Σύμφωνα με ρεπορτάζ αθηναϊκής εφημερίδας οι «κιβωτοί γνώσεις» όπως αποκαλεί τις βιβλιοθήκες είναι εγκαταλειμμένες και αφημένες στο έλεος…της υποχρηματοδότησης, της έλλειψης υποδομών, προσωπικού και γενικότερα την αδιαφορία της πολιτείας. Μία αδιαφορία που την πληρώνει ο μέσος πολίτης, ο οποίος επιθυμεί να έχει επαφή με τον πιο πιστό και ήσυχο φίλο του που είναι το βιβλίο.
Τι συμβαίνει
Τα πράγματα μάλλον είναι καλύτερα στην Περιφέρεια. Στην Κομοτηνή, η δημοτική βιβλιοθήκη έχει μεταστεγαστεί σε έναν μοντέρνο και θαυμάσιο χώρο, όπου παράλληλα με την βιβλιοθήκη που μεταφέρθηκε, προβλέφτηκε μεγάλη αίθουσα πολλαπλών παιδικών εκδηλώσεων. Παράλληλα όμως γίνονται προσπάθειες πρόσληψης βιβλιοθηκονόμων, αποφοίτων του ΤΕΙ Καβάλας.
Στην Καβάλα σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, η δημοτική βιβλιοθήκη είναι πόλος έξης των δημοτών και η επισκεψημότητα σε πολύ καλό σημείο, αλλά χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια προσέλκυσης αναγνωστών.
Στην Ξάνθη, τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα, σύμφωνα με την κυρία Καρολίδου Ιωάννα, προϊσταμένη της δημοτικής βιβλιοθήκης που στεγάζεται στη Στέγη γραμμάτων και καλών τεχνών. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρων από τους Ξανθιώτες οι οποίοι είναι μέλη της από 4 έως και 84 ετών.
«Όταν έρχονται νέα θέματα (βιβλία) γίνεται το αδιαχώρητο». Αναφέρει η κυρία Καρολίδου.
Σύμφωνα με στοιχεία υπάρχει ραγδαία αύξηση αναγνωστών. Η κυρία Καρολίδου αποδίδει το γεγονός ότι οι πολλαπλές διαφημίσεις στην τηλεόραση και στον τύπο, βοηθάει σε αυτήν την κατεύθυνση. Άλλος λόγος που οι φίλοι του βιβλίου στρέφονται στην δημοτική βιβλιοθήκη είναι και το κόστος αγοράς του από τα βιβλιοπωλεία. Αυτός είναι και ο λόγος που η δημοτική βιβλιοθήκη δάνεισε στους αναγνώστες συνδημότες μας πέρυσι 15.000 βιβλία. Γίνονται προσπάθειες στενότερης συνεργασίας.
Με την χορήγηση από πλευράς «Στέγης» του ποσού των 10.000 ευρώ ήταν η αφορμή που αγοράστηκαν νέοι τίτλοι που αύξησαν την επίσκεψη των αναγνωστών.
Στα αρνητικά καταγράφεται η συνδρομή των τριών ευρώ για κάθε νέο μέλος της Δημοτικής βιβλιοθήκης, όπου σύμφωνα με πληροφορίες αυτό δεν συμβαίνει σε καμία δημοτική βιβλιοθήκη πανελληνίως.
Σχετικά με το ωράριο επίσκεψης και δανεισμού τον συνδημοτών μας το οποίο συμβαδίζει με το ωράριο της αγοράς, όπου σε άλλες περιοχές επικρίνεται γιατί τις πρωινές ώρες οι άνθρωποι εργάζονται και οι μαθητές είναι στα σχολεία γίνεται αναφορά ότι εξυπηρετεί και τους γονείς και τους μαθητές οι οποίοι συνδιάζουν την επίσκεψή τους και με άλλες εργασίες. «Δοκιμάσαμε πολλές φορές να ανοίξουμε τα απογεύματα, που ήταν κλειστεί η αγορά όμως η προσέλευση ήταν από μηδενική ως πολύ μικρή» αναφέρει η κυρία Καρολίδου.
Οι τρεις βιβλιοθηκονόμοι που διαθέτει είναι άριστα καταρτισμένες σε βαθμό που η μηχανογραφημένη καταγραφή των τίτλων και οι εξυπηρέτηση του αναγνωστικού κοινού, να δίνει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.
Η πρόεδρος της Στέγης κυρία Σοφία Καραγιαννίδου σε σχετική ερώτηση απάντησε.
«Το θέμα του κόστους εγγραφής των νέων μελών της βιβλιοθήκης θεσπίστηκε το 2000 περίπου. Έχω ενημερωθεί και είναι υπό σκέψη η κατάργησή του».
Σύμφωνα με την κυρία Καραγιαννίδου, σίγουρα θα μειωθεί ένας ανασταλτικός παράγοντας.
Στο θέμα του αναγνωστηρίου που λείπει, είπε ότι συζητείται μεταξύ των μελών του ΔΣ και αναζητείται χώρος, όπως και ο αποθηκευτικός χώρος που δεν είναι κατάλληλος, θα γίνουν προσπάθειες να φύγει η υγρασία, που στην περίπτωση που αποθηκεύονται τα βιβλία τα οποία δεν χρησιμοποιεί η Δημοτική βιβλιοθήκη να μην αλλοιώνονται .
Όσο δε για την χρηματοδότηση, η κυρία Καραγιαννίδου αναφέρθηκε στην τελευταία χρηματοδότηση όπου με την αγορά των νέων βιβλίων αυξήθηκε η επισκεψιμότητα, αυτό, στάθηκε η αφορμή να γίνουν ενέργειες ένταξης της «Στέγης» σε ένα διετές πρόγραμμα το οποίο θα χρηματοδοτήσει τον εξοπλισμό της βιβλιοθήκης καθώς και την αγορά βιβλίων.
ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΠΛΑΙΣΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ.
Η Σχολική Βιβλιοθήκη αποτελεί μέρος του Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών, το οποίο καθοδηγεί και συντονίζει το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Οργανικά, αποτελεί μέρος του σχολείου. Αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του και ακολουθεί τον Κανονισμό του. Η κάθε Σχολική Βιβλιοθήκη δύναται να εξυπηρετεί περισσότερα του ενός σχολεία.
ΣΚΟΠΟΣ
Η Σχολική Βιβλιοθήκη σκοπό έχει να συμβάλλει ενεργά:
Στην εξυπηρέτηση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών αναγκών της σχολικής κοινότητας που περιλαμβάνονται μαθητές, διδακτικό και βοηθητικό προσωπικό.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενίσχυση του αναλυτικού προγράμματος σπουδών.
Η γνώσει και η απόδοση της να μην είναι αντίθετη προς τον σκοπό λειτουργίας του σχολείου.
Παράλληλα απευθύνεται στην ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας κατά τέτοιο τρόπο, ώστε το σχολικό περιβάλλον να διασφαλίζει και να προβάλλει την πνευματική ελευθερία σημείο πρόσβασης στην πληροφορία της οικειοθελούς ενημέρωσης και απόκτησης γνώσης.
Κρίνεται αναγκαία η συμβολή των καθηγητών – με τα απαιτούμενα εφόδια- στον προσανατολισμό και την καθοδήγηση των μαθητών στη σωστή αξιοποίηση του υλικού της Σχολικής Βιβλιοθήκης. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η καταρχάς εξοικείωση των ίδιων των καθηγητών με το υλικό, τη λειτουργία και τους στόχους της Σχολικής Βιβλιοθήκης.
Η Σχολική Βιβλιοθήκη υποστηρίζει την προσπάθεια του σχολείου να διαμορφώσει πολίτες που είναι ενήμεροι, συμμετέχουν στα κοινωνικά δρώμενα και αναπτύσσουν μέσα στο σχολικό περιβάλλον γνώσεις και δεξιότητες που απαιτεί η σύγχρονη κοινωνία.
Με οδηγό τα προβλεπόμενα από το Υπουργείο Παιδείας συνομιλήσαμε με την Διευθύντρια της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κυρία Εύη Στυλιανίδου η οποία ανέφερε ότι στην ενδεκάμηνη θητεία της στην Διεύθυνση, δόθηκε προτεραιότητα, σύμφωνα με τις εντολές του Υπουργείου, και μετά την ανεύρεση ξεχωριστών αιθουσών στα σχολεία, η δημιουργία αιθουσών μουσικής και διασκαλίας αγγλικών. Άλλος ανασταλτικός παράγοντας ήταν η υποχρεωτική εκπαίδευση των νηπίων όπου αναλώθηκε πολύς χρόνος για την ανεύρεση σχολείων και μορφοποίησης της Υπουργικής απόφασης. Σύμφωνα με την κυρία Στυλιανίδου, μελετάται η δημιουργία βιβλιοθηκών στα δημοτικά σχολεία καθώς και το κόστος αυτών.
ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σύμφωνα με τον κ. Πυλαρινό διευθυντή της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αυτή την στιγμή λειτουργούν Σχολικές βιβλιοθήκες σ