Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2008 ’Ψηφιακός δήμος’, όνειρο ή μακρινή πραγματικότητα;

’Ψηφιακός δήμος’, όνειρο ή μακρινή πραγματικότητα;

0

Επιτακτική φαντάζει πλέον η ανάγκη εισαγωγής νέων τεχνολογιών στους δήμους και το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης ενημέρωσε τους δημοτικούς συμβούλους του Δήμου Ξάνθης για το πρόγραμμα ‘Ψηφιακός Δήμος’ που περνάει στη δεύτερη φάση εν μέσω προβληματισμού των περισσοτέρων για τη δυνατότητα υλοποίησής του.
Ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ξάνθης πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 26 Μαΐου 2008 για την ενημέρωση των δημοτικών συμβούλων για το πρόγραμμα ‘Ψηφιακός Δήμος’. Τους δημοτικούς συμβούλους ενημέρωσαν με οπτικοακουστικά μέσα οι εισηγητές του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης που ανέλαβαν απ’ την Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδος την υλοποίηση του προγράμματος. Για την πληρέστερη ενημέρωση των δημοτικών συμβούλων, μοιράστηκαν φάκελοι με το απαραίτητο υλικό που αναφέρεται στους στόχους του προγράμματος αλλά και στα πρώτα σεμιναριακά μαθήματα για τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και το διαδίκτυο.
Γιατί πρέπει να γίνει ένας δήμος ‘ψηφιακός’;
Όπως ανέφεραν στην πολύωρη εισήγησή τους οι κύριοι Χ. Εμμανουηλίδης και Π. Σωτηρόπουλος, στα πλαίσια της αναβάθμισης των υπηρεσιών που προσφέρονται στον πολίτη, η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί τις χώρες μέλη της για την υλοποίηση προγραμμάτων που θα δώσουν τη δυνατότητα στις τοπικές κοινωνίες να έχουν πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες σε επίπεδο διοικητικών συνόλων.
Όπως αναφέρθηκε απ’ τους εισηγητές, για τον πολίτη, το ιδανικό είναι η ύπαρξη ενός κέντρου εξυπηρέτησης, ενός μοναδικού σημείου επικοινωνίας, στο οποίο θα μπορεί να διεκπεραιώνει το σύνολο των αιτημάτων του, ακόμη και από το σπίτι του ή το δρόμο. Χρειάζεται και απαιτεί μια Τοπική Αυτοδιοίκηση που δεν σπαταλά το χρόνο του όταν πρόκειται να πληρώσει τα δημοτικά τέλη, να απευθύνει τις απορίες του, να γνωρίσει τα κοινά ή να ξεκινήσει μια νέα επιχειρηματική δραστηριότητα. Πρακτικά, ο πολίτης θέλει το δήμο «πάντα πρόθυμο, λειτουργικό, διαφανή και άμεσο», σε συσκευασία «δημοτικού ΚΕΠ κατ’ οίκον». Είναι εφικτό αυτό; Για να γίνει πραγματικότητα, η τοπική αυτοδιοίκηση έχει να αντιμετωπίσει δύο σημαντικές προκλήσεις: πρώτον θα πρέπει να αλλάξει τους παραδοσιακούς μηχανισμούς και να προχωρήσει στις ρυθμίσεις που θεωρούνται αναγκαίες στο επίπεδο του θεσμικού πλαισίου. Δεύτερον, θα πρέπει να αναβαθμίσει και να προσαρμόσει τις υπηρεσίες που παρέχει χρησιμοποιώντας τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ).
Τι σημαίνει ‘ψηφιακός δήμος’;
Η παροχή υπηρεσιών στις οποίες ο πολίτης έχει πρόσβαση 24 ώρες το 24ωρο, επτά ημέρες την εβδομάδα και μάλιστα από ένα μοναδικό σημείο επικοινωνίας δεν είναι πια ουτοπία – ονομάζεται Ψηφιακός Δήμος και αναπτύσσεται καθημερινά σε όλη την Ευρώπη. Πρόκειται για τη μετεξέλιξη κάθε δήμου σε δήμο με διευρυμένες δυνατότητες για την τοπική κοινωνία, μέσα από την αποτελεσματική και αποδοτική αξιοποίηση των ΤΠΕ.
Ο σύγχρονος αυτός δήμος πρέπει να έχει υπαλλήλους εξοικειωμένους με την χρήση του Διαδικτύου και μια ομάδα εξειδικευμένων στελεχών που να μπορεί να υλοποιεί έργα «Κοινωνίας της Πληροφορίας». Αλλά, πρώτα, πρέπει οι αιρετοί του να έχουν ενστερνισθεί το όραμα και να έχουν συμβάλει στη σωστή προετοιμασία. Πρέπει να έχουν φροντίσει για την επιμόρφωση των δημοτικών υπαλλήλων – τόσο στα της τεχνολογίας όσο και στα της διασφάλισης της ποιότητας υπηρεσιών – και να έχουν εργασθεί με ζήλο για την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών και την εκπόνηση του μοντέλου διαχείρισης.
Καλύτερη διαχείριση
Με μια τέτοια δομή, ο δήμος θα μπορεί πλέον να ελέγχει τους βασικούς του πόρους πιο αποτελεσματικά — όπως για παράδειγμα τις λειτουργίες καθαριότητας, τις υπηρεσίες πρόνοιας κλπ. Θα μπορεί να γνωρίζει άμεσα τα τοπικά δεδομένα των κατοίκων, τις ανάγκες και τα προβλήματα τους, ώστε να παίρνει αποφάσεις ταχύτερα, αποδοτικότερα, καλύτερα. Τέλος, θα μπορεί τώρα να συμβάλει ουσιαστικά στην προώθηση της επιχειρηματικότητας, σε συνεργασία με τις τοπικές επιχειρήσεις και άλλους δήμους, χρησιμοποιώντας τόσο τις νέες τεχνολογικές υποδομές του όσο και τις νέες υπηρεσίες του και δημιουργώντας ευνοϊκό κλίμα για την προσέλκυση επενδύσεων και την τοπική ανάπτυξη. Η υλοποίηση του Ψηφιακού Δήμου αλλάζει την εικόνα του ίδιου του δήμου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, γενικότερα, προς όφελος των δημοτών. Τα πλεονεκτήματα είναι πολλαπλά και άμεσα.
Τα πλεονεκτήματα
Οι υπηρεσίες και η επικοινωνία του δήμου με τους δημότες, τις επιχειρήσεις και τους φορείς της περιοχής του θα βελτιωθεί σημαντικά, με τον δήμο να δείχνει μια φιλικότερη εικόνα προς τα έξω. Οι δημότες θα έχουν άμεση πληροφόρηση και η συμμετοχή τους στα τοπικά δρώμενα θα διευκολυνθεί και θα αναβαθμιστεί.
– Η συνεργασία του δήμου με άλλους δήμους αλλά και με τους φορείς της δημόσιας διοίκησης θα ενισχυθεί.
– Η καθημερινή δουλειά των αιρετών και των δημοτικών υπαλλήλων θα επικεντρωθεί στα ουσιαστικά ζητήματα, χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα πληροφορικά συστήματα.
– Οι υφιστάμενες και οι νέες τηλεπικοινωνιακές υποδομές της περιοχής θα χρησιμοποιηθούν αποδοτικότερα και αποτελεσματικότερα.
– Οι δομές και οι υπηρεσίες των δήμων θα αναδιοργανωθούν και θα εξοικονομηθούν πόροι.
– Η κοινωνική απομόνωση των ατόμων με ειδικές ανάγκες, των ανέργων, των υπερηλίκων και των μεταναστών θα πάψει, ανοίγοντας νέες προοπτικές και διεξόδους για όλους. Η τοπική αυτοδιοίκηση έχει τη δυνατότητα να εγγυηθεί ότι κάθε πολίτης θα έχει ίσες ευκαιρίες συμμετοχής στην Κοινωνία της Πληροφορίας και δεν θα αποκλείεται για λόγους οικονομικούς, κοινωνικούς ή άλλους.
Απαραίτητη και η αλλαγή νοοτροπίας
Το παζλ του Ψηφιακού Δήμου αποτελείται από πολλά κομμάτια. Το Διαδίκτυο, οι εφαρμογές που θα υποστηρίξουν τις υπηρεσίες προς τον δημότη, οι τηλεπικοινωνιακές υποδομές πάνω στις οποίες θα στηριχτούν οι υπηρεσίες, η εκπαίδευση και η αλλαγή της νοοτροπίας… είναι ορισμένα από τα κομμάτια του. Για να γίνει το όραμα πραγματικότητα θα πρέπει να συνδεθούν όλα τα κομμάτια του παζλ.
Πολύτιμες βάσεις δεδομένων
Επί μακρόν οι εισηγητές αναφέρθηκαν στην πολυτιμότητα των βάσεων δεδομένων που μπορούν να δημιουργηθούν στον δήμο που μπορούν να χρησιμοποιούνται τόσο για τον έλεγχο και την ευκολότερη διοίκηση όσο και για την ανάπτυξη σε πολλούς τομείς όπως ο τουρισμός. Η συνεργασία με τους δημότες αλλά και η άμεση επίλυση των ζητημάτων που τους αφορούν μπορούν να διευκολυνθούν από τέτοιες βάσεις δεδομένων όπως και η γεωγραφική καταγραφή.
Εύλογες απορίες της αντιπολίτευσης
Στη συζήτηση που έγινε όπω&#96

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2008
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Οι ανταλλαγές, ειλημμένη απόφαση!

Ενώπιον της εισα^…