elenidfn@yahoo.com
Όσο κι αν οι ιθύνοντες επιμένουν να μη δίνουν διέξοδο στουςποδηλάτες της Ξάνθης, αυτοί όλο ξετρυπώνουν και διεκδικούν σθεναρά τηθέση τουποδηλάτου στην πόλη, κάνοντας συνεχώς αισθητή την παρουσία τους σεδρόμους,πεζοδρόμους, πλατείες και σοκάκια. Σε αυτή την «αποστολή», πολύτιμηείναι ηβοήθεια των φοιτητών, πολλοί εκ των οποίων έχουν υιοθετήσει τηνποδηλατικήκουλτούρα ως μέσο μεταφοράς τόσο λόγω του ποδηλατόδρομου που ενώνει τηνΞάνθημε την πανεπιστημιούπολη, όσο και ως φιλοσοφία οικονομίας, οικολογίας,άθλησηςκαι ευεξίας.
Πρωτότυπες ιδέες εφαρμόζονται σε όλη την Ελλάδα
Η ώρα του ποδηλάτου έχει φτάσει. Κι αν η Ξάνθη δε θέλει για άλλη μιαφορά να μείνει τελευταία και καταϊδρωμένη, θα πρέπει να «ανοίξει ταμάτια» της,να ακούσει και να εμπιστευτεί «τα παιδιά της» και να δώσει στο ποδήλατοτη θέσηπου διεκδικεί στην πόλη. Δίκτυο ποδηλατοδρόμων έχει γίνει στηνΚαρδίτσα, την Αλεξανδρούποληκαι άλλες πόλεις. Η Κέρκυρα πρόσφατα εγκαινίασε το πρώτο σύστημααυτόματηςενοικίασης ποδηλάτων δημόσιας χρήσης που αποτελεί μία εξαιρετικάδιαδεδομένηπρακτική σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις εδώ και αρκετά χρόνια. Ακόμη, τρίααντίστοιχα συστήματα δημιουργεί πολύ σύντομα το υπουργείο Υγείαςπιλοτικά σετρία πάρκα της Αθήνας και ένα της Θεσσαλονίκης, κυρίως για λόγοςάθλησης καιπεριήγησης στο πάρκο. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο θα ενισχύσειόσομπορεί ανάλογες πρωτοβουλίες από δήμους της Ελλάδας, ενώ μεγάλοςαθλητικόςοργανισμός έχει ενδιαφερθεί για υποστήριξη στη χρηματοδότησή τους.
Η Ξάνθη έχει ήδη αργήσει. Από τον Ιούλιο του 2003 που η νομαρχίαπαρέδωσε το έργο του ποδηλατοδρόμου των Κιμμερίων ουδεμία πρωτοβουλίαέχειαναληφθεί προς αυτή την κατεύθυνση. Παρόλα αυτά, ο νομός μας έχει όλεςτιςπροϋποθέσεις για να αποτελέσει μία περιοχή- πρότυπο σε δραστηριότητεςποδηλάτου, και ως μέσο μεταφοράς, αλλά και ως τουριστικό «κράχτη».
Καταρρίπτονται τα επιχειρήματα της αδράνειας
Είναι γνωστό ότι οι τουρίστες έλκονται από τις καινοτόμεςδραστηριότητες που τους εξασφαλίζουν οικονομία, σε συνδυασμό μεδιευκόλυνση καιπροσέγγιση της φυσικής ομορφιάς της κάθε περιοχής, άλλωστε είναι γνωστόότι όλοκαι πιο δημοφιλής γίνεται ο εναλλακτικός τουρισμός. Άνθρωποι της Ξάνθηςαπό τοχώρο του τουρισμού, της άθλησης και της αγοράς έχουν καταθέσει τιςπροτάσειςτους όσον αφορά τις δυνατότητες ενίσχυσης της θέσης του ποδηλάτου στηνπόλη καιτην ύπαιθρο, ωστόσο στάση πολύ διστακτική εισπράττεται από τις αρχές,παρόλοπου το ποδηλατικό κίνημα όλο και ενισχύεται. Το επιχείρημα ότι η πόληδενπροσφέρεται έχει καταρριφθεί προ πολλού, ιδιαιτέρως μετά τιςπεζοδρομήσεις καιτην ενοποίηση των πλατειών. Μετέωρος μένει και ο ισχυρισμός της ανάγκηςεύρεσηςαπαραίτητων χώρων στάθμευσης για τους οδηγούς αυτοκινήτων, αφού ηπροώθηση τουποδηλάτου συνδράμει αποφασιστικά στην αποφόρτιση του κέντρου και θαενισχυθείπερισσότερο όταν η δίκυκλη κυκλοφορία καταστεί πιο ασφαλής. Εύκολακαταρρίπτεται και το επιχείρημα του κόστους αφού αφενός η δαπάνη είναιπολύμικρή για την οριοθέτηση ποδηλατοδρόμων σε πρώτη φάση και αφετέρου τικινήσειςέκαναν οι δημοτικές και νομαρχιακές αρχές όταν η κατασκευήποδηλατοδρόμωνεπιδοτούνταν με 70% από το Γ’ ΚΠΣ;
Προτάσεις υπάρχουν… εδώ και δέκα χρόνια
Σε αυτή τη φάση οι αρχές μπορούν να εκμεταλλευτούν ένα κρίσιμοπλεονέκτημα. Μπορούν να αξιοποιήσουν προτάσεις που κατατίθενται απόπαντού,καθώς και την υποστήριξη που θα απολαύσουν από ένα μεγάλο μέρος τηςκοινωνίαςγια τα ποικίλα οφέλη που θα προκύψουν.
Η Ομοσπονδία Επαγγελματοβιοτεχνών Ξάνθης από το 2001 ακόμα, δια τουπροέδρου της, εκφράζοντας την ικανοποίησή της για την απόφασηδημιουργίας τουποδηλατοδρόμου της Πανεπιστημιούπολης, κατέθεσε συνολική πρόταση γιατηντουριστική προβολή του νομού με ποδηλατικές διαδρομές σε ορεινά καιπεδινά.
Με επιστολή του σε όλους τους καποδιστριακούς δήμους στην πρότασήτου συμπεριέλαβε: τη μελέτη και κατασκευή δικτύου ποδηλατοδρόμων σε όλοτοπεδινό τμήμα του νομού, με το σκεπτικό ότι θα συμβάλει αποφασιστικά στηλύση τουκυκλοφοριακού προβλήματος και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων τωνδημοτώνμε την παροχή σ’ αυτούς της δυνατότητας και των ευκαιριών για άθληση,ψυχαγωγίακαι μετακίνησή τους με μέσα πιο φιλικά προς το περιβάλλον και μεπροοπτικήαργότερα να διατίθενται προς χρήση δωρεάν στους δημότες δημοτικάποδήλατα- μεειδικό χαρακτηριστικό και χρώμα- που θα σταθμεύουν σε διασκορπισμένεςθέσειςπάρκινγκ και θα απαγκιστρώνονται από σταθερά σημεία, όπως περίπουσήμερα τακαροτσάκια στα σούπερ- μάρκετ. Για τους δε ορεινούς δήμους, εξέφρασαντην άποψηότι η κατασκευή ποδηλατοδρόμων λόγω γεωφυσικής ιδιαιτερότητας μπορεί ναπροσελκύσει αθλητές απ’ όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό για προπόνηση,αλλά καιδιοργάνωση αγώνων mountain–bike, με σκοπό τηναύξηση τηςτουριστικής κίνησης.
Η διαβούλευση φέρνει καρπούς- Η ώρα των δήμων να δράσουν
Το «Ε» συγκέντρωσε κάποιες από τις προτάσεις που έχουν εκφραστεί καιδιαπίστωσε ότι πολλοί είναι αυτοί που είναι διατεθειμένοι να εμπλακούνκαι ναδουλέψουν προκειμένου να λάβει «σάρκα και οστά» μια ανάλογη πρόταση.Αυτή ηδιάθεση αποδεικνύεται από τις απαντήσεις τους στην ερώτηση: «πόσοεφικτή,προσοδοφόρα και ωφέλιμη για την Ξάνθη είναι η δημιουργία αυτόματουσυστήματοςενοικίασης ποδηλάτων δημόσιας χρήσης;»
Ευτέρπη Στάντσιου, πρόεδρος εταιρίας τουριστικής προβολήςνομαρχίας Ξάνθης: «Μία τέτοια ιδέα θα μπορούσε να προωθηθείκαι να αποβείιδιαίτερα ωφέλιμη για την Ξάνθη. Κάτι ανάλογο κάνει ιδιωτική εταιρίαστο ποτάμιτου Νέστου και άρα υπάρχει τεχνογνωσία που είναι χρήσιμη.
Το κέντρο της Ξάνθης είναι μικρό, βατό και επίπεδο και άραπροβλέπεται για ποδηλασία. Μια τέτοια ιδέα, θα βοηθούσε άλλωστε, στηναποφόρτιση των δρόμων της Παλιάς Πόλης και η ύπαρξη των ποδηλάτων θαέδινε άλλο‘χρώμα’ στην εικόνα της. Για να γίνει κάτι τέτοιο όμως, θα πρέπει ναυιοθετηθείμία άλλη κυκλοφοριακή συμπεριφορά που θα εξασφαλίζει για τους ποδηλάτεςχώροκαι ασφάλεια».
Σωτήρης Τσιακίρογλου, πρόεδρος ΟΕΒΕ Ξάνθης: «Καιβέβαιαμπορεί να στηριχτεί και να είναι ιδιαίτερα προσοδοφόρα μια τέτοια ιδέα,όπωςέχει αποδειχθεί σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Η Ξάνθη έχει μία δυνατήπροοπτικήνα γίνει πρότυπο ποδηλατικής κουλτούρας. Με ποδηλατοδρόμους καισυστήματαενοικίασης ποδηλάτων σε μονοπάτια στον Κόσυνθο, περιμετρικά τηςΒιστονίδας μεαναψυκτήριο και χώρο εστίασης ήπιας μορφής κοντά στον Άγιο Νικόλαο πουγίνεταικάθε χρόνο πόλος έλξης εκατοντάδων επισκεπτών. Ο κάμπος ακόμηπροσφέρεται γιασύνδεση, ενώ και για τα ορεινά η πρόταση που κάναμε είναι καιρεαλιστική και θααλλάξει το σύνολο της εικόνας του νομού».
Βαγγέλης Γεωργιάδης, ποδηλάτης και ιδιοκτήτης καταστήματοςπώλησης ποδηλάτων: «Είναι μια πολύ καλή ιδέα για το κέντρο.Εκφράζω κάποιεςαμφιβολίες σχετικά με το ενδεχόμενο να τα κλέβουν. Ωστόσο, αυτή ηπροοπτική θαέδινε νέες τουριστικές και κυκλοφοριακές δυνατότητες στην πόλη. Κατάτην ίδρυσητου συλλόγου Φίλων του Ποδηλάτου στην Ξάνθη είχα προετοιμάσει μίαπρότασησχετικά με τα μέρη, όπου μπορεί να γίνει ποδηλατόδρομος στο κέντρο καιπεριμετρικά ενώνοντας κάποια σημεία και οικισμούς. Το κοστολόγιο είναιπολύχαμηλό και μάλιστα αυτός ο διαχωρισμός θα διευκόλυνε σε πολύ μεγάλοβαθμό καιτα ΑμΕΑ που θα είχαν τη δική τους θέση στο δρόμο. Όσον αφορά το σύστημαενοικίασης ποδηλάτων θα μπορούσε επίσης να έχει ένα σταθμό σε έναπάρκινγκ πουμπορεί να δημιουργηθεί σε χώρο που υπάρχει στην είσοδο της πόλης απόΚομοτηνήκαι οι επισκέπτες είτε έρχονται για επαγγελματικούς ή τουριστικούςσκοπούς ναμεταβαίνουν στο κέντρο χωρίς πρόβλημα κυκλοφορίας ή ανεύρεσης χώρουπάρκινγκ».
Απόστολος Αγκόρτσας, πρόεδρος ξενοδόχων Ξάνθης: «Καιβέβαιαθα ήταν προς όφελος της ανάπτυξης της τουριστικής κίνησης μία τέτοιαπρωτοβουλία. Υπάρχουν τόσα μέρη που μπορούν να αξιοποιηθούν ακόμη στηνύπαιθρο,όπως το ποτάμι και τα μονοπάτια του Νέστου. Ιδέες υπάρχουν, έχουμε δειναεφαρμόζονται αλλού. Άρα υπάρχει και τεχνογνωσία και όλες οιπροϋποθέσεις είναιευνοϊκές. Το θέμα είναι ότι πρέπει να δράσουμε».