elenidfn@yahoo.com
«Το Νέο Σχολείο, η ριζική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση πουεπιχειρεί το υπουργείο Παιδείας, βασικό στόχο και σημείο αναφοράς έχειτουςμαθητές που δε θα απομνημονεύουν, αλλά θα ψάχνουν την πληροφορία, θααναπτύσσουν κριτική και συνθετική σκέψη, θα είναι σε θέση να συνδέσουντη γνώσημε την κοινωνία και τον κόσμο και πάνω απ’ όλα θα βρίσκουν ενδιαφέρονστηναναζήτηση της πληροφορίας και θα θεωρούν το σχολείο ευχάριστο καιχρήσιμο. Απότην πλευρά τους οι εκπαιδευτικοί θα έχουν μεγαλύτερη ελευθερία, πράγμαπου θατους δίνει κίνητρα και θα τους απεγκλωβίζει από το στείρο κυνήγικάλυψης τηςύλης. Μαθητής και εκπαιδευτικός θα είναι δρώντα υποκείμενα». Με αυτά ταλόγιαπεριγράφει η ειδική γραμματέας του υπουργείου Παιδείας κ. ΘάλειαΔραγώνα τομέλλον της εκπαίδευσης με βάση όσα έχει σχεδιάσει –και συνεχίζει νασχεδιάζει-το υπουργείο Παιδείας για την μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης, σεραδιοφωνικήσυνέντευξη της στο Σαμή Καραμπουγιούκογλου στην ΕΡΑ Κομοτηνής.
Επίκαιρο παρά ποτέ είναι το θέμα της Παιδείας για την κ.Δραγώνα που επιμένει ότι δε θα πρέπει να προσεγγίζεται μόνο μεοικονομικά μέσα,αλλά με στόχευση στην παραγωγή πολιτών που θα είναι σε θέση να δουν καιδιαχειριστούν τον τόπο με ένα τρόπο διαφορετικό. «Με αυτή την έννοια ηΠαιδείαπρέπει να είναι –και είναι- η αιχμή του δόρατος και γι’ αυτό τουπουργείοαπαρνήθηκε την εμβαλωματική πολιτική ανοίγοντας όλα τα θέματα από τηρίζα τους,χωρίς να επιλέξει αβανταδόρικους δρόμους βραχυπρόθεσμων αλλαγών»,σημειώνει ηκ. Δραγώνα υπογραμμίζοντας ότι: «ο δεύτερος μεγάλος αγώνας μετά τημεταρρύθμισηείναι να εξασφαλιστεί η ενδοκομματική και διακομματική συνέχιση» μιαςκαι οισυνεχείς αλλαγές χωρίς δομικό χαρακτήρα δημιούργησαν μία ολισθαίνουσαμηπαραγωγική κατάσταση στο χώρο της Παιδείας.
Το μεγάλο στοίχηματης εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης
Χώρα χωρίς εκπαίδευση είναι χώρα χωρίς μέλλον, και με αυτήτη φιλοσοφία το υπουργείο Παιδείας ολοκληρώνει τη δημιουργία του νέουπρογράμματος σπουδών τον Ιούνιο του 2011 και το θέτει πιλοτικά σεεφαρμογή σε160 σχολεία της χώρας. Σύμφωνα με αυτό, θα υπάρχουν περισσότεραμαθήματαεπιλογής και κύκλοι μαθημάτων από τους οποίους μπορεί να διαλέξει ομαθητής,μαθήματα πολιτισμού και πληροφορικής, ενώ θα συναρτώνται η είσοδος στοπανεπιστήμιο με τη δουλειά που γίνεται στο λύκειο.
Παράλληλα το υπουργείο δεν περιμένει πότε θα συντελεστούν οιαλλαγές το 2011, αλλά έχει βάλει μπρος ρυθμίσεις που ευνοούν τηγλωσσομάθεια.Συγκεκριμένα, από φέτος σε 800 σχολεία εισάγεται η εκμάθηση τηςαγγλικήςγλώσσας από την 1η δημοτικού, με στόχο ο μαθητής τελειώνοντας την 3ηγυμνασίουνα είναι πραγματικά γνώστης της γλώσσας και κάτοχος του κρατικούπιστοποιητικού, χωρίς να χρειάζεται φροντιστήρια.
Ακόμη στα 800 δημοτικά σχολεία ξεκινά το πρόγραμμαδιευρυμένου ωραρίου, που θα ολοκληρώνει τη λειτουργία του στις 2 τομεσημέρικαι στόχο θα έχει τουλάχιστον στις μικρές τάξεις να μειωθεί η δουλειάτωνμαθητών στο σπίτι. Σε αυτά τα σχολεία το υλικό έχει ψηφιοποιηθεί,εισάγονται οιδιαδραστικές ασκήσεις, θα υπάρξει καλύτερη τεχνολογική υποδομή καιγενικά θαφεύγει από το τυπωμένο χαρτί και το μολύβι.
Ακόμη, «μειωμένη και ορθολογισμένη είναι η σχολική ύλη στην5η και 6η δημοτικού και τις τάξεις του Γυμνασίου», προσθέτει η ειδικήγραμματέας του υπουργείου.
Εν τω μεταξύ για να μην πανικοβληθούν οι καθηγητές και ναμάθουν να χειρίζονται την ελευθερία που θα έχουν κατά την ώρα τηςδιδασκαλίαςξεκινά ένα ‘πρόγραμμα μείζονος επιμόρφωσης’. Η κ. Δραγώνα ωστόσο,σημειώνει ότιη δυσκολία και ο πανικός αυτή τη στιγμή είναι η κάλυψη των κενών, οαριθμός τωνοποίων αυξήθηκε απρόβλεπτα λόγω των υπεράριθμων αιτήσεωνσυνταξιοδότησης. Όπωςτόνισε: «καίριο στοίχημα για την υπουργό είναι οι τάξεις να μηνξεπερνούν τους25 μαθητές, το πολύ 27 αν η τάξη ‘σπάσει’. Μπορεί αυτό να είναιγενναιόδωρο–αφού στην Αγγλία και τη Φινλανδία οι μαθητές κάθε τάξης είναι 30-ωστόσο θα τοπαλέψουμε με νύχια και με δόντια γιατί έτσι πιστεύουμε ότι θα γίνεταικαλύτερηδουλειά».
Παρόλα αυτά, επισημαίνει ότι αυτή η διαδικασία της σταδιακήςένταξης του Νέου Σχολείου στα σχολεία της χώρας θα εισάγει και μίαδιαδικασίααυτοαξιολόγησης στους εκπαιδευτικούς, αφού το Νέο Σχολείο θα εμφορείταιαπό τηνέννοια των στόχων «κι έτσι ο εκπαιδευτικός θα δει πώς να οργανώνει τομάθημάτου, πώς θα αξιολογεί το μαθητή σε μια νέα βάση και πώς, σαν σχολικήμονάδα, θαδιάγει μία επιτυχημένη σχολική χρονιά».
Ωστόσο, η παρατήρηση της κ. Δραγώνα είναι ότι: «όλα όσαγίνονται ή θα γίνουν του χρόνου δεν είναι πανάκεια αλλά μέσα που θαχρησιμοποιηθούνε για την ενεργητική συμμετοχή του μαθητή και τησυνακατασκευήγνώσης μεταξύ μαθητή και εκπαιδευτικού» και σχολιάζει χαρακτηριστικά«παλεύουμεκυρίως τις νοοτροπίες και τις αγκυλώσεις. Σε επίπεδο ρητορείας καιυφιστάμεναπρογράμματα είναι καλά, το πρόβλημα είναι ότι όλα εφαρμόζονται με τηνπαλιάνοοτροπία».
Ενισχυτικήδιαδικτυακή διδασκαλία για τη σύγκλιση των μαθητών κέντρου καιΠεριφέρειας
Παραδεχόμενη τις ανισότητες που υπάρχουν σήμερα στιςεπιδόσεις των μαθητών του κέντρου και της Περιφέρειας η κ. Δραγώναενημέρωσεγια μία ακόμη παράμετρο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης αναφερόμενηστηνενισχυτική διαδικτυακή ενημέρωση, όπου θα παρέχονται πληροφορίες καισυμβουλέςγια την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο, ενώ θα υπάρχουν ακόμη καιδιαδραστικά βίντεοόπου ο καθηγητής θα λύνει στον πίνακα την μαθηματική άσκηση. Ακόμη, ήδηέχουνοριστεί ζώνες εκπαιδευτικής προτεραιότητας σε περιοχές της Αθήνας καιτουΠειραιά, όπου οι δείκτες απόδοσης είναι πολύ χαμηλοί. Εκεί θαεπενδυθούνπερισσότεροι πόροι όχι επιλεκτικά, αλλά σε όλα τα σχολεία της περιοχής.
Αναλόγως αντιμετωπίζεται από το υπουργείο και το θέμα τηςΘράκης και η ανισότητα πόλης και ορεινής ζώνης και γι’ αυτό σε εξέλιξηείναι τοθέμα της κατάρτιση των Κέντρων Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων μεενισχυτικήδιδασκαλία και κέντρα στήριξης τα απογεύματα και τα σαββατοκύριακα.
Η ΕΠΑΘ έκλεισε γιατίπροωθούσε ένα κρατικό σύστημα που ξεχώριζε τους πολίτες του
Σχετικά με την ανακοίνωση της κατάργησης της ΕΠΑΘ πουπροκάλεσε θύελλα σχολίων στην περιοχή μας –μιας και ο βασικός όγκος τωνεισακτέων προέρχεται από την Ξάνθη και τη Ροδόπη- η κ. Δραγώνα εξήγησεότι οιεισαγωγικές εξετάσεις στην Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης δεθαπραγματοποιηθούν φέτος διότι η κυβέρνηση και το υπουργείο δε θέλει ναδώσεισυνέχεια σε ένα καθεστώς που ξεκίνησε από τη χούντα και λειτουργεί μετρόπο πουπροκαλεί σεπαρατισμό, δηλαδή διαχωρισμό των Ελλήνων πολιτών. Παρόλααυτάδιευκρίνισε ότι δεν έχει σχεδιαστεί ακόμη το διάδοχο σχήμα, αφού αυτόθαπροκύψει από διάλογο –ο οποίος ξεκίνησε τον Ιούνιο στην Κομοτηνή με τηνκ.Δραγώνα- ώστε να μην αποτελέσει λύση που θα επιβληθεί από πάνω προς τακάτω.Πάντως χαρακτήρισε ανισότητα το γεγονός ότι οι απόφοιτοι της ΕΠΑΘμπορούν μόνονα προσληφθούν ως δάσκαλοι στα μειονοτικά σχολεία, στερούμενοι ακόμηκαι τηςδυνατότητας εισαγωγής στο Δημόσιο. «Σήμερα υπάρχουν 224 αδιόριστοιαπόφοιτοιτης ΕΠΑΘ και άλλοι 38 θα αποφοιτήσουν του χρόνου. Και σε αυτούς δεναναγνωρίζεται κανένα προσόν, το πτυχίο της δεν είναι διαβαθμισμένο,έχουνεξαιρετικά περιορισμένη επαγγελματική προοπτική κι έτσι θα περιμένουνχρόνια ναδιοριστούν», επεσήμανε η ειδική γραμματέας του υπουργείουσυμπληρώνοντας ότι «επιπλέοναυτή η λογική είναι απορριπτέα καθώς δεν εξασφαλίζει ισότιμη εκπαίδευσητωνδασκάλων όλης της χώρας με δευτεροκλασάτους στα σχολεία τηςμειονότητας, χωρίςίδια εκπαίδευση».
Σχετικά με των 20 μαθητών που θα εισάγονταν φέτος στην ΕΠΑΘκαι διαμαρτυρήθηκαν για τις εξελίξεις η κ. Δραγώνα εκδήλωσε τηνκατανόησή τηςεξηγώντας ωστόσο ότι: «σε κάθε μεταιχμιακή περίοδο υπάρχουν κάποιοι πουτην‘πληρώνουν’. Οι 20 μαθητές θα καταμεριστούν στο διάδοχο τμήμα ανά 10 τηχρονιάώστε να μην χάσουν τις θέσεις τους».
Επισταμένως διευκρίνισε ότι ο διάλογος για το μέλλον τηςΕΠΑΘ συνεχίζεται και το υπουργείο δεν έχει καταλήξει κάπου. Πάντως,σημείωσεότι θα μεσολαβήσει κάποια διαδικασία εξομοίωσης ανάλογη με αυτά πουέγιναν μετα παιδαγωγικά όταν εντάχθηκαν στα ΑΕΙ της χώρας. Η κ. Δραγώναχαρακτηρίζονταςτην ΕΠΑΘ «ένα σύστημα έωλο, ένα άπαρτχάιντ στην εκπαίδευση» μίλησε γιααναβάθμιση με ουσιαστική και συμβολική σημασία από την Πολιτεία πουπαρέχει τοδικαίωμα στην εκπαίδευση με ισονομία και ισοπολιτεία. Και γι’ αυτόάλλωστεδιευκρίνισε ότι «Η εκπαίδευση των μειονοτικών εκπαιδευτικών αποτελείευθύνη τηςελληνικής πολιτείας. Το υπουργείο αποκλείει κατηγορηματικά τηδιδασκαλία τωνμειονοτικών μαθητών από Τούρκους μετακλητούς εκπαιδευτικούς, πέραν τωνήδηυπηρετούντων με βάση τις διμερείς ρυθμίσεις».
Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2010 «Η ΕΠΑΘ ήταν ένα απαρτχάιντ στην εκπαίδευση»