Αρχική ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Εκδηλώσεις Ο αφανής, αλλά κρίσιμος ρόλος του κοινού στο stand up comedy

Ο αφανής, αλλά κρίσιμος ρόλος του κοινού στο stand up comedy

0
dimopoulos1-empros

Στον οίστρο του 2ου φεστιβάλ κωμωδίας και μετά το απολαυστικό «Αντι Διδακτορικού» ο Δημήτρης Δημόπουλος απαντά στις ερωτήσεις του «Ε»

Με το βλέμμα στην 3η και επόμενη διοργάνωση του φεστιβάλ κωμωδίας της Ξάνθης οι διοργανωτές. «Έχουμε κενά που καλύπτουμε και νέες ιδέες που ενθαρρύνουμε»    

Πώς είναι στην πραγματική του ζωή ένας κωμικός; Γελάει συνεχώς ή είναι βλοσυρός; Τι σχέση αναπτύσσει με το κοινό; Πώς συλλέγει τα ερεθίσματα για το σενάριο; Τι ρόλο παίζει η «ατάκα» στο κείμενο και πώς αλληλεπιδρά με τους θεατές; Μετά από την απολαυστική βραδιά stand up comedy 80 λεπτών «Αντί Διδακτορικού», στο 2ο φεστιβάλ κωμωδίας Ξάνθης, ο Δημήτρης Δημόπουλος, μιλά για το ίδιο το φεστιβάλ και τη σχέση του με την πόλη, τη σχέση του κωμικού με την… κωμωδία του, την αλληλεπίδρασή του με το κοινό, αλλά και για την ίδια την προχθεσινή παράσταση, όπου τίποτα δεν πήγε καλά στα τεχνικά, αλλά όλα κύλησαν υπέροχα!  
Ένα φεστιβάλ από την Ξάνθη για όλη την πόλη και για το γέλιο, όπου και αν βρίσκεται
Ο Δημήτρης Δημόπουλος, stand up comedian και εκτελών χρέη καλλιτεχνικού υπεύθυνου για δεύτερη φορά στο φεστιβάλ κωμωδίας της Ξάνθης, εξηγεί ότι οι δεσμοί του με τη διοργάνωση δημιουργήθηκαν εξαιτίας του πάθους και της όρεξης των ανθρώπων που δουλεύουν γι’ αυτό, με πρώτο βέβαια τον εμπνευστή του, Παναγιώτη Κούδα, στου οποίου τα λόγια ο ίδιος δεν είχε πιστέψει όταν για πρώτη φορά, κάπου στο 2008, του είχε μεταφέρει την πρόθεσή του να στήσει στην πόλη μας ένα φεστιβάλ για την κωμωδία. Τώρα όχι μόνο τον πιστεύει, αλλά μαζί σχεδιάζουν και την επόμενη διοργάνωση. «Θέλω με κάποιο τρόπο να συμμετέχω και στο επόμενο φεστιβάλ. Βλέπουμε τα κενά μας και συνεχίζουμε», σημειώνει ο Δημήτρης Δημόπουλος, τονίζοντας ότι η φυσιογνωμία αυτής της προσπάθειας που επάξια διεκδικεί το χαρακτήρα ενός θεσμού για την πόλη, έχει ήδη καταφέρει να συσπειρώσει και να κεντρίσει το ενδιαφέρον των ξανθιωτών, «τσαλαβουτώντας στα νερά του ερασιτεχνικού ή του ημιεπαγγελματισμού», πράγμα που, όπως εξηγεί έχει δώσει τη δυνατότητα της συμμετοχής από την πλευρά του έμψυχου δυναμικού της Ξάνθης και της γύρω περιοχής. «Δεν είναι μόνο ένα φεστιβάλ με εισαγωγή παραστάσεων από Αθήνα και Θεσσαλονίκη, πράγμα που δε θα είχε τόσο νόημα, αλλά έχει ενθαρρύνει τη συμμετοχή της πόλης, τους φοιτητές και τους νέους που λαμβάνουν μέρος πλέον στην ίδια τη διοργάνωση. Ενθαρρύνει δηλαδή από τη μια το χαρακτήρα του τοπικισμού, αλλά διακατέχεται και από εξωστρέφεια που επιδιώκει την προσέγγιση των ανθρώπων με το κωμικό στοιχείο», επισημαίνει και προσθέτει ότι αυτό που έκανε τον ίδιο ιδιαίτερα χαρούμενο ήταν ότι στο 2ο φεστιβάλ εντάχθηκε και η παράμετρος της θεωρητικής συζήτησης για την κωμωδία, καθώς και νέα στοιχεία, όπως το live streaming και η παρουσία ομιλητών μέσω skype.  
Ερωτήσεις σ’ ένα κωμικό: Τι ένιωθες ανάμεσα στα απανωτά τεχνικά προβλήματα της προχθεσινής σου παράστασης;
«Γιατί το μεγαλύτερο μέρος του κοινού σε stand up comedy παραστάσεις είναι οι νέοι;», ρωτάμε το Δημήτρη Δημόπουλο. «Γιατί είναι κάτι καινούργιο, γιατί οι νέοι μέσω του διαδικτύου μπορούν να εξοικειωθούν περισσότερο μ’ αυτό. Αλλά η αλήθεια είναι ότι, αρκεί να έρθει κάποιος σε επαφή και σίγουρα θα τον κερδίσει», απαντά ο πληθωρικός κωμικός με το επιβλητικό ανάστημα που με δυσκολία χωρά στο μικρό γραφείο της συνέντευξης. Έρχεται η δεύτερη ερώτηση: «Πού φτάνουν τα όρια της κωμωδίας. Πότε γίνεται πρόστυχη ή φτηνή;». «Η κωμωδία είναι προσωπική υπόθεση και για τον πομπό και για τον δέκτη. Επαναπροσδιορίζεται εκ νέου κάθε στιγμή. Τι εκπέμπεις και ποιες είναι οι προσλαμβάνουσες της στιγμής. Κάτι που εγώ θα το πω και δε θα γελάσει κανείς, αν το πει άλλος μπορεί να προκαλέσει πολύ γέλιο», λέει ο συνομιλητής μας. «Και πόσο αγχωτικό είναι για τον ηθοποιό αν θα καταφέρει να κάνει το κοινό να γελάσει;». «Τόσο αγχωτικό όσο το αφήνεις να είναι. Αν το κρατήσεις, μπορεί να πονάς κάθε στιγμή πάνω στη σκηνή. Για παράδειγμα, δε θα ήθελα ποτέ να ρωτήσω ένα γιατρό των ώρα της εγχείρισης πώς νιώθει; Δε θα ήθελα ποτέ να μάθω! Προσωπικά μιλώντας, πριν ανέβω στη σκηνή μπορεί να έχω άγχος. Από τη στιγμή που θα ανέβω, η επαφή με το κοινό θα το μετριάσει».Έτσι γίνεται αντιληπτός ο ουσιώδης ρόλος του κοινού, αν και συνήθως δε φαίνεται σε ένα stand up comedy. Παίρνοντας αφορμή από το τελευταίο ξαναρωτάμε: «κι όταν κάτι δεν πάει, όπως το θέλεις; Όπως στο «Αντι Διδακτορικού» που τα απανωτά τεχνικά προβλήματα σε… δοκίμαζαν;». «Εκεί ακριβώς εντοπίζω την σχέση με το κοινό. Από ένα σημείο και μετά δεν ήταν στο χέρι μου. Στο χέρι μου ήταν να συνεχίσω τη δουλειά μου. Ένιωσα μεγάλη ασφάλεια με το κοινό που δεν ‘τσίνησε’. Και το κλίμα που δημιουργήθηκε έκανε αυτή την παράσταση του «αντί διδακτορικού» μία από τις καλύτερες της ζωής μου»! Η ευφορία πάντως μετά την ολοκλήρωσή της ήταν εμφανής και από την πλευρά του κοινού.  
Το σενάριο της κωμωδίας είναι σημαντικό μέρος της προσωπικής έκφρασης
Στη συνέχεια της συζήτησης περνάμε στο θέμα της καταγραφής του σεναρίου, τις ιδέες, τα ερεθίσματα και τη δημιουργία της ατάκας. Ο Δημήτρης Δημόπουλος παραδέχεται ότι αυτό είναι το πιο δύσκολο κομμάτι για τον κωμικό. «Είναι πολύ σημαντική η προσωπική έκφραση για μένα», εξηγεί, διευκρινίζοντας ότι υπάρχουν και άλλες μέθοδοι προσέγγισης για το σενάριο, όπως η διαμόρφωση της «ατάκας». Αναφέρει ότι το ερώτημα-κορμός για τον ίδιο είναι να απαντήσει στο ερώτημα: «για τι πράγματα θα ήθελα να μιλήσω;». Έτσι, συγκεντρώνοντας υλικό και κρατώντας σημειώσεις οπουδήποτε και οποτεδήποτε, ο κωμικός προσπαθεί να δώσει με αστείο τρόπο όλα αυτά τα ερεθίσματα. «Με αυτό τον τρόπο δίνει ένα χαρακτήρα προσωπικής κατάθεσης. Το ύφος βέβαια προσαρμόζεται συνεχώς και δουλεύεται με την εμπειρία, καθώς και τις αντιδράσεις του κοινού». Τέλος, ο Δημήτρης Δημόπουλος μας πληροφορεί ότι το αστείο δε χρειάζεται να είναι εξεζητημένο, ούτε να συνδέεται με θέματα που δεν απασχολούν τον κωμικό. «Το κοινό ενδιαφέρει ό,τι και τον κωμικό», σημειώνει.    

Στην Αθήνα


Το Δημήτρη Δημόπουλο μπορεί να βρει κανείς κάθε Παρασκευή στο Mike’ s Irish Bar στην Αθήνα και στις 8 Δεκεμβρίου στο νέο θέατρο του Δ. Κατρανίδη ΠΟΛΗ, με την παράσταση «Υπερπαραγωγή», που είχε παρουσιάσει στην Ξάνθη, στο 1ο φεστιβάλ κωμωδίας

Σήμερα στο φεστιβάλ κωμωδίας


-ΌΡΝΙΘΕΣ
Η ομάδα 4Frontal παρουσιάζει το έργο “Όρνιθες” του Αριστοφάνη διασκευασμένο για εφήβους. Θα παρουσιαστεί σε Λύκεια της Ξάνθης.
-DRACULA IN FAR WEST
Η θεατρική ομάδα της Γέφυρας παρουσιάζει το έργο του Στάθη Μαυρόπουλου. Δημοτικό Αμφιθέατρο 21:30

Ελένη Διαφωνίδου
ediafonidou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Εκδηλώσεις
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Γιαξεμπόρε: Ένα μουσικό μπουλούκι ζωντανεύει τα αστικά ιστορικά καφέ της Ελλάδας

Μουσική, οπερέτες, σκετς και αληθινές ιστορίες από τις δεκαετίες ακμής των καφέ-σαντάν σε …