Ελένη Διαφωνίδου
elenidfn@yahoo.com
Με την προοπτική της αναβάθμισης του λιμανιού του ΠόρτοΛάγος κατατέθηκε προς διαβούλευση και περαιτέρω επεξεργασία η πρότασητηςθαλάσσιας σύνδεσης του Πόρτο Λάγος με τη Σμύρνη με σκοπό τη δημιουργίαεμπορικής γραμμής που θα εκμεταλλεύονται τόσο τα εργοστάσια τηςπεριοχής, όσοκαι οι βιομηχανικές ζώνες Βουλγαρίας και Τουρκίας.
Την πρόταση κατέθεσε ο εκτελωνιστής κ. Α. Αλεξανδρίδης,αντιπρόσωπος πλοιοκτήτη στο λιμάνι και μέλος της Λιμενικής Επιτροπήςτου ΠόρτοΛάγος, με το σκεπτικό να διαγνωστούν οι προθέσεις, να διενεργηθούν οιανάλογεςμελέτες και να εντοπιστεί το ενδιαφέρον που ενδέχεται να προκύψει μ’ένα τέτοιοεγχείρημα. «Δεν έκλεισε την πόρτα» ο Γενικός Γραμματέας του ΠΑΣΟΚ καιβουλευτήςΞάνθης κ. Σωκράτης Ξυνίδης, ο οποίος ζήτησε αφενός να κατατεθεί μία πιοτεκμηριωμένηπρόταση και αφετέρου να ξεκινήσει μία τοπική διαβούλευση μεταξύ τωντοπικώναρχών και φορέων, έτσι ώστε να εξεταστεί η προοπτική. Μάλιστα, αφούολοκληρωθείαυτή η διαδικασία θα συναντηθεί με τον νομάρχη κ. Γιώργο Παυλίδη ώστενασυζητήσουν επί του θέματος και επί των προτάσεων και παρατηρήσεων πουθακατατεθούν από τους εμπλεκόμενους φορείς. Η στάση αυτή του κ. Ξυνίδηαφήνει ναδιαφανεί μία πρόθεση υλοποίησης της πολυσυζητημένης αξιοποίησης τωνσυγκριτικώνπλεονεκτημάτων της περιοχής και ειδικότερα της δημιουργίας εμπορικώνδεσμών μετις γειτονικές χώρες, πράγμα που αναμένεται να αποδείξει με τη βαρύτηταπου θαδώσει στο θέμα στο άμεσο μέλλον.
Οι καιροί ζητούνεπενδύσεις. Να εξετάσουμε ποιες είναι βιώσιμες
«Θεμέλια» της πρότασης, για τον κ. Α. Αλεξανδρίδη πουκατέθεσε την πρόταση, αποτελεί το ενδιαφέρον που ενδέχεται νασυσσωρεύσει ηδημιουργία αυτής της εμπορικήςγραμμής,τόσο από τα εργοστάσια της περιοχής (κυρίως από την Κομοτηνή), όσο καιαπό τηΒουλγαρία και την Τουρκία. «Είναι εύκολο και μπορεί να αποδώσει»,σημειώνει οκ. Αλεξανδρίδης, διευκρινίζοντας ότι «οι καιροί ‘ζητούν’ επενδύσεις,εμείςπρέπει να διενεργήσουμε μελέτες για να δούμε ποιες είναι βιώσιμες».Αναλύονταςτο σκεπτικό του και στοιχεία από αυτά που κατέθεσε στον κ. Ξυνίδη, ο κ.Αλεξανδρίσηςμιλά για ένα δρομολόγιο την εβδομάδα με τη μεταφορά 50-70 φορτηγών καιπουενδεχομένως να μπορεί να χρησιμεύει και σαν επιβατική γραμμή για τουςΤούρκουςπου έρχονται από τη Γερμανία για την αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου.«Όλα αυτάείναι προτάσεις», επισημαίνει ο ίδιος, «θα πρέπει να καταρτιστείοικονομικήμελέτη που να επιβεβαιώνει ότι μία τέτοια επένδυση μπορεί να επιβιώσει.Πάντως,οπωσδήποτε θα αναβάθμιζε το εμπορικό μέρος του λιμανιού».
Μάλιστα, ο κ. Αλεξανδρίδης τονίζει τη συμβολή του ΛιμενικούΤαμείου σε ένα τέτοιο εγχείρημα, το οποίο μπορεί να αναλάβει μία τέτοιαπρόταση, αφού πλέον δουλεύει προγραμματισμένα και σωστά, αν καιυπάρχουν ακόμηπολλές ελλείψεις. Βέβαια, όπως παρατηρεί ο συνομιλητής μας, το ΛιμενικόΤαμείοείναι θεσμικά περιορισμένο και γι΄ αυτό απαιτείται πολιτική βούληση γιανατεθεί υπό εξέταση το εν λόγω ζήτημα.
«Ναυαγισμένες»ανάλογες προσπάθειες του παρελθόντος γεννούν διστακτικότητα
Ανάλογες προσπάθειες του παρελθόντος σε Έβρο και Καβάλα καιυπό εξέταση σκέψη σύνδεσης με τη Λήμνο συνάντησαν εμπόδια στο παρελθόνκαι«ναυάγησαν». Σ’ αυτό το σημείο στέκεται ο νομάρχης κ. Παυλίδης, οοποίοςσημειώνει ότι «σαν ιδέα υπάρχει, η ουσία, ωστόσο είναι, να τεθεί τοθέμα επίσυγκεκριμένης βάσης, με εξέταση όλων των διαστάσεων και με βαρύτητα στηβιωσιμότητα και τη λειτουργία στην πράξη». Και ως βασική παράμετροαναδεικνύειτον ηγεμονικό, σχεδόν, ρόλο του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας σεεπίπεδοαρμοδιοτήτων στην περιοχή του λιμανιού και εξηγεί ότι θεμελιώδης γιατην υπόεξέταση πρόταση είναι η αναβάθμιση και επέκταση των λιμενικώνεγκαταστάσεων.«Το αρμόδιο υπουργείο κρατά «σφιχταγκαλιασμένα» τις αρμοδιότητες στολιμάνι κιεμείς δεν μπορούμε να κάνουμε ούτε μικροεπισκευές», παρατηρεί ο κ.νομάρχης.
Επιφυλακτικότητα εκφράζει και ο πρόεδρος του ΕΒΕ κ. Π.Ανδρικόπουλος, ο οποίος χαρακτηρίζει «ευπρόσδεκτη» μια τέτοια πρότασηπου θαείναι προς το συμφέρον του τόπου, αλλά εκφράζει αμφιβολίες στο κατάπόσο θαβρεθεί ναυτιλιακή πρόθυμη να αναλάβει την εμπορική γραμμή.
Πληροφορίες του «Ε» ωστόσο, αναφέρουν ότι η Περιφέρειαβλέπει θετικά μία τέτοια επένδυση με αναπτυξιακό και εμπορικό χαρακτήρακαιπιθανότατα να εκδηλώσει και αυτή τη θέση της στη συνάντηση που θαπραγματοποιηθεί μεταξύ του κ. Ξυνίδη και του κ. Παυλίδη.
Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2010 Πρόταση με προοπτικές η εμπορική γραμμή Λάγος- Σμύρνη