Γκράφιτι στους τοίχους του 7ου δημοτικού σχολείου για οικονομία και «χρώμα»
Επιτυχής η πρωτοβουλία του συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων. Κατάφεραν να αποτρέψουν την «επιστροφή» συνθημάτων, μουτζούρας και βρωμιάς στους τοίχους του σχολείου
Όταν μιλάμε για κρίση, ένας από τους βασικούς πυλώνες του κράτους που πλήττεται είναι η Παιδεία. Εκεί η κρίση έχει «χτυπήσει» για τα καλά τόσο στο εκπαιδευτικό, όσο και στο λειτουργικό κομμάτι. Όμως, οι ίδιες συνθήκες κρίσεις πυροδοτούν δημιουργικές ιδέες, τονώνουν την αίσθηση του εθελοντισμού και αυτό είναι το μεγαλύτερο μάθημα για τα παιδιά.
Ζωντανό παράδειγμα αποτελεί η πρωτοβουλία του 7ου δημοτικού σχολείου Ξάνθης. Όταν αποφασίστηκε την περσινή χρονιά ότι υπάρχει ανάγκη να βαφτεί εξωτερικά το κτίριο του σχολείου προέκυψε ο υπολογισμός ενός υπέρογκου κόστους που δε μπορούσε να καλυφθεί. Τότε ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων πρότεινε να καλυφθούν οι τοίχοι του σχολείου με γκράφιτι, από καλλιτέχνες του είδους και με θέματα που αφορούν τη ζωή στο σχολείο. Όπερ και έγινε! Τον Απρίλιο, μία ομάδα τεσσάρων μεταπτυχιακών φοιτητών από το ΔΠΘ ανέλαβαν εθελοντικά, αφού ο σύλλογος παρείχε τα υλικά, να «ζωντανέψει» το κτίριο του σχολείου. «Δεν είναι μόνο ότι έγινε, αλλά ότι πλέον μαθητές και εξωσχολικοί δεν γράφουν πια, ούτε ζωγραφίζουν πάνω στους τοίχους», αναφέρει στο «Ε» η πρόεδρος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του σχολείου Μαριάννα Σταυρίδου. Η ίδια εξηγεί: «παλιότερα είχαμε συχνά προβλήματα, αφού μόλις βάφαμε αμέσως οι τοίχοι γέμιζαν ξανά, γράφονταν συνθήματα και βρωμίζονταν αμέσως. Όπως μάλιστα μάθαμε, ανάμεσα σε αυτούς που ασχολούνται με το γκράφιτι υπάρχει ένας άγραφος νόμος να μην επεμβαίνει, ούτε να καταστρέφει ο ένας τη δουλειά του άλλου. Ακόμη, και οι μαθητές ενθουσιάστηκαν τόσο πολύ, που θέλουν να κρατήσουν αυτή την όμορφη εικόνα για το σχολείο τους».
Μεταπτυχιακοί φοιτητές καλλιτέχνες γκράφιτι συνέδραμαν εθελοντικά
Όπως μας περιγράφει η πρόεδρος του συλλόγου η ιδέα προέκυψε από τη διαπίστωση ότι η μικρή ζωγραφιά που έκαναν οι μαθητές της Α’ δημοτικού στο πίσω μέρος του σχολείου, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων προστατεύτηκε και δεν πειράχτηκε ποτέ. Ο σύλλογος ήρθε σε επαφή με τους μεταπτυχιακούς φοιτητές του ΔΠΘ, οι οποίοι μάλιστα είχαν και πίεση χρόνου, καθώς θα αναχωρούσαν για διδακτορικές σπουδές στο εξωτερικό. Ωστόσο, με μεράκι δέχθηκαν εθελοντικά να παρουσιάσουν κάποια σχέδια και να ζωγραφίσουν με γκράφιτι αυτά που θα επιλέξουν ο σύλλογος γονέων και ο σύλλογος των διδασκόντων. «Εμείς δώσαμε τις κατευθυντήριες γραμμές, επιλέξαμε τα θέματα της φύσης και του σχολικού περιβάλλοντος και στη συνέχεια διαλέξαμε ανάμεσα σε αυτά που μας έδειξαν οι φοιτητές σε ψηφιακή μορφή. Εμείς πληρώσαμε τα υλικά, αλλά όχι τον κόπο των παιδιών που μας βοήθησαν αφιλοκερδώς», σημειώνει η κ. Σταυρίδου.
Το ευτύχημα είναι βέβαια αφενός ότι έχουν διατηρηθεί μέχρι σήμερα, αλλά αφετέρου ο ενθουσιασμός των μαθητών που αποτελεί την καλύτερη μορφή επιβράβευσης για την πρωτοβουλία.
Με μεράκι και εθελοντισμό καλύπτουν ανάγκες του σχολείου τα μέλη του συλλόγου
Στο πλαίσιο του εξωραϊσμού του σχολείου, αλλά και της στήριξης της λειτουργίας του από την πλευρά του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων γίνεται προσπάθεια να βαφτούν σιγά σιγά και οι υπόλοιποι τοίχοι του σχολείου. Σε αυτό συνέδραμαν οι πενταμηνίτες του δήμου, στους οποίους ανατέθηκαν αυτά τα καθήκοντα στο 7ο δημοτικό, αλλά και σε άλλα σχολεία και πάλι με την προϋπόθεση ότι από την πλευρά του σχολείου θα καλυφθούν τα έξοδα για την μπογιά.
Η κ. Σταυρίδου συμπληρώνει επίσης ότι πολύ σημαντική θα είναι η επικείμενη αλλαγή στα κουφώματα, για την οποία προσπάθησε επί μακρό ο σύλλογος με συνεχείς επαφές με το δήμο. Τελικά, το έργο δημοπρατήθηκε και σύμφωνα με τον εργολάβο θα ξεκινήσει σύντομα. «Ελπίζουμε να αρχίσουν άμεσα οι εργασίες. Πέρυσι το χειμώνα, στη μία το μεσημέρι κατάφερνε το θερμόμετρο να φτάσει στους 17 βαθμούς», αναφέρει η ίδια.
Τέλος, εξηγεί ότι για το σύλλογο σημαντική θα ήταν και η τοποθέτηση πλέγματος ή η αλλαγή στα κάγκελα του σχολείου. «Δε θέλουμε να γίνει φυλακή το σχολείο, δε το λέμε με την έννοια αυτή, αλλά θέλουμε να διασφαλίσουμε ένα χώρο ασφαλή, ώστε τα παιδιά μας να μπορούμε να περνούν χρόνο εκεί, να αναπτύσσουν δραστηριότητες ακόμη και μετά το σχολείο, με δεδομένο ότι οι ανοιχτοί χώροι για τα παιδιά είναι περιορισμένοι».
Προκειμένου να στηρίξουν τις δράσεις αυτές, τα μέλη του συλλόγου φτιάχνουν ημερολόγια και καλούν τους μαθητές να τα προωθήσουν σε γονείς, φίλους, συγγενείς και γείτονες, ώστε σιγά σιγά να καταφέρνουν να καλύπτουν ανάγκες που προκύπτουν και παράλληλα να δίνουν ένα μήνυμα δημιουργικότητας και εθελοντισμού στους μαθητές.
Ελένη Διαφωνίδου
ediafonidou@empros.gr