο «Ε» για το νέο νομοσχέδιο και τα περιθώρια εφαρμογής του
Επιφυλακτικοί οι οινοπαραγωγοί της περιοχής μας για το κόστος μιας τέτοιας επένδυσης σε σχέση με το πιθανό κέρδος
Το νομοσχέδιο για τον τουρισμό που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή ανάβει το πράσινο φως για την παροχή υπηρεσιών εστίασης από τις αμπελοοινικές εκμεταλλεύσεις, ενώ παράλληλα δίνει τη δυνατότητα ακόμα και στα οινοποιεία που δε διαθέτουν τουριστικά καταλύματα να μπορούν να φέρουν το ειδικό «Σήμα Επισκέψιμου Οινοποιείου».
Έτσι, έστω και στο παραπέντε τα δυο αυτά πάγια αιτήματα του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ) ενσωματώθηκαν τελικά με τροπολογία στο νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού με τίτλο «Απλούστευση διαδικασιών λειτουργίας τουριστικών επιχειρήσεων και τουριστικών υποδομών, ειδικές μορφές τουρισμού και άλλες διατάξεις».
Οδ. Βουρβουκέλης: «Το κοινό είναι ακόμα επιφυλακτικό σε αυτού του είδους τον τουρισμό»
«Πιστεύω πως, αν και είναι μια ρύθμιση της τελευταίας στιγμής, είναι προς την σωστή κατεύθυνση, διότι χώροι σαν τους δικούς μας θα παίρνουν ένα σήμα από το υπουργείο τουρισμού, έτσι ώστε να βεβαιώνεται ότι διαθέτουν επισκέψιμους χώρους στους οποίους ο επισκέπτης θα μπορεί να ξεναγηθεί και να γνωρίσει πράγματα για το κρασί και την αμπελοκαλλιέργεια» αναφέρει στο «Ε» ο οινοπαραγωγός Οδυσσέας Βουρβουκέλης σχολιάζοντας το νέο νομοσχέδιο για τον τουρισμό.
Ο ίδιος απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το ενδιαφέρον του κόσμου για αυτή την μορφή τουρισμού σημειώνει: «Ως προς την τοπικότητα, δηλαδή στον τόπο μας, ακόμα το κοινό είναι κάπως επιφυλακτικό και δύσκολα πλησιάζει μια τέτοια δραστηριότητα. Με τον καιρό, όμως, έχουμε παρατηρήσει ότι υπάρχει αύξηση του ενδιαφέροντος, κυρίως τα σαββατοκύριακα ή σε κάποιες αργίες. Επιπλέον, τα τελευταία δυο χρόνια υπάρχει μια αύξηση του τουρισμού, τόσο από το εξωτερικό, όσο και από άλλες περιοχές της χώρας μας».
Κλείνοντας, ο ίδιος σημειώνει ότι το «Κτήμα Βουρβουκέλη» είναι ανοιχτό από το πρωί μέχρι αργά το μεσημέρι καθ’ όλη την διάρκεια της εβδομάδας δίνοντας την δυνατότητα να περάσει ο κόσμος είτε μεμονωμένα είτε οργανωμένα, προκειμένου να δει τους χώρους και να δοκιμάσει κρασιά.
Να σημειώσουμε επίσης, ότι στον ίδιο χώρο πραγματοποιούνται καθ’ όλη την διάρκεια του έτους εκδηλώσεις τόσο για την προώθηση του κρασιού όσο και για την ανάδειξη του πολιτισμού του τόπου.
Σγουρίδης: «Είναι μια πολύ θετική κίνηση και μια εξέλιξη, απλά ο κλάδος αυτή την στιγμή πονάει αλλού»
Για το νέο νομοσχέδιο μιλά στο «Ε» και ο Ναπολέων Σγουρίδης, ο οποίος σημειώνει ότι «τα επισκέψιμα οινοποιία που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία 15 χρόνια χρειάζονται να έχουν την δυνατότητα να κάνουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων. Όλα αυτά στην Ευρώπη είναι ένας κοινός τόπος και στην Ελλάδα είναι μη θεσμοθετημένο με αποτέλεσμα να δημιουργούνται θέματα νομιμότητας πολλές φορές σχετικά με τις άδειες τους. Το πρόβλημα, για εμένα, είναι στο αν αυτό που νομοθετήθηκε είναι συμβατό με την υπόλοιπη νομοθεσία και το υπόλοιπο θεσμικό πλαίσιο που περιγράφει τις δραστηριότητες ενός επισκέψιμου οινοποιείου. Παρόλα αυτά είναι σίγουρα προς την σωστή κατεύθυνση και αποτελεί μια επιτυχία του κλάδου».
Σύμφωνα με τον κ. Σγουρίδη, αν και είναι μια θετική εξέλιξη στον τομέα αποτελεί δώρο άδωρο την στιγμή που ο κλάδος καίγεται για μια εμπορική διέξοδο. «Σίγουρα δεν είναι κάτι αυτή τη στιγμή που βρίσκεται στις προτεραιότητες των οινοποιείων, τα οποία τα καίει μια εμπορική διέξοδος» υπογραμμίζει ο ίδιος και εξηγεί «δηλαδή θέλουν να προωθήσουν τα κρασιά τους παρά να φτιάξουν εστιατόρια μέσα στα μαγαζιά τους τα οποία θα έχουν σαν αποτέλεσμα να επωμιστούν νέα κόστη λειτουργίας. Σίγουρα όμως τους λύνει τα χέρια στην διεύρυνση των δραστηριοτήτων τους».
Ο κ. Σγουρίδης, όμως, μιλά και για την εσωτερική αγορά του κρασιού, η οποία, όπως υποστηρίζει, βρίσκεται υπό κατάρρευση.
«Η εσωτερική αγορά είναι υπό κατάρρευση. Ο κόσμος έχει περιοριστεί στα απολύτως απαραίτητα. Αν και δεν έχει βγάλει το κρασί από την διατροφή του, έχει στραφεί σε πιο φθηνές λύσεις διαθέτοντας 3-4 ευρώ το πολύ. Ένα ποσό που αντιστοιχεί στο μέσο κόστος παραγωγής τους σε ένα οινοποιείο μικρής και μέσης δυναμικότητας όπως είναι το δικό μας» σημειώνει ο ίδιος και συμπληρώνει «η εξαγωγική πόρτα είναι πάντα μια πόρτα που μπορεί να δώσει λύσεις, αλλά και αυτό δεν είναι πανάκεια. Επίσης, στο εξωτερικό το ελληνικό κρασί αυτή τη στιγμή αντιπροσωπεύεται από το 1%, με αποτέλεσμα να πρέπει για να το προωθήσει κανείς να είναι ανταγωνιστικό στην τιμή αλλά και να επενδυθούν χρήματα σε εκθέσεις και μάρκετινγκ. Για όλα αυτά το κράτος δεν διαθέτει κονδύλια με αποτέλεσμα να καλείται να τα καλύψει ο κάθε παραγωγός».
Κλείνοντας, ο κ. Σγουρίδης υπογραμμίζει ότι «είναι ξεκάθαρο ότι θα πρέπει η Ελλάδα να υιοθετήσει ένα στρατηγικό σχέδιο γύρω από το κρασί το οποίο έχει ξεκινήσει όχι μόνο σαν κουβέντα, αλλά και έχει υλοποιηθεί ένα πρώτο μέρος. Βέβαια, όλο αυτό θα πρέπει να παγιωθεί σαν κατάσταση και να διατίθεται κάθε χρόνο ένα Χ ποσό για να αναπτύξει τα προϊόντα που θεωρούνται τα ισχυρά της χαρτιά».
Γεωργία Ταραξοπούλου