Με εντυπωσιακά αποτελέσματα για τα παιδιά της μειονότητας της Θράκης
Τα παιδιά της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη που το 1997 πήγαιναν λύκειο ήταν μόλις 549. Σήμερα φοιτούν 2.959. Αύξηση 440%. Όσο για τη διαρροή των μειονοτικών μαθητών από την 9χρονη Υποχρεωτική Εκπαίδευση, το 2000 ήταν 65% και μέσα σε δέκα χρόνια (2011) έπεσε στο 30%.
Αυτά τα εντυπωσιακά αποτελέσματα είναι μερικά από αυτά που πέτυχε το πρόγραμμα «Εκπαίδευσης των παιδιών της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη» που φέτος συμπληρώνει 15 χρόνια λειτουργίας. Θεωρούνται, δε, πρωτόγνωρα για τα διεθνή δεδομένα.
Την περασμένη Παρασκευή το πρόγραμμα γιόρτασε τα γενέθλιά του με μια εκδήλωση στην ασφυκτικά γεμάτη αίθουσα του βιβλιοπωλείου Ιανός. Οι υπεύθυνοι καθώς και παιδιά που είναι σήμερα φοιτητές περιέγραψαν τα άλματα που έγιναν στην εκπαίδευση, αλλά και τις προσωπικές τους εμπειρίες. Η ειδική σύμβουλος του προγράμματος, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Θάλεια Δραγώνα, τόνισε στο ξεκίνημα της παρουσίασης πως ό,τι πέτυχε το πρόγραμμα οφείλεται στη συνεργασία εκατοντάδων ανθρώπων.
Στους δύο βασικούς παράγοντες που βοήθησαν στην επιτυχία του προγράμματος – την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και τη στήριξη από το υπουργείο Παιδείας – αναφέρθηκε η επιστημονική υπεύθυνη του προγράμματος, ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, Άννα Φραγκουδάκη. Όπως σημείωσε, από το 2000 τα παιδιά που φοιτούν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση πολλαπλασιάστηκαν. «Αυτό δεν είναι συνηθισμένο διεθνώς. Χρειάζονται πολύ περισσότερα από δέκα χρόνια. Επίσης, σήμερα τα κορίτσια της μουσουλμανικής μειονότητας που φοιτούν στο γυμνάσιο και στο λύκειο πλησιάζουν τον εθνικό μέσο όρο». Από 611 στο γυμνάσιο έγιναν 1.513. Στο λύκειο από 310 έγιναν 756.
Την προσωπική της εμπειρία αφηγήθηκε η Σεριφέ Σιράκ, φοιτήτρια σήμερα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, με καταγωγή από χωριό της Ξάνθης. Στο πρόγραμμα συμμετείχε από το δημοτικό, «στα δημιουργικά εργαστήρια νέων. Εκεί έμαθα πολλά για την ομαδικότητα». Πέρυσι η κοπέλα συμμετείχε στο πρόγραμμα από άλλη σκοπιά• ήταν εμψυχώτρια στις παιδικές κατασκηνώσεις. Τόνισε πως χάρη στο πρόγραμμα αυξήθηκε ο αριθμός των νέων της μειονότητας που σπουδάζουν.
Η ευρωβουλευτής της ΝΔ και πρώην υπουργός Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου συνεχάρη τους υπευθύνους σημειώνοντας ότι το κάτι παραπάνω για τα παιδιά της μειονότητας δεν συνιστά καμία διάκριση. «Οποιοι το αντιλαμβάνονται διαφορετικά σκέφτονται στρεβλά». Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, Κωστής Παπαϊωάννου, σημείωσε πως δύο σημαντικά πράγματα που πέτυχε το πρόγραμμα είναι ότι «έβαλε το σχολείο στο κέντρο της κοινότητας και έκανε τον μαθητή κέντρο του σχολείου».
Ως ένα από τα πιο ελπιδοφόρα πράγματα στην Ελλάδα χαρακτήρισε το πρόγραμμα ο δημοσιογράφος των «ΝΕΩΝ» και του Mega, Παύλος Τσίμας, προσθέτοντας πως πολλοί πάγοι έλειωσαν στα 15 χρόνια λειτουργίας του.
Το πρόγραμμα σήμερα οργανώνει:
– μαθήματα ελληνομάθειας σε 6.000 παιδιά στα σχολεία και στα δέκα κέντρα (ΚΕΣΠΕΜ)
– μαθήματα ελληνικών σε 300 ενηλίκους, κυρίως μητέρες
– μαθήματα τουρκικών σε 650 εκπαιδευτικούς
– θερινές κατασκηνώσεις
Διαθέτει τέσσερις κινητές μονάδες που ταξιδεύουν στα απομακρυσμένα μειονοτικά χωριά με υλικό μάθησης και δανειστική βιβλιοθήκη.