Για μια σωστή διατροφή: «Φρούτα και λαχανικά της εποχής». Είναι πιοφτηνά και υγιεινά. Οι ντομάτες και τα αγγουράκια μόνο τον πληθωρισμόκαι τοκόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού ανεβάζουν και δεν βοηθούν στησωστή καιυγιεινή διατροφή που μας παρέχει η μεσογειακή δίαιτα. Για τα άλλαυψηλότιμαφρούτα και λαχανικά, εκτός εποχής, χρειάζεται μεγάλη προσοχή στιςτιμές, πουγενικά είναι παραπλανητικές (συχνά φαίνονται καθαρά μόνο οι τιμές τωνυποβαθμισμένωνπροϊόντων που παραπλανούν τον καταναλωτή). Η ελλιποβαρής ζύγιση καιάλλες«επινοήσεις» των πωλητών, λόγω της μεγάλης κίνησης, βρίσκονται, επίσης,στοπροσκήνιο.
Ας μην αγοράζουμε τρόφιμα σε μεγάλες ποσότητες, που δεν είναιαπαραίτητες, για τη συνηθισμένη διατροφή μας.
Να αγοράζουμε τρόφιμα από επίσημα και ελεγχόμενα σημεία της αγοράς.Οι αγορές τροφίμων από πλανόδιους περιστασιακούς πωλητές ή από δήθενπαραγωγούςθα πρέπει να αποφεύγονται, διότι αποτελούν πηγή διάθεσης μη ελεγχόμενωντροφίμων, που μπορεί να παραπλανήσουν τον καταναλωτή και να προκαλέσουνμικρά ήμεγάλα προβλήματα στην υγεία του.
Να αγοράζουμε πουλερικά και κρεατικά που είναι τοποθετημένα σεψυγεία ή προθήκες ψυγείων και όχι αυτά που είναι εκτός ψυγείου,κρέμονται, απότσιγκέλια και είναι εκτεθειμένα σε σκόνες και μικρόβια.
Να αγοράζουμε το νωπό κρέας, όσο γίνεται πιο κοντά στην ημερομηνίαπου θα διοργανώσουμε το τραπέζι και το αποθηκεύουμε στο ψυγείο μας όσοτοδυνατόν γρηγορότερα μετά την αγορά του.
Να αποθηκεύουμε το κατεψυγμένο κρέας στον καταψύκτη μας, όσο τοδυνατόν γρηγορότερα μετά την αγορά του και να σιγουρευόμαστε ότιπαραμένεικατεψυγμένο.
Οι νωπές εγχώριες μη συσκευασμένες γαλοπούλες πρέπει να είναιεκσπλαχνισμένες (απεντερωμένες), χωρίς πούπουλα και να φέρουν σήμανσηκαταλληλότητας(σε καρτελάκι μιας χρήσης, κατάλληλα τοποθετημένο πάνω στο κρέας).
Οι συσκευασμένες νωπές ή κατεψυγμένες γαλοπούλες πρέπει να φέρουν τησήμανση καταλληλότητας της χώρας προέλευσης και την ημερομηνία λήξης(τοποθετημένη επάνω ή κάτω από τη συσκευασία ή το περιτύλιγμα, κατάτρόποευανάγνωστο).
Το κρέας των ζώων που έχουν γεννηθεί και σφαγεί στην Ελλάδα φέρει,υποχρεωτικά, σφραγίδες καταλληλότητας, με αναφορά στον κωδικό τουεγκεκριμένουσφαγείου και με χρώμα λαμπρό κυανό (τιρκουάζ).
Με το ίδιο χρώμα, σφραγίζονται και τα σφάγια ζώων από χώρες τηςΕ.Ε., που σφάχτηκαν σε ελληνικά σφαγεία. Σ’ αυτά, τίθεται και ορθογώνιασφραγίδα, που αναγράφει την ονομασία της χώρας προέλευσης.
Ζώα από τρίτες χώρες, που σφάζονται, όμως, στην Ελλάδα, φέρουνσφραγίδες καταλληλότητας χρώματος καστανού (κεραμιδί) και σφραγίδεςπροέλευσηςτου ίδιου χρώματος.
Ας μειώσουμε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος και κίτρινων τυριών.
Για επιδόρπιο, ας προτιμήσουμε φρούτα. Μια πλούσια φρουτοσαλάτα,ψητά μήλα στο φούρνο, πασπαλισμένα με κανέλα, ζελέ ή γιαούρτι, μεχαμηλάλιπαρά, με κομματάκια φρούτων, είναι κάποιες αθώες και συγχρόνωςγευστικέςπροτάσεις.
Πριν από οτιδήποτε άλλο, ας βάλουμε στο πιάτο σαλάτα. Αφενός θαελαττώσει το διαθέσιμο χώρο για τα υπόλοιπα φαγητά και αφετέρου θα μαςκόψειτην όρεξη.
Προσοχή στην κατανάλωση αλκοόλ. Αν πιούμε, καλό είναι ναπροτιμήσουμε κρασί ή μπίρα που περιέχουν λιγότερο οινόπνευμα ή,εναλλακτικά,μπορούμε να συνδυάσουμε το ποτό μας με σόδα ή αναψυκτικό, με λίγεςθερμίδες καιέτσι να το κάνουμε να διαρκέσει περισσότερο.
Για κάθε αγορά μας, επιμένουμε, στην έκδοση απόδειξης πληρωμής.
Αν τα οικονομικά μας δεν μας επιτρέπουν να αγοράσουμε όλα όσαεπιθυμούμε, ας μην προσφεύγουμε σε δάνεια ή πιστωτικές κάρτες. Όλα ταδάνειακαι οι κάρτες, άσχετα με την ονομασία τους (καταναλωτικά, προσωπικά,εορτοδάνεια, διακοποδάνεια, χρυσές, ασημένιες ή χάλκινες πιστωτικέςκάρτες)είναι «χρήμα μετρητό». Σε πολύ μικρό διάστημα, θα κληθούμε νααποπληρώσουμε τιςδόσεις μας. Διαπραγματευόμαστε τον τρόπο πληρωμής, όταν πρόκειται ναπληρώσουμε, με εντολές του καταναλωτικού μας συνεταιρισμού ή με τηνπιστωτικήμας κάρτα. Και στις δύο περιπτώσεις, είναι πληρωμή τοις μετρητοίς καιδενπρέπει να δεχθούμε οποιαδήποτε πρόσθετη επιβάρυνση.
Προσοχή στις δελεαστικές διαφημίσεις και προσφορές τουριστικώνγραφείων. Οι καταγγελίες για παραπλάνηση ακόμα και εξαπάτησηκαταναλωτών, αυτήτην περίοδο, αυξάνονται κατακόρυφα.
Ας μην ξεκινάμε με την εικόνα ενός διαφημιστικού μηνύματος στο μυαλόμας. Η ωραιοποιημένη εικόνα της τηλεόρασης είναι βέβαιο ότι διαφέρειαπό τηνπραγματικότητα και αυτό θα πρέπει να το ερευνήσουμε μόνοι μας.
Ας προγραμματίσουμε τις αγορές μας. Κάνουμε ένα κατάλογο με ταπροϊόντα και τα άλλα αγαθά, για κάθε μέλος της οικογένειας, που θέλουμεναπρομηθευτούμε. Δεν ξεφεύγουμε από τον προγραμματισμό μας. Η αγορά είναιελκυστική, οι βιτρίνες στολισμένες και η γιορτινή διάθεση είναι πιθανόννα μαςοδηγήσει στην υπερκατανάλωση.
Για τα τυποποιημένα είδη, τις συσκευές, τα στολίδια κ.λπ., είναιχρήσιμο να κάνουμε μια «μίνι» έρευνα αγοράς. Ας επισκεφτούμε,τουλάχιστον, 2-3καταστήματα που πωλούν ομοειδή προϊόντα. Είναι βέβαιο ότι θαδιαπιστώσουμεουσιώδεις διαφορές στις τιμές, που θα μας ανταμείψουν για το χρόνο πουχάσαμε.
Προτιμούμε τα επώνυμα προϊόντα και αγοράζουμε από επώνυμα καταστήματα,όχι από πλανόδιους πωλητές, τους οποίους δεν μπορούμε να βρούμε, ώστενααποζημιωθούμε σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό.
Για τα συσκευασμένα προϊόντα, πρέπει να διαβάζουμε με προσοχή τηνετικέτα, (χώρα κατασκευής, σύνθεση προϊόντος, διεύθυνση κατασκευαστή ήεισαγωγέα) και τις οδηγίες χρήσης.
Οι προμηθευτές είναι υποχρεωμένοι να μας παράσχουν οδηγίες χρήσηςστα ελληνικά.