Τα… διαπιστευτήρια του στην τοπική κοινωνία, μέσω του «Ε», δίνει ο νέος Έλληνας Πρέσβης κ. Αλέξης Αλεξανδρής που προ διμήνου έχει αναλάβει τη Διεύθυνση της υπηρεσία Πολιτικών Υποθέσεων του υπουργείου Εξωτερικών στην Ξάνθη. Άνθρωπος ήπιων τόνων, με βαθιά και ουσιαστική διπλωματική εμπειρία και εξειδικευμένη γνώση επί των θεμάτων που αφορούν στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, εξαιτίας της 5χρονης θητείας του στο Ελληνικό Προξενείο της Κωνσταντινούπολης, άνθρωπος των ισορροπιών και πρέσβης μιας εξευρωπαϊσμένης αντίληψης ως προς την αντιμετώπιση των μειονοτικών προβλημάτων, καταθέτει τη βούλησή του να καταστεί «γεφυροποιός» μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας και να συμβάλλει στο πλαίσιο της ισονομίας και την ισοπολιτείας στην αποτελεσματική αντιμετώπισή τους. Αρνητής της φοβικής αντίληψης προς τη διαφορετικότητα θεωρεί «πλούτο» την πολυπολιτισμικότητα στη Θράκη για την οποία εκτιμά ότι αποτελεί πρότυπο ειρηνικής συνύπαρξης και συνεργασίας κοινωνιών με διαφορετικές θρησκείες και κουλτούρες και ότι διανοίγονται εμπρός της μεγάλες δυνατότητες και προοπτικές λόγω της γεωπολιτικής και της γεωοικονομικής της θέσης. Σ’ αυτό το πλαίσιο λοιπόν στέλνει ένα σαφές μήνυμα στην μειονότητα να αδράξει την ευκαιρία του εξευρωπαϊσμού, περιθωριοποιώντας κάποιους ηγέτες της που εμφορούνται από μεγαλοϊδεατισμούς και προσπαθούν να επιβάλλουν τον τουρκισμό, καταθέτοντας την άποψη ότι η επιχειρούμενη πολιτικοποίηση της μουσουλμανικής θρησκείας αποτελεί πλήγμα για τη θρησκευτικότητα και την πνευματικότητά της.
«Ε»:Κύριε πρέσβη, αναλάβατε προ διμήνου τα καθήκοντά σας στην Ξάνθη. Θα επιθυμούσα μια καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης στη Θράκη και ιδιαίτερα στο κομμάτι της μειονότητας.
Αλεξανδρής: «Είμαι χαρούμενος που βρίσκομαι στη Θράκη που είναι ένα από τα ωραιότερα κομμάτια της Ελλάδας. Έχει πολύ φιλόξενο κόσμο, με ιστορία πολλές φορές πονεμένη αλλά ο κόσμος της είναι πλούσιος σε αισθήματα και εργατικότητα.
Η Ξάνθη και η Κομοτηνή έχουν μια ιδιαιτερότητα. Είναι γηγενείς πολυπολιτισμικές κοινωνίες. Στην Ελληνική Θράκη υπάρχει ένα μοναδικό στα Βαλκάνια φαινόμενο, ειρηνικής και εποικοδομητικής συμβίωσης και συνεργασίας ανθρώπων διαφορετικών θρησκειών και κοινωνιών. Αυτό το διαπίστωσα στο Μπαϊράμ. Χριστιανοί και μουσουλμάνοι συναλλάσσονται και μου έκανε εντύπωση πόσο αποδεκτή είναι η μαντίλα από τους χριστιανούς. Το ίδιο δεν συμβαίνει στην Κωνσταντινούπολη.
Η μεγάλη μάζα της μειονότητας είναι κομμάτι της ευρύτερης κοινωνίας και έτσι αισθάνεται. Η εικόνα όμως που βγαίνει προς τα έξω πολλές φορές αδικεί την κατάσταση. Η εικόνα που δίδουν τα Μ.Μ.Ε. τόσο προς την Αθήνα όσο και προς το εξωτερικό πολλές φορές διαστρεβλώνουν την εικόνα της μειονότητας. Δίνεται η εντύπωση ότι υπάρχουν παραβιάσεις των δικαιωμάτων της μειονότητας. Αυτή είναι μια διαστρέβλωση της εικόνας. Έχω ζήσει σε πολλά διαφορετικά μέρη του κόσμου και είδα πως ζουν οι μειονότητες και μπορώ να συγκρίνω. Εδώ υπάρχει ισονομία ισοπολιτεία και δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό. Όλοι οι πολίτες έχουν αυτά τα βασικά δικαιώματα.
«Ε»: Αυτή η διαστρέβλωση της εικόνας θεωρείται ότι γίνεται σκόπιμα από τα ΜΜΕ ή ευθύνονται οι ηγέτες της μειονότητας που με τις δράσεις τους επιδιώκουν να βγαίνει τέτοια εικόνα;
Αλεξανδρής: «Ο καθένας από τους ηγέτες της μειονότητας έχει την ευθύνη του. Ο καθένας δίνει εξετάσεις έναντι της ιστορίας. Δίνονται στην μειονότητα τεράστιες ευκαιρίες και αν ηγεσία της ενδιαφέρεται για τα συμφέροντά της θα πρέπει να τις αδράξουν αυτές τις ευκαιρίες. Αν όμως έχουν αυτά τα ιδεολογικά κατάλοιπα και θεωρούν ότι από …λάθος τα σύνορα της Τουρκίας σταματούν στον Έβρο και δεν πήγαν πιο κάτω και ζουν με μεγάλες ιδέες και όνειρα θερινής νυκτός εκείνοι θα δώσουν εξετάσεις! Οι λαοί και οι κοινωνίες ξεπερνούν τέτοιους ηγέτες. Νομίζω ότι αυτό είναι το μήνυμα. Αυτό λέω στους ηγέτες της μειονότητας. Έχετε την ευκαιρία να εξευρωπαϊστείτε. Αν το θέλετε, μπείτε στο τρένο και πάτε μπρος. Αν δεν το θέλετε θα μείνετε πίσω. Βεβαίως υπάρχουν προβλήματα μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας . Στο Αιγαίο, στην Κύπρο αλλά έχει ξεκινήσει από το 1999 μια πορεία εποικοδομητικού διαλόγου η οποία όμως παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει δεν συνάδει μ’ αυτή τη λογική ορισμένων μειονοτικών που αισθάνονται ότι προδίδουν τον τουρκισμό αν είναι καλοί έλληνες πολίτες!»
«Ε»: Κύριε πρέσβη , μέσα απ’ τα ρεπορτάζ μας καθημερινά καταγράφεται ένας μεθοδευμένος σχεδιασμός τα νήματα του οποίου κινεί η ηγεσία της μειονότητας που έχει ως στόχο την ομογενοποίησή της. Επιχειρείται με διάφορα μέσα ο «εκτουρκισμός», καταστρατηγείται η συνθήκη της Λοζάννης. Μεγάλη μερίδα των Πομάκων που αυτοπροσδιορίζονται «Πομάκοι» καταγγέλλουν εκφοβισμούς προκειμένου να αυτοπροσδιορίζονται «Τούρκοι». Πιστεύετε ότι η μειονότητα χρησιμοποιείται από την Τουρκία για να εξυπηρετήσει το πολιτικό παιχνίδι της Τουρκίας στην Ε.Ε.;
Αλεξανδρής: «Το 1919 όταν στη Θράκη υπήρχε μια συμμαχική κυβέρνηση ρωτήθηκε ο πληθυσμός τι είναι. Έγινε απογραφή που βρίσκεται στην Κοινωνία των Εθνών. Ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού της μειονότητας είπε ότι είναι «Πομάκοι». Το 1945 μετά το τέλος του β’ παγκοσμίου πολέμου μια αντιπροσωπεία από την τότε απελευθερωθείσα Θράκη πήγε στη συνδιάσκεψη των συμμάχων και είπαν «Εμείς είμαστε Πομάκοι». Το 1952 όταν επισκέφτηκε τη Θράκη ο τούρκος πρόεδρος της Δημοκρατίας, οι Πομάκοι τον υποδέχτηκαν λέγοντας ότι «είμαστε Πομάκοι ομόθρησκοί σας» Τώρα πως αυτοί οι άνθρωποι θέλουν να παρουσιάζονται από ορισμένους ότι είναι ίδιοι με τους Τούρκους της Ανατολής…είναι όντως πρόβλημα.
Φυσικά και γλωσσικά και εθνοτικά αποτελούν μια άλλη ομάδα. Παρόλα αυτά υπάρχει μια μικρή ομάδα που είναι πολύ φανατισμένη που προσπαθεί να επιβάλλει αυτό τον τουρκισμό. Έρχεται η Τουρκία και τους λέει – κάτι που δεν κάνει η ίδια με τους Κούρδους, τους Λαζούς, έχει 88 εθνότητες – ότι πρέπει να εφαρμοστεί ο αυτοπροσδιορισμός στην Ελλάδα αλλά μόνο για να αυτοπροσδιορίζεσαι ως τούρκος. Αν θέλεις τον αυτοπροσδιορισμό πρώτα πρέπει να τον εφαρμόσεις στη χώρα σου και να δίνεις το δικαίωμα σ’ όλους να αυτοπροσδιορίζονται όπως επιθυμούν.
Γνωρίζουμε ότι υπάρχει μια μικρή μειονότητα στους Πομάκους που επηρεάζει την μεγάλη μάζα οι οποίοι στο σύνολο τους θέλουν να πάνε καλά τα καπνά τους, τα παιδιά τους να μορφωθούν , να κάνουν δουλειές, να προοδεύουν.
Αυτό τόνισα και στον τούρκο