Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2008 Σημάδια αντίδρασης των καταναλωτών

Σημάδια αντίδρασης των καταναλωτών

0

Θετικά αντέδρασαν στην πρόσκληση των καταναλωτικών οργανώσεων οι Έλληνες δίνοντας ένα δυνατό μήνυμα με το μποϋκοτάζ γάλακτος που είχε μεγάλη επιτυχία αφού και τα συμπεράσματα απ’ την αντίδραση της αγοράς δείχνουν ότι το μήνυμα ελήφθη.
Αποφασίσαμε ν’ αντιδράσουμε ως καταναλωτές και είχαμε αποτελέσματα όπως φαίνεται απ’ τα συμπεράσματα που αναφέρονται στην ανακοίνωση της Ένωσης Καταναλωτών.
Ενημερωμένοι καταναλωτές
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν πανελλαδικά από τις ενώσεις καταναλωτών που συμμετείχαν στο μποϋκοτάζ για το γάλα με τιμή πάνω από 1€ προκύπτουν τα εξής:
Η ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού υπήρξε πολύ ικανοποιητική, με
ορισμένες διαφοροποιήσεις ανά νομό. Εκτιμάται ότι στην Αθήνα το 72% γνώριζε την ενέργεια, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα το εν λόγω ποσοστό κυμάνθηκε από 60- 90%.
Σημαντικό ρόλο στην ενημέρωση του κοινού έπαιξαν:
– τα ΜΜΕ τόσο πανελλαδικής όσο και τοπικής εμβέλειας
– η διακίνηση του μηνύματος μέσω διαδικτύου
– η αξιοποίηση των μελών, συνεργατών, φίλων των καταναλωτικών ενώσεων, καθώς και άλλων ΜΚΟ, οι οποίοι διακίνησαν ευρύτατα την είδηση
– η διανομή 100.000 φέιγ βολάν πανελλαδικά σε σούπερ μάρκετ, σταθμούς μετρό, σημεία συνάντησης
Παρέμβαση του προέδρου της Δημοκρατίας
Η εκτεταμένη δημοσιότητα προκάλεσε την παρέμβαση του Προέδρου της Δημοκρατίας και πραγματοποιήθηκε συνάντηση κατόπιν πρόσκλησής του κατά την οποία συνεχάρη για την πρωτοβουλία διοργάνωσης του μποϋκοτάζ, τόνισε την ανάγκη στήριξης και προστασίας των Ελλήνων καταναλωτών από τα φαινόμενα αισχροκέρδειας και παρότρυνε σε συνέχιση του έργου, δηλώνοντας ότι ‘η πόρτα του θα είναι πάντα ανοιχτή’ για μας.
Η συμμετοχή υπήρξε πέραν των προσδοκιών ικανοποιητική. Εκτιμάται ότι στην Αθήνα συμμετείχε το 65,02% ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα το εν λόγω ποσοστό κυμάνθηκε από 20%-65%. Σε ορισμένες περιοχές, παρατηρείται αξιόλογο χάσμα μεταξύ του υψηλού ποσοστού ενημέρωσης και της συμμετοχής στο μποϋκοτάζ, το οποίο θα μπορούσε να αποδοθεί σε ιδιόμορφες τοπικές συνθήκες, όπως η μη ύπαρξη εναλλακτικής λύσης, αλλά και σε μειωμένη καταναλωτική συνείδηση.
Η υποδοχή του μποϋκοτάζ υπήρξε επίσης πέραν των προσδοκιών ικανοποιητική και ένθερμη τόσο απ’ τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης όσο κι απ’ τους καταναλωτές που το στήριξαν και εξέφρασαν με διάφορους τρόπους τις απόψεις τους για την κίνηση.
Γρήγορα και άμεσα αποτελέσματα
Απ’ την Δευτέρα 9 Ιουνίου, ημέρα έναρξης του μποϋκοτάζ, έγιναν κινήσεις όπως σε πανελλαδικό σχεδόν επίπεδο, με ορισμένες διαφοροποιήσεις, εμφανίστηκαν εκπτωτικά κουπόνια, η χρήση των οποίων σε ορισμένες περιπτώσεις διαμόρφωνε την τελική τιμή σε κάτι λιγότερο ή περισσότερο από 1€. Σε πολλές αλυσίδες σούπερ μάρκετ παρατηρήθηκε έκπτωση 5% σε όλα τα γάλατα, σε ορισμένες περιοχές της χώρας, παρατηρήθηκε μείωση των τιμών του γάλακτος ενώ έγινε και ιδιαίτερη προβολή μη φρέσκου γάλακτος (π.χ. υψηλής παστερίωσης , μακράς διαρκείας) με τιμή κάτω του 1 €.
Οι ξανθιώτες ανταποκρίθηκαν
Όπως καταγράφεται η κατάσταση απ’ το Ινστιτούτο Καταναλωτή Ξάνθης αλλά κι απ’ τα τοπικά σούπερ – μάρκετ, μεγάλη συμμετοχή στο μποϋκοτάζ είχαν και οι ξανθιώτες καταναλωτές. Χαρακτηριστικό είναι ότι κατάστημα μεγάλης αλυσίδας σούπερ – μάρκετ ‘δεν προλάβαινε’ να γεμίζει τα ράφια κατά τη διάρκεια των ημερών του μποϋκοτάζ, με γάλα μακράς διαρκείας κάτω του 1 ευρώ ανά λίτρο που συγκεκριμένα διέθετε στα 0,89 λεπτά.
Πολύ καλά ενημερωμένοι παρουσιάστηκαν οι ξανθιώτες όπως μας είπε ο Πρόεδρος του ΙΝΚΑ Ξάνθης που έδειξαν να ευαισθητοποιούνται και να μετέχουν αντιδρώντας έμπρακτα.
Το μήνυμα πρέπει να στέλνεται συνεχώς
Οι Ενώσεις Καταναλωτών που συμμετείχαν στο μποϋκοτάζ αισθάνονται ικανοποιημένες με τα αποτελέσματα τόσο σε εθνικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο και συσκέπτονται για προσδιορίσουν τις επόμενες κινήσεις τους.
Το μήνυμα προς τους καταναλωτές είναι να επαναπροσδιορίσουν την στάση τους και τις προτιμήσεις τους όσον αφορά τις επιλογές τους και αυτό που έκαναν οργανωμένα για μια βδομάδα πρέπει να το συνεχίσουν οι καταναλωτές σε ατομικό επίπεδο καθημερινά σε κάθε προϊόν που είναι ακριβό.
Ο ΙΝΚΑ καλεί τους καταναλωτές κάθε Πέμπτη να απέχουν από αγορές καθολικά αντιδρώντας στο κύμα ακρίβειας που μαστίζει την αγορά, ξεκινώντας απ’ την ερχόμενη Πέμπτη.
Πρώτη συλλογική αντίδραση των Ελλήνων
Το πιο σημαντικό και θετικό αποτέλεσμα του μποϋκοτάζ, είναι ότι για πρώτη φορά, παρατηρείται διάθεση του Έλληνα καταναλωτή να συμμετέχει συλλογικά σε σχετικές ενέργειες, γεγονός ενθαρρυντικό και ενδεικτικό της συσσωρευμένης αγανάκτησής του και απαρχής της συνειδητοποίησής του ως καταναλωτή.
Το διεθνές κίνημα των καταναλωτών όπως εκφράζεται μέσα από οργανώσεις και συλλόγους, έχει ήδη αποδείξει ότι μπορεί να επηρεάσει την κίνηση της αγοράς και αποτελεί έναν τρόπο έκφρασης του απλού πολίτη που επιθυμεί ν’ αντιδράσει σ’ αυτό που τον ‘βαραίνει’ καθημερινά. Οι τρόποι και οι προτάσεις υπάρχουν, το μόνο που μένει είναι να τα χρησιμοποιήσουμε σωστά και τώρα μάλιστα που μάθαμε το ‘δρόμο’, είναι απλό κι εύκολο να τον συνεχίσουμε δείχνοντας τη δύναμή μας και συμμετέχοντας στην κοινή προσπάθεια.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
algrigoriou@yahoo.com

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2008
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

«Όλα στο φως για τη Μονή Βατοπεδίου»

Πορεία προς το λα …