Μέσα σε ένα ομιχλώδες τοπίο, αναφορικά με τις προοπτικές του εμπορικού κόσμου της πόλης μας, ξεκινούν σήμερα, Τετάρτη 15 Ιουλίου και θα διαρκέσουν έως και την Δευτέρα 31 Αυγούστου 2009, οι φετινές θερινές εκπτώσεις.
Βεβαίως οι χαμηλοί τζίροι των τελευταίων μηνών έχουν αρχίσει να δείχνουν τα αποτελέσματά τους στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων των επαγγελματιών και των εμπόρων στην Ξάνθη, όπως αποκαλύπτει και το πρόσφατο Δελτίο Περιφερειακής Οικονομικής Συγκυρίας για την Μακεδονία και την Θράκη, που εξέδωσε η Τράπεζα της Ελλάδας για το δίμηνο Απρίλιος – Μάιος 2009. Μάλιστα τα συγκεκριμένα στοιχεία δείχνουν να θεμελιώνουν και στατιστικά ένα κοινό πλέον μυστικό στην Ξάνθη. Ότι δηλαδή οι περισσότεροι καταστηματάρχες, έμποροι και επαγγελματίες βλέπουν πλέον αυτή την συγκεκριμένη περίοδο εκπτώσεων όχι σαν μία ευκαιρία για ν’ αυξήσουν την κερδοφορία των επιχειρήσεών τους, αλλά για να σταματήσουν τον «κατήφορο» που αυτές έχουν ήδη πάρει και να δουλέψουν το συγκεκριμένο διάστημα χωρίς ζημιές…
Σε δηλώσεις του στο «Ε» αναφορικά με τις προσδοκίες ανάκαμψης που, ενδεχομένως, να δημιουργεί η προσεχής περίοδος εκπτώσεων, ο πρόεδρος της Ο.Ε.Β.Ε. Ξάνθης, κ. Σωτήρης Τσιακίρογλου, ήταν μάλλον απαισιόδοξος: «Οι εκπτώσεις γίνονται γιατί πρέπει να γίνουν. Η αγορά είναι ήδη νεκρή αυτή τη στιγμή και οι επαγγελματίες προσπαθούν να μπορέσουν στην συγκεκριμένη περίοδο εκπτώσεων να λειτουργήσουν, έστω γι’ αυτό το χρονικό διάστημα, χωρίς ζημιές, στις οποίες οι επιχειρήσεις τους «βυθίζονται» καθημερινά… Αυτό αποδεικνύεται και από τα πρόσφατα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας, όπου αποτυπώνονται τα δυσθεώρητα ύψη στα οποία έχουν φτάσει οι ακάλυπτες επιταγές στην αγορά. Αυτά είναι δείγματα μιας αγοράς που πλέον λειτουργεί άρρωστα, στρεβλά, χωρίς εμπιστοσύνη μεταξύ των επιχειρηματιών και στα πρόθυρα της κατάρρευσης. Σε αυτό το περιβάλλον η κυβέρνηση προσπαθεί να πάρει κάποιες πρωτοβουλίες, όπως η νομιμοποίηση των προεκπτώσεων. Όμως ακόμη και έτσι, η αντιμετώπιση των προβλημάτων είναι πρόχειρη, περιστασιακή, αποσπασματική και χωρίς να έχει προηγηθεί κάποια συζήτηση των μέτρων με τους φορείς της αγοράς πριν αποφασιστούν και ανακοινωθούν. Στο συγκεκριμένο μάλιστα θέμα, μπορεί ο καθένας να έχει την άποψή του για την χρησιμότητα ή όχι του μέτρου των προεκπτώσεων, σε σχέση με την προσπάθεια εξόδου από την κρίση, όμως είναι σημαντικό αυτές οι πρωτοβουλίες να αποφασίζονται και να εφαρμόζονται με κοινή συνεννόηση, πριν τεθούν σε δοκιμασία στην πραγματικότητα της αγοράς, όπου τελικά θα δοκιμαστεί η αποτελεσματικότητά τους. Συνολικά πάντως θα πρέπει να παρατηρήσω ότι η εικόνα για το μέλλον των μικρομεσαίων επιχειρήσεων παρουσιάζεται εξαιρετικά ζοφερή, μιας και η κρίση τώρα ξεκινά στην Ελλάδα, εκθέτοντας όσους είτε βρισκόμενοι εκτός της πραγματικότητας της αγοράς, είτε απλά ψευδόμενοι για να καθησυχάσουν τον κόσμο, μιλούν για «φως στο τούνελ» και έξοδο από την κρίση…».
Λιγότερο καυστικός αλλά οπωσδήποτε προβληματισμένος από την πορεία της αγοράς, εμφανίζεται για το ίδιο θέμα και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ξάνθης, κ. Γιάννης Αλεξιάδης, ο οποίος τονίζει ότι «ουσιαστικά στην αγορά υπάρχουν καλές τιμές καθ’ όλη την διάρκεια του έτους. Απλά η περίοδος των εκπτώσεων δίνει την ευκαιρία να δουλέψει η αγορά αρκετά πιο οργανωμένα, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό και προσφέροντας στους καταναλωτές καλύτερες τιμές». Για τους τελευταίους ο κ. Αλεξιάδης εφιστά την προσοχή τους στο να «ψάχνουν για τις ευκαιρίες και για τις αληθινές προσφορές που γίνονται σε προϊόντα καλής ποιότητας στην αγορά της Ξάνθης, μιας και πλέον έχει παρέλθει ο καιρός όπου τα καταστήματα έριχναν στην αγορά την περίοδο των εκπτώσεων το στοκ τους».
Αναφορικά τέλος με το πρόβλημα που αποτύπωσε η Τράπεζα της Ελλάδος, μέσω του πρόσφατου Δελτίο Περιφερειακής Οικονομικής Συγκυρίας για την περιοχή μας, ο κ. Αλεξιάδης σχολίασε ότι «οι συγκεκριμένες εξελίξεις δεν είναι καθόλου καλές, όμως μέχρι ένα σημείο έπρεπε να είναι αναμενόμενες από τους κρατούντες. Όταν στην περιοχή μας η αγορά στηρίζεται σε τρεις – τέσσερις οικονομικούς «πυλώνες», οι οποίοι ο ένας μετά τον άλλο καταρρέουν, τα αποτελέσματα αργά ή γρήγορα θα έφταναν να επηρεάσουν και την ίδια την αγορά. Ο εμπορικός κόσμος της Ξάνθης επί μακρόν στήριζε την ανάπτυξη και την λειτουργία του στους αγρότες, στους εργαζόμενους στην οικοδομική δραστηριότητα και σε μερικές ακόμη μεγάλες επιχειρήσεις της περιοχής. Όταν οι αγρότες έχουν υποστεί σημαντικές μειώσεις στα εισοδήματά τους, η οικοδομική δραστηριότητα έχει σταματήσει και οι μεγάλες επιχειρήσεις του τόπου είτε κλείσανε είτε κλείνουν, είναι δυνατόν να μην επηρεαστεί και η αγορά της πόλης…;».
Γιώργος Συληγαρδάκης