«Απελευθερώνει» και τις άδειες των περιπτέρων το πολυνομοσχέδιο. Πλέον 30% θα παραχωρείται με κοινωνικά κριτήρια και το 70% στους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους
Μετά από γνωμοδότηση τροχαίας και τεχνικών υπηρεσιών και αφού περάσει από όλα τα δημοτικά όργανα θα δίνεται νέα άδεια περιπτέρου. Σήμερα συζητά δύο περιπτώσεις η δημοτική κοινότητα
Περισσότερο για «απελευθέρωση» και όχι για κατάργηση των περιπτέρων θα πρέπει να μιλάμε μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου, το οποίο στις διατάξεις του περιλαμβάνει και την απαγόρευση μεταβίβασης των αδειών περιπτέρων μετά το θάνατο του κατόχου.
Η είδηση που κάνει το γύρο των ελληνικών διαδικτυακών (και όχι μόνο) μέσων για κατάργηση της ελληνικής πρωτοτυπίας με εξώθηση στην ανεργία χιλιάδων οικογενειών είναι ουσιαστικά ανακριβής, αφού ναι μεν δεν μεταβιβάζεται η άδεια, αλλά το περίπτερο περιέρχεται στη δημοτική περιουσία (μετά τον Καλλικράτη που ανέθεσε στην αρμοδιότητα των περιπτέρων στους δήμους) και μπορεί να δοθεί σε ιδιώτη μέσω δημοπρασίας.
30% των αδειών για ΑΜΕΑ και κοινωνικά ευπαθείς ομάδες
Όπως είναι γνωστό, η Ελληνική Πολιτεία στο πλαίσιο της άσκησης της κοινωνικής της πολιτικής είχε διαθέσει τις άδειες των περιπτέρων σε αναπήρους και θύματα πολέμου, τα οποία μπορούσαν με τη σειρά τους να τα εκμισθώνουν και να λαμβάνουν το αντίστοιχο τίμημα, επωμιζόμενοι βέβαια το κόστος της άδειας χρήσης κοινόχρηστου χώρου. Μιας και πλέον εκλείπουν τα θύματα και οι ανάπηροι πολέμου το κράτος οδήγησε σε μία διάδοχη κατάσταση, σύμφωνα με την οποία τα περίπτερα σε κάθε δήμο διατίθενται κατά 30% σε ΑΜΕΑ, πολύτεκνους και κρίνοντας με κοινωνικά κριτήρια, κυρίως εισοδηματικά και το 70% στους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους (από τους οποίους βέβαια δεν εξαιρείται και η πρώτη κατηγορία).
Με γνωμοδοτήσεις και δημοπρασία οι νέες άδειες
Επομένως, σταδιακά όλα τα περίπτερα θα περάσουν στην διαχείριση του δήμου και θα αποτελούν περιουσία του, οπότε και αυτός κατά βούληση θα αποφασίζει για την αύξηση ή τη μείωση των αδειών. Για κάθε περίπτερο πάντως, θα πρέπει να ζητείται η γνώμη της τροχαίας για την ασφαλή διέλευση των πεζών καθώς και η γνώμη των τεχνικών υπηρεσιών του δήμου, ενώ το ζήτημα περνά από όλες τις επιτροπές του. Δηλαδή, πρώτα έρχεται στην επιτροπή της δημοτικής κοινότητας για γνωμοδότηση, συζητείται στην επιτροπή ποιότητας ζωής, εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο και περνά στην οικονομική επιτροπή για τη διαδικασία της δημοπρασίας. Μέχρι σήμερα στο δήμο Ξάνθης άδεια δεν έχει δοθεί, ενώ σήμερα η δημοτική κοινότητα συζητά στη συνεδρίασή της για τα δύο σχολάζοντα περίπτερα, τα οποία είναι τα πρώτα που έμειναν χωρίς εκμισθωτή.
Όπως μάθαμε μάλιστα από το αρμόδιο τμήμα του δήμου Ξάνθης ακόμη κι αν πεθάνει ο αδειούχος, εφόσον υπάρχει ιδιωτικό συμφωνητικό και δεν έχει λήξει, ο μισθωτής συνεχίζει κανονικά να εκμεταλλεύεται το περίπτερο και καταβάλλει το τίμημα στο ταμείο αρωγής θυμάτων πολέμου.
Στην περίπτωση που κάποιος αναλάβει ένα περίπτερο μέσω δημοπρασίας θα επιβαρύνεται όχι μόνο με το κόστος της άδειας χρήσης κοινόχρηστου χώρου, αλλά και με το ενοίκιο, το ύψος του οποίου καθορίζεται στη δημοπρασία ενώπιον της οικονομικής επιτροπής. Η υπεκμίσθωση απαγορεύεται.
43 περίπτερα λειτουργούν στην Ξάνθη
Η όλη διαδικασία βρίσκεται σε ένα μεταβατικό στάδιο και μάλιστα οι αρμόδιες υπηρεσίες με εγκύκλιο εδώ και δύο χρόνια έχουν ενημερωθεί ότι με νέα εγκύκλιο θα δοθούν διευκρινίσεις, ωστόσο αυτές ακόμη αναμένονται.
Στην Ξάνθη λειτουργεί σύνδεσμος αναπήρων και θυμάτων πολέμου, μέλη του οποίου έχουν άδεις περιπτέρου και τις οποίες με βάση το πολυνομοσχέδιο δεν μπορούν να μεταβιβάσουν μετά το θάνατό τους. Οι άδεις συνολικά στο δήμο Ξάνθης είναι 43 και σε αυτές προστίθενται 8 που εξέδωσε η πρώην νομαρχία. Με βάση μία από αυτές στήθηκε περίπτερο, αλλά ποτέ δε λειτούργησε, ενώ για τις υπόλοιπες επτά οι περιπτερούχοι επικαλέστηκαν οικονομικά προβλήματα.
Με τσιγάρα και κάρτες για στοίχημα ζουν πλέον τα περίπτερα
Για το θέμα της νέας διάταξης μίλησε στο «Ε» ο πρόεδρος των μισθωτών περιπτέρων Ξάνθης Σωτήρης Βασιλειάδης, ο οποίος σημείωσε ότι για τους ίδιους λίγα πράγματα αλλάζουν με το νέο νομοθετικό καθεστώς, καθώς το κύριο ζήτημα για όσους λειτουργούν περίπτερα είναι η κατακόρυφη πτώση του τζίρου. Με λίγα λόγια η ελληνική πρωτοτυπία των περιπτέρων μπορεί να μην καταργείται με το νόμο, αλλά στην πράξη τα πράγματα οδηγούνται σε αδιέξοδο. «Πολλοί από εμάς θα κλείσουν ούτως ή άλλως γιατί το κέρδος είναι πολύ μικρό. Ακόμη και για νερό ή αναψυκτικό ο κόσμος προτιμά να πάει στο σούπερ- μάρκετ. Εμείς δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε τις τιμές τους, καθώς προμηθευόμαστε ελάχιστες ποσότητες σε σχέση με τις πολυεθνικές. Πλέον, οι πολίτες αγοράζουν τσιγάρα, κάρτες για ιντερνετικό στοίχημα και για καρτοτηλέφωνα», σημειώνει ο κ. Βασιλειάδης, τονίζοντας ότι μόνο τα κεντρικά περίπτερα έχουν κάποια περιθώρια να διασωθούν, ενώ οι υπόλοιποι «δε βγαίνουν».
Ελένη Διαφωνίδου