Μπορεί οι ξανθιώτες αγρότες να μπήκαν μόλις την Δευτέρα που μας πέρασε στο «χορό» των κινητοποιήσεων για τα προβλήματα που τους αφορούν, όμως οι συνάδελφοί τους έχουν μπει ήδη στην δεύτερη εβδομάδα που κρατούν την Ελλάδα κομμένη όχι μόνο σε δύο αλλά σε δεκάδες κομμάτια. Αναπόφευκτα αυτό έχει δημιουργήσει, μικρότερης η μεγαλύτερης εμβέλειας, προβλήματα σε άλλες επαγγελματικές κατηγορίες και όχι μόνο, παρ’ όλο που στα περισσότερα μπλόκα, κατά μήκος του Εθνικού Οδικού Δικτύου, οι αγρότες δείχνουν ιδιαίτερη κατανόηση στις μετακινήσεις ατόμων που έχουν ανάγκη μεταφοράς για λόγους υγείας και στις μεταφορές είτε φαρμακευτικών είτε ευπαθών αγαθών.
Για να κάνουμε ένα πρώτο απολογισμό των επιπτώσεων που έχουν τα μπλόκα στους επαγγελματικούς κλάδους του νομού μας, μιλήσαμε με τους προέδρους του Υπεραστικού Κ.Τ.Ε.Λ. Νομού Ξάνθης, κ. Θεμιστοκλή Γεωργιάδη, της Ο.Ε.Β.Ε. Ξάνθης, κ. Σωτήρη Τσιακίρογλου, καθώς και με τον εκπρόσωπο των βιομηχάνων του νομού μας, κ. Βασίλειο Σκαρλάτο.
Ξεκινώντας από τους πλέον «πληγέντες» από αυτό τον ακήρυχτο πόλεμο μεταξύ αγροτών και κυβέρνησης, μιλήσαμε με τον κ. Γεωργιάδη, ο οποίος εμφανίστηκε εξαιρετικά προβληματισμένος αλλά και ανήσυχος με την εξέλιξη της κατάστασης. «Αυτή τη στιγμή που μιλάμε έχουμε αναστείλει όλα τα δρομολόγιά μας προς Αθήνα, ενώ και τα δρομολόγια προς Θεσσαλονίκη έχουν περικοπεί από δέκα ημερησίως σε τέσσερα, τα οποία και αυτά ακόμη εκτελούνται με μεγάλη δυσκολία, αποθαρρύνοντας τον κόσμο να τα επιλέξει και μεγιστοποιώντας τις δικές μας απώλειες. Φυσικά θεωρούμε απαράδεκτο να κλείνουν οι οδικοί άξονες της χώρας από όποια κοινωνική ομάδα θέλει να διεκδικήσει το δίκαιό της, δεδομένου ότι για μας ο δρόμος είναι η ζωή μας. Ιδιαίτερα τα δρομολόγια προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι αυτά που κρατούν το Κ.Τ.Ε.Λ. Ξάνθης ζωντανό, μιας και είναι γνωστό πως τα τοπικά δρομολόγια αποτελούν «άγονες γραμμές» από την άποψη των εσόδων για μας. Όμως θα ήθελα να επισημάνω και την αλλοπρόσαλλη αντιμετώπιση που έχουμε και από την Ελληνική Αστυνομία και συγκεκριμένα την Τροχαία, η οποία σπανίως είναι ενήμερη για το που υπάρχουν μπλόκα, πότε είναι ανοικτά και πότε είναι κλειστά, με αποτέλεσμα την επιπλέον ταλαιπωρία οδηγών και επιβατών. Από τους τελευταίους μάλιστα θα ήθελα να ζητήσω και μία μεγάλη συγγνώμη για την ταλαιπωρία που υφίστανται από αυτή την κατάσταση. Όσο είναι στο χέρι μας προσπαθούμε να διευκολύνουμε την κατάσταση, αλλά δυστυχώς αυτό δεν είναι πάντα εύκολο. Φανταστείτε πως όταν κλείνει για την κυκλοφορία το μπλόκο στη γέφυρα του Νέστου, το ταξίδι προς Θεσσαλονίκη διαρκεί τέσσερις ή και περισσότερες ώρες. Αυτό που θα ήθελα πάντως να ξεκαθαρίσω είναι ότι αν αυτή η κατάσταση διαρκέσει για μία εβδομάδα ακόμη, θα αναγκαστώ να καταθέσω προσωπικά τις άδειες στο Νομάρχη Ξάνθης γιατί θα έχουμε φτάσει πλέον σε αδιέξοδο».
Από τη μεριά των επαγγελματιών του νομού μας ζητήσαμε για το θέμα την άποψη του προέδρου της ομοσπονδίας τους, κ. Τσιακίρογλου, ο οποίος μας δήλωσε ότι «αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με την τροφοδοσία της αγοράς με ευπαθή προϊόντα, δεδομένου ότι οι αγρότες στα μπλόκα τους δείχνουν ιδιαίτερη ευαισθησία στο να τα αφήνουν να περνούν. Ιδιαίτερα μέχρι την Θεσσαλονίκη οι περισσότερες μεταφορές τους γίνονται σχεδόν απρόσκοπτα. Μόνο με μερικά προϊόντα που έρχονται από την Κρήτη έχουμε ένα μικρό πρόβλημα, που όμως δεν είναι ικανό να επηρεάσει την ομαλή τροφοδοσία των καταστημάτων. Γενικότερα οι επαγγελματίες του νομού μας στέκονται αλληλέγγυοι στον αγώνα των αγροτών, όμως θα πρέπει να σημειώσουμε πως θεωρούμε πως η πρόταση που τους έγινε ήταν αρκετά γενναιόδωρη, για τα δεδομένα της οικονομίας μας και πως θα πρέπει, βάζοντας και οι ίδιοι «νερό στο κρασί τους» να την κάνουν αποδεκτή και ν’ αποσύρουν τα τρακτέρ τους από τους δρόμους. Άλλωστε είμαστε αντίθετοι γενικότερα στην τακτική του κλεισίματος των δρόμων και προτρέπουμε τους αγρότες να προβαίνουν σε συμβολικούς αποκλεισμούς ή σε εναλλακτικές μορφές κινητοποιήσεων, που δεν θα αποκλείουν την πρόσβαση στους πολίτες και δεν θα κόβουν την χώρα σε κομμάτια, επιτείνοντας τα ήδη πολύ σοβαρά προβλήματα που έχει η ελληνική οικονομία».
Τέλος, ζητήσαμε και την γνώμη του προέδρου του Συνδέσμου Βιομηχάνων Ξάνθης, κ. Βασίλειου Σκαρλάτου, ο οποίος δήλωσε ότι «ο αντίκτυπος στις παραγωγικές μονάδες του νομού δεν ήταν πολύ μεγάλος. Αιτία γι’ αυτό ήταν ο χαμηλός, ούτως ή άλλως, αριθμός των παραγγελιών προς τις τοπικές βιομηχανίες, ο οποίος συνεπάγεται και αισθητά μικρότερες ποσότητες πρώτων υλών. Δεδομένης αυτής της κατάστασης, τα μπλόκα των αγροτών μικρό ρόλο διαδραματίζουν στα προβλήματα των παραγωγικών μονάδων της περιοχής μας. Άλλωστε θα ήταν άδικο να πέσει το φταίξιμο σε μία και μόνη κοινωνική ομάδα, που εν τέλει διεκδικεί δίκαια αιτήματα, για την κατάσταση της βιομηχανίας στο νομό Ξάνθης, για την οποία άλλοι είναι υπαίτιοι. Πάντως και οι φίλοι αγρότες θα πρέπει να έχουν κατά νου ότι δεν θα πρέπει να ασκούν μεγάλη πίεση στην ήδη εύθραυστη παραγωγική δυναμική της χώρας, με αλόγιστη χρήση του δικαιώματος της διαμαρτυρίας. Ίσως η χρήση εναλλακτικών μορφών διαμαρτυρίας να αποδειχθεί αποτελεσματικότερο μέτρο πίεσης και διεκδίκησης, από το κλείσιμο των δρόμων».
Παρά πάντως τα όποια προβλήματα φαίνεται να δημιουργούν οι κινητοποιήσεις τους, αμετακίνητοι παρουσιάζονται οι αγρότες του νομού μας. Έτσι, μετά τη χθεσινή συνεδρίαση της συντονιστικής τους επιτροπής, στην οποία συμμετέχουν αγρότες τόσο από την Ξάνθη, όσο και από τους όμορους νομούς Καβάλας και Ροδόπης, αποφάσισαν να συνεχίσουν την κινητοποίησή τους, αξιολογώντας παράλληλα και τις προτάσεις του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Χατζηγάκη, για το «πακέτο» των πεντακοσίων εκατομμυρίων ευρώ. Σύμφωνα με την απόφαση της συντονιστικής επιτροπής αγώνα των αγροτών, εκτός από τον πλήρη αποκλεισμό της γέφυρας του Νέστου που πραγματοποιήθηκε χθες από τις 11 μέχρι τις 1 το μεσημέρι και από τις 4 μέχρι τις 6 το απόγευμα, θα επαναλάβουν τις διακοπές της κυκλοφορίας τις ίδιες ώρες και σήμερα. Επίσης αποφασίστηκε να πραγματοποιηθεί και νέα συνεδρίαση της συντονιστικής επιτροπής αγώνα, σήμερα το πρωί στις 10, από την οποία ίσως και να κριθεί το μέλλον της κινητοποίησης.
Γιώργος Συληγαρδάκης
syligardakisg@yahoo.gr