«Βήμα προς βήμα» παρουσίαση των μελετών από την «Εγνατία Οδό ΑΕ» και τους μελετητές στο δημαρχείο Μύκης
Τρεις σήραγγες, 10 γέφυρες και πάνω από 20 κόμβοι στο δρόμο 48 χλμ Ξάνθη- Εχίνος- Ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Διαβούλευση με τοπικούς παράγοντες για το έργο
Ελένη Διαφωνίδου
Τις προόδους της υλοποίησης του σημαντικού αναπτυξιακού έργου της κατασκευής του Κάθετου Άξονα Ξάνθη- Εχίνος- Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα, που τέθηκε επί τάπητος με διακρατική συμφωνία το 1996, παρουσίασαν οι μελετητές του έργου και στελέχη της εταιρίας «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ», χθες το μεσημέρι στο δημαρχείο της Μύκης, παρουσία του περιφερειάρχη Άρη Γιαννακίδη, του νέου νομάρχη Σμόλιαν Ντιμίτερ Κραστάνοφ, του αντιπεριφερειάρχη Φώτη Καραλίδη, του δημάρχου Μύκης Μουσταφά Τζουκάλ, συμβούλων της αυτοδιοίκησης, εκπροσώπων παραγωγικών φορέων και δημοτικών συμβούλων της περιοχής. Απώτερος σκοπός της παρουσίασης ήταν να ενημερωθεί η τοπική κοινωνία και να προβάλει τις παρατηρήσεις της στο στάδιο των μελετών, ώστε να υπάρχει σύμπνοια και θετική στάση καθ’ όλη τη διάρκεια της υλοποίησης του έργου.
Α. Γιαννακίδης: «δεσμευόμαστε για την εξασφάλιση χρηματοδότησης για τη κατασκευή»
Ο περιφερειάρχης Άρης Γιαννακίδης, στη σύντομη εισαγωγή του, κατέταξε το έργο, ανάμεσα στις δύο προτεραιότητες της ΑΜΘ σε επίπεδο μελετών, μαζί με τον κλειστό αυτοκινητόδρομο Δράμας- Καβάλας, προϋπολογισμού 6 εκ. ευρώ και τόνισε τη δέσμευση της Περιφέρειας για τη εξασφάλιση των πόρων για την κατασκευή του έργου. Ο Φώτης Καραλίδης από τη πλευρά του εξήγησε ότι βασικός στόχος είναι να κατασκευαστεί ένας διακρατικός δρόμος με τις σωστές προδιαγραφές, αλλά και ένας δρόμος που θα βελτιώσει την προσπελασιμότητα οικισμών της ορεινής Ξάνθης. Ο δήμαρχος Μύκης μίλησε για ένα έργο που θα αναβαθμίσει τη ζωή τω πολιτών.
Μελέτες με 23 συμβάσεις και 8,3 εκ. ευρώ
Από την πλευρά της εταιρίας «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ», που είναι επιφορτισμένη με την εποπτεία του συνόλου της δρομολόγησης του έργου, ο Ζαφείρης Σακελάρης, αντιπρόεδρος και πρώην περιφερειάρχης ΑΜΘ ανέφερε ότι το μελετητικό στάδιο είναι χωρισμένο σε 23 συμβάσεις, που αφορούν σε όλο το μήκος του άξονα. Η χρηματοδότηση, όπως είναι γνωστό, προέρχεται από το «interreg Ελλάδα- Βουλγαρία» και ανέρχεται σε 8,3 εκ. ευρώ. Ο ίδιος σημείωσε ότι από αυτά για τις μελέτες θα αξιοποιηθούν τα 5 εκ. ευρώ και γίνεται προσπάθεια τα υπόλοιπα 3,3 εκ. ευρώ να προωθηθούν για κάποιες πρόδρομες εργασίες, το οποίο όμως ακόμη δεν είναι βέβαιο ότι θα γίνει αποδεκτό. Ο πρόεδρος της εταιρίας Παρασκευάς Σαββαΐδης, που κατέφτασε λίγο αργότερα εξήρε τη σημασία του έργου και ενημέρωσε ότι έχει ήδη προταθεί για τη νέα φάση χρηματοδότησης, ενώ σημείωσε και τις καλές σχέσεις συνεργασίας με την περιφέρεια. Την παρουσίαση της προόδου των εργασιών στο επίπεδο τω μελετών, που βρισκόμαστε, ανέλαβαν η διευθύντρια της εταιρίας κ. Κατσαβέλη και οι μελετητές.
Κάθετος άξονας 48 χλμ με 60 χλμ/ ώρα και πλάτος 10,5 μέτρα
Το έργο του κάθετου άξονα, έχει χωριστεί σε τέσσερις μελέτες: 1) Ξάνθη- Σμίνθη, μήκους 11 χλμ, 2) Σμίνθη- Εχίνος, μήκους 11 χλμ, 3) Εχίνος- Μελίβοια 7,7 χλμ και 4) Μελίβοια- ελληνοβουλγαρικά σύνορα, συνολικού μήκους μετά τη μελέτη 18 χλμ. Η ανώτατη ταχύτητα σε όλο το μήκος του δρόμου ορίστηκε στα 60 χλμ/ ώρα, με πλάτος ασφαλτικού στα 7.5 μέτρα και συνολικό πλάτος στα 10,5 μέτρα. Σε όλο το μήκος του άξονα προβλέπονται ισόπεδοι κόμβοι για την πρόσβαση στους οικισμούς της ορεινής περιοχής, γεφυρώσεις, όπου απαιτούνται, σημεία του δρόμου με διπλή λωρίδα σε κατεύθυνση, ώστε να επιτρέπεται η προσπέραση βραδυκίνητων οχημάτων, ενώ έχουν προβλεφθεί και τρεις σήραγγες, με τη μεγαλύτερη στην περιοχή του Κενταύρου, η οποία θα έχει μήκος 680 μέτρων. Από τα τέσσερα κομμάτια, η μελέτη για το τέταρτο μέρος είναι η πιο ώριμη, ενώ σε ένα περίπου χρόνο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί η μελέτη και για το δεύτερο μέρος. Για το πρώτο και το τρίτο μέρος η δημοπράτηση έγινε σε μεταγενέστερο στάδιο, οπότε και η ολοκλήρωση αναμένεται αργότερα.
Οκτώ κόμβοι και τρεις γέφυρες ως τη Σμίνθη
Ο κ. Αργύρης Πλέσιας, εκπροσωπώντας τους ανάδοχους του πρώτου και τρίτου τμήματος, σημείωσε ότι η μελέτη απαιτείται να λάβει υπόψη της και διακρατικά και ενδοπεριφερειακά χαρακτηριστικά. Ειδικά, για το πρώτο τμήμα, ενημέρωσε ότι έχουν προβλεφθεί 8 ισόπεδοι κόμβοι (ίσως συμπεριληφθεί και ένας ακόμη) που θα κατασκευαστούν στο 4ο χλμ, το 8ο χλμ, τη διασταύρωση προς Σιρόκο και Μοναστήρια (που θα ενοποιηθεί), τη Γοργόνα (που ήδη έγινε), το Πίλημα (όπου θα γίνει γέφυρα ένα περίπου χλμ βορειότερα), την Αιώρα, τα Κίρρα, το Χρυσό και Προσήλιο. Ο υπό εξέταση 9ος κόμβος αφορά στο δρόμο προς την ταβέρνα «Αγνάντεμα». Ο κ. Πλέσιας διευκρίνισε ότι ήταν στρατηγική επιλογή να μην υπάρξει παράπλευρο δίκτυο για να είναι και η όχληση των κατοίκων η μικρότερη δυνατή.
Σήραγγα 680 μέτρων στη περιοχή του Κενταύρου
Εκ μέρους τω μελετητών που ανέλαβαν το δεύτερο κομμάτι του έργου, ο κ. Παναγής Τονιόλος, εξήγησε ότι το υφιστάμενο σημείο έχει ιδιαίτερες δυσκολίες, καθώς περνά από τη στενή κοιλάδα τω ποταμών και έχει μεγάλες κλήσεις. Ωστόσο, τόνισε ότι με βάση τη μελέτη αναμένεται να διατηρηθεί το 85% του υπάρχοντος δρόμου, ώστε να μην επιβαρυνθεί ο σχεδιασμός με κοστοβόρα έργα. Στο τμήμα αυτό προβλέφθηκαν 7 γέφυρες, με συνολικό μήκος 920 μέτρα, μία σήραγγα 680 μέτρων στην περιοχή του Κενταύρου για να αποφευχθεί το υψηλό υψόμετρο και οκτώ ανισόπεδοι κόμβοι στις εισόδους και εξόδους των οικισμών. Ειδικά, η νέα γέφυρα εντός της Σμίνθης θα έχει μήκος 360 μ. και ύψος 15 μ. από τη κοίτη του ποταμού. Κόμβοι προβλέφθηκαν δύο στη Σμίνθη, ένας προς Κύκνο- Ωραίο, ένας στη Μύκη, ένας προς Γλαύκη, δύο στο Κένταυρο και ένας στον Εχίνο, όπου ο υφιστάμενος δρόμος θα διατηρηθεί και θα κατασκευαστεί γέφυρα.
Ο κ. Τονιόλος, ανέφερε καταληκτικά ότι αναμένονται εντός του καλοκαιριού τα αποτελέσματα γεωερευητικών εργασιών, για να προχωρήσουν το φθινόπωρο και εκτίμησε ότι εφικτός χρόνος για την ολοκλήρωση των εργασιών της μελέτης με όλες τις άδειες και τις αδειοδοτήσεις είναι ένας χρόνος ακόμη, δηλαδή το καλοκαίρι του 2014.
Στο σημείο αυτό, η κ. Κατσαβέλη πρόσθεσε ότι ο εκτιμώμενος χρόνος υπολογίζεται με τη προϋπόθεση ότι θα επισπευστεί το στάδιο της περιβαλλοντολογικής αδειοδότησης από την ΑΔΜΘ, πράγμα για το οποίο δεσμεύτηκαν οι εκπρόσωποι της Περιφέρειας ότι θα πιέσουν.
Μέριμνα για τις ιδιόκτητες καλλιέργειες στο δρόμο Εχίνος- Μελίβοια
Το τρίτο κομμάτι που αφορά στα 7,7 χλμ που ενώνουν τον Εχίνο με τα Μελίβοια, ιδιαίτερη μέριμνα δόθηκε για την γεφύρωση με μεγάλες εκτάσεις ιδιόκτητων καλλιεργειών. Ανάμεσα στα υπόλοιπα, έχει προβλεφθεί κόμβος για το δρόμο προς Θέρμες, Άγιο Κωνσταντίνο και Ζλάτογκραντ, καθώς και παράκαμψη στα Μελίβοια για να μην περνάει ο δρόμος μέσα από τον οικισμό. Ο κ. Πλέσιας πάντως, σχολίασε ότι πρόκειται για εξαιρετικά δύσκολο σημείο και γι’ αυτό θα το επεξεργαστούν περισσότερο.
Πρώτο θα δημοπρατηθεί το τμήμα Μελίβοια- ελληνοβουλγαρικά σύνορα
Για το τέταρτο τμήμα που οδηγεί στα σύνορα, απουσίαζε η μελετητική ομάδα, ωστόσο η κ. Κατσαβέλη ενημέρωσε ότι αφορά σε 10 υπογεγραμμένες συμβάσεις ύψους 3 εκ. ευρώ, περιλαμβάνει δύο μικρές σήραγγες και η ίδια εκτίμησε ότι θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2014, οπότε θα είναι και το πρώτο που θα δημοπρατηθεί.
Επαρκές πλάτωμα στα σύνορα για την εγκατάσταση των υπηρεσιών
Στο στάδιο των ερωτήσεων και διευκρινίσεων μεγάλη βαρύτητα δόθηκε στην περιοχή του Εχίνου, αφού τόσο ο δήμαρχος, όσο και ο δημοτικός σύμβουλος της δημοτικής αρχής Ντελή Ριτβάν, αλλά και ο πρόεδρος της δημοτικής επιχείρησης Ομέρ Μέτσογλου, ρώτησαν για τον κόμβο στον οικισμό. Ο κ. Τζουκάλ ρώτησε τι θα γίνει με τις ιδιοκτησίες των κατοίκων από τα σημεία που ο δρόμος θα περάσει και ο κ. Καραλίδης απάντησε ότι όπου υπάρχει νόμιμα κατοχυρωμένη ιδιοκτησία θα τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία.
Ο πρόεδρος της ΟΕΒΕ Ξάνθης Σωτήρης Τσιακίρογλου που ήταν παρών στην παρουσίαση, ζήτησε να μάθει αν έχει προβλεφθεί πλάτωμα στο σημείο των συνόρων για να εγκατασταθούν οι υπηρεσίες, ώστε να αποφευχθούν τα λάθη που αντιμετώπισε ο νομός με το μεθοριακό σταθμό του Αγίου Κωνσταντίνου και πήρε την διαβεβαίωση από την εταιρία ότι υπάρχει επαρκές σημείο για το σκοπό αυτό.
Ικανοποιημένος ο νέος νομάρχης Σμόλιαν
Την ικανοποίησή του εξέφρασε ο νέος νομάρχης Σμόλιαν, που επισκέφθηκε για πρώτη φορά την Ελλάδα, με το νέο του αξίωμα. Συνοδευόμενος από τον γνωστό κ. Τσιλιγκίροφ, που εκτελούσε χρέη μεταφραστή, ο κ. Ντιμίτερ Κραστάνοφ, ενημέρωσε ότι ο δρόμος Σμόλιαν- Ρουντοζέμ, πλην ενός πολύ μικρού κομματιού είναι έτοιμος και με τη πρόοδο τω εργασιών από την ελληνική πλευρά θα μπορέσει να ξεκινήσει η τουριστική και εμπορική κίνηση, καθώς και αποτελεσματικότερη συνεργασία των υπηρεσιών.