Πρόταση Μπαμπινιώτη για εισαγωγή στο πανεπιστήμιο χωρίς εξετάσεις
Νέος διάλογος ξεκινά για την Παιδεία και για τη διαδικασία εισαγωγής των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ήδη η υπουργός Παιδείας κ. Α. Διαμαντοπούλου ανακοίνωσε την επανεξέταση όλων των φακέλων για την περιβόητη αναγνώριση των κολεγίων και αποφάσισε τη θέσπιση διαφανέστερων διαδικασιών για το διορισμό των εκπαιδευτικών στην Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη.
Ωστόσο, ένα ακόμη θέμα που ‘καίει’ είναι η διαδικασία εισαγωγής στο πανεπιστήμιο, όπου με το νόμο Αρσένη επιχειρήθηκε μια μεγάλη εκπαιδευτική ανακατάταξη και αργότερα η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προέβη σε μεταρρυθμίσεις που αποτέλεσμα είχαν τις συνεχείς αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Η νέα κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ επανεξετάζει τη διαδικασία και προετοιμάζει το εκπαιδευτικό της σχέδιο. Πρόσφατα, ο επικεφαλής του εθνικού διαλόγου για την Παιδεία Γ. Μπαμπινιώτης παρουσίασε την πρότασή του για την αναδιάρθρωση της Παιδείας, η οποία χωρίζεται σε επτά σημεία:
* Θέσπιση Εθνικού Απολυτηρίου με κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων στην Γ’ Λυκείου
* Οι εισαγωγικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ να διενεργούνται από ειδικό μόνιμο εξεταστικό φορέα που δεν θα συνδέεται με το υπουργείο Παιδείας.
* Οι υποψήφιοι θα προσέρχονται σε αυτόν το φορέα τρεις φορές το χρόνο (Σεπτέμβριο, Ιανουάριο, Ιούνιο). Θα επιτρέπεται η βελτίωση της βαθμολογίας, ενώ κάθε επαναληπτική εξέταση θα υπόκειται σε αφαίρεση μορίων.
* Για την εισαγωγή σε ΑΕΙ θα λαμβάνεται υπόψη σε σημαντικό ποσοστό η συνολική επίδοση των μαθητών και στις τρεις τάξεις του Λυκείου.
* Οι εισαγωγικές θα περιλαμβάνουν τέσσερα αντικείμενα με δυνατότητα επιλογής και συνδυασμό περισσότερων αντικειμένων για την εισαγωγή σε παρεμφερείς Σχολές.
* Η εξεταστέα ύλη θα προέρχεται από τα τρία έτη της ύλης που διδάσκεται στο Λύκειο.
* Στον προσδιορισμό της ύλης, καθώς και στα στελέχη του Εθνικού Κέντρου Αξιολόγησης, θα συμμετέχουν τα αντίστοιχα τμήματα των ΑΕΙ, τα οποία θα καθορίζουν και το ύψος της βαθμολογίας εισαγωγής των υποψηφίων.
Πυλαρινός: ‘Ναι στην αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών και στις 3 τάξεις του Λυκείου’
Οι προτάσεις αυτές αποτελούν μία ριζική αλλαγή στο χώρο τόσο της Δευτεροβάθμιας όσο και της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο προϊστάμενος του γραφείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης κ. Πυλαρινός εξέφρασε στο «Ε» την άποψη ότι: «αναμφίβολα χρειάζεται το σύστημα μία αλλαγή και βεβαίως η αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών μέσω της βαθμολογίας όλων των ετών είναι προς θετική κατεύθυνση. Ωστόσο, η πρόταση για θέσπιση ειδικού μόνιμου εξεταστικού φορέα βρίσκει αντίθετη την ΟΛΜΕ που δεν επιθυμεί να αποκοπεί εντελώς από τη διεξαγωγή των πανελλήνιων εισαγωγικών εξετάσεων και γι’ αυτό πρέπει να υπάρξει συνεργασία και διάλογος μεταξύ των δύο επιπέδων εκπαίδευσης (Β και Γ βαθμού)». Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι οποιεσδήποτε αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στο πανεπιστήμιο, θα ισχύσουν το νωρίτερο για τους μαθητές που τώρα είναι στην πρώτη Λυκείου.
Σ. Λίτσας: ‘Διαρθρωτικές και βαθιές τομές χρειάζεται η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση’
Ο κ. Σταύρος Λίτσας, ένας εκ των ιδιοκτητών του Γυμνασίου-Λυκείου ‘ΑΞΙΟΝ’, υποστήριξε ότι: «οι μεγάλες αλλαγές φέρνουν και μεγάλα προβλήματα, αφού δεν μπορεί να προβλεφθεί πώς θα αντιδράσει η κοινωνία». Σημείωσε ακόμη ότι εκτός από την πρόταση Μπαμπινιώτη υπάρχουν και άλλες αξιόλογες και σημαντικές προτάσεις για την αναδιοργάνωση της Παιδείας και ειδικότερα για τη διαδικασία των εισαγωγικών εξετάσεων τόνισε: «οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι αυτή τη στιγμή το μόνο αδιάβλητο σύστημα και επομένως θα πρέπει να υπάρξει ενδελεχής διαβούλευση πριν την όποια απόφαση ενδεχόμενης κατάργησής τους. Σκέψεις εκφράστηκαν και προς την κατεύθυνση των περιφερειακών εξετάσεων, ωστόσο διαπιστώθηκε ότι θα ήταν δυσλειτουργικό και δαπανηρότερο. Το θέμα δεν είναι μόνο τι φαίνεται καλύτερο, αλλά και τι είναι πρακτικά εφαρμόσιμο». Αυτό το τελευταίο επιχείρημα επικαλέστηκε ο κ. Λίτσας και αναφερόμενος στην αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών και στις 3 τάξεις του Λυκείου: «η βαθμολογίες καλώς να μετράνε εάν πρόκειται για δίκαιη και αξιοκρατική διαδικασία, αλλιώς ολόκληρο το σύστημα απαξιώνεται εντελώς».
Ακόμη ο κ. Λίτσας σχολίασε ότι: «εκεί που χρειάζονται βαθιές τομές είναι ο χώρος του πανεπιστημίου. Βλέπουμε ότι όσο πιο ψηλά στο επίπεδο εκπαίδευσης, τόσο μεγαλύτερα τα προβλήματα (Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια, Τριτοβάθμια). Επειδή ακριβώς η χρονιά της 3ης Λυκείου έχει ένα φροντιστηριακό προσανατολισμό οι συνεχείς αλλαγές δεν επιτρέπουν αφενός στους μαθητές να εξοικειωθούν με το σύστημα και αφετέρου στους εκπαιδευτικούς να το αφομοιώσουν και να είναι αποδοτικοί. Αυτό που περισσότερο χρειάζεται η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι σταθερότητα και βελτιώσεις με καινούργια βιβλία, με καλύτερα και πιο ενδιαφέροντα μαθήματα, με τεχνολογικό εκσυγχρονισμό».
Ελένη Διαφωνίδου