Την αντίδραση της Εκκλησίας εξέγειρε το νέο βιβλίο Ιστορίας που διδάσκεται στην έκτη δημοτικού, λόγω παραλείψεων και ανακριβειών ενώ οι υποστηρικτές του βιβλίου θεωρούν ότι επιτρέπει την ελευθερία διαμόρφωσης άποψης των διδασκομένων αλλά και την έκφραση της άποψης των διδασκόντων.
Ο τρόπος παράθεσης κάποιων ιστορικών γεγονότων αλλά και το συνολικό πνεύμα που διέπει το νέο βιβλίο Ιστορίας που διδάσκεται στην Στ΄ Δημοτικού, έχει εγείρει αντιδράσεις κυρίως από την Εκκλησία που ζητά να αποσυρθεί πάραυτα. Εκπαιδευτικοί, δημοσιογράφοι , πρυτάνεις και Καθηγητές Πανεπιστημίων υποστηρίζουν το βιβλίο υποστηρίζοντας τόσο τον τρόπο παράθεσης των γεγονότων όσο και την ελευθερία που δίνει για την ελεύθερη έκφραση και διαμόρφωση άποψης διδασκομένων και διδασκόντων.
Το ζήτημα ξεκίνησε όταν, όπως ανέφερε μεγάλη αθηναϊκή εφημερίδα, σχολικός σύμβουλος της Θεσσαλονίκης αποφάσισε να διακινήσει ερωτηματολόγιο στους δασκάλους της 2ης Περιφέρειας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης, το περιεχόμενο του οποίου ουσιαστικά τους κατηύθυνε στο να κατακρίνουν το περιεχόμενο του νέου βιβλίου.
Η άποψη της εκκλησίας
Τη δυσαρέσκειά του για το περιεχόμενο του βιβλίου έχει εκφράσει και ο αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, υποστηρίζοντας μάλιστα ότι «απουσιάζουν από το βιβλίο οι προσφορές της Εκκλησίας, τόσο υλικά όσο και με τους ανθρώπους της στον αγώνα του 1821» και πως «στο βωμό της φιλίας με οποιονδήποτε γειτονικό λαό διαγράφεται η ιστορία της Ελλάδας».
Ο Μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου κ.κ. Παντελεήμων, σε ερώτησή μας ανέφερε: «χωρίς καμιά επιφύλαξη, αυτό που έχω να πω είναι ότι η ελληνική ιστορία είναι γραμμένη με αίμα και στο συγκεκριμένο βιβλίο είναι νερωμένο. Δε μνησικακούμε με κανέναν αλλά είναι διαφορετικό το ‘συγχωρώ’ απ’ το ‘ξεχνώ’. Δε μπορούμε να κάνουμε την ιστορία μας νερόβραστη. Το καλύτερο που έχει να γίνει τώρα είναι να αποσυρθεί το βιβλίο αμέσως!».
Στην ερώτησή μας αν θα γίνουν και περαιτέρω κινήσεις απ’ την πλευρά της εκκλησίας ο κ. Παντελεήμων τόνισε: «φυσικά θα γίνουν περαιτέρω κινήσεις γιατί η εκκλησία πόνεσε και πονάει».
Ζητούν να μην αποσυρθεί το βιβλίο
«Παρακολουθούμε με ανησυχία την επιστημονικά ατεκμηρίωτη και ιδεολογικά χρωματισμένη αντίδραση προς το νέο σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας της Στ’ τάξης του Δημοτικού» αναφέρεται στο κείμενο που υπογράφουν 451 εκπαιδευτικοί και δημοσιογράφοι και συνεχίζοντας συμπληρώνουν: «επειδή υπερασπιζόμαστε την ελευθερία της έρευνας και του επιστημονικού διαλόγου, στο πλαίσιο του οποίου είναι θεμιτή και εποικοδομητική η κριτική, ζητούμε το βιβλίο να παραμείνει στα σχολεία και να αξιολογηθεί μέσα από διαδικασίες διαφανείς, έγκυρες και δημοκρατικές. Διορθώσεις ή παρεμβάσεις στο κείμενο του σχολικού εγχειριδίου δεν νοείται να γίνονται με πολιτική εντολή, βάσει ατεκμηρίωτων διαμαρτυριών και κατά παράβαση κάθε επιστημονικής δεοντολογίας»
Την υποστήριξή τους στην άποψη της Ιστορίας που εκφράζουν τα νέα εκπαιδευτικά βιβλία όπως αυτό της Στ’ Δημοτικού εξέφρασαν πέντε πανεπιστημιακοί καθηγητές Ιστορίας, εκπρόσωποι επιστημονικών περιοδικών.
Σε συνέντευξη Τύπου που έδωσαν τη Δευτέρα στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ, οι καθηγητές Α. Λιάκος, Β. Παναγιωτόπουλος, Η. Νικολακόπουλος, Χ. Λούκας και Σ. Πεσμαζόγλου, αφού γνωστοποίησαν ότι οι απόψεις τους απηχούν τις θέσεις του συνόλου της ελληνικής επιστημονικής κοινότητας, τάχθηκαν υπέρ της συνέχισης της διδασκαλίας του καινούργιου βιβλίου Ιστορίας της Στ’ Δημοτικού στα σχολεία.
Το βασικό σκεπτικό είναι ότι το βιβλίο εισάγει μια νέα εκπαιδευτική θεώρηση των ιστορικών γεγονότων, οξύνει το κριτικό πνεύμα των μαθητών, αποθαρρύνει την αποστήθιση και καθιστά τον δάσκαλο αληθινό παιδαγωγό.
Όλοι οι ομιλητές συνέκλιναν στη θέση ότι το βιβλίο αυτό αποτελεί ένα βιβλίο-εργαστήρι και, όπως είπαν, μέσα σε μία τάξη-εργαστήρι ο δάσκαλος κινείται δημιουργικά ως εκπαιδευτής, καλείται να γίνει παραγωγός και σκηνοθέτης του μαθήματός του και μέσα από τις αντιρρήσεις του, αν υπάρχουν, και μέσα από τις δικές του ερμηνείες αν το θελήσει.
Τα σημερινά παιδιά επίσης, τα οποία διαθέτουν περισσότερες γνώσεις και δεξιότητες από άλλοτε, έχουν ευρύτερους ορίζοντες και είναι έτοιμα, να δεχτούν μιας ανώτερης ποιότητας εκπαίδευση, «κάτι που δεν έχουμε κανένα δικαίωμα να τους στερήσουμε».
Αναφερόμενοι στην κριτική που δέχεται το καινούργιο σχολικό εγχειρίδιο της Ιστορίας, και οι πέντε ιστορικοί υποστήριξαν ότι έχει «ιδεολογικές προεκτάσεις» και είναι «εξωεκπαιδευτικής και εξωεπιστημονικής προέλευσης». Υπό αυτό το πρίσμα τόνισαν ότι «απορρίπτουν μια τέτοια επίθεση», καθώς «ακυρώνει το έργο των επιστημόνων και τους καθιστά μια επικίνδυνη ομάδα».
«Οι αλλαγές στην Ιστορία, που έγιναν τα τελευταία χρόνια εξασφαλίζουν μεγαλύτερη διαφάνεια στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε το παρελθόν. Η μεγαλύτερη διαφάνεια εξασφαλίζεται όταν τηρούνται κάποιες διαδικασίες στην ανάθεση, στη συγγραφή και στην αξιολόγηση των σχολικών βιβλίων» είπε ο κ. Λιάκος.
«Η επίθεση κατά του βιβλίου δεν αφορά τόσο το επιστημονικό του περιεχόμενο όσο την εθνο-εκπαιδευτική του αποτελεσματικότητα» είπε ο κ. Παναγιωτακόπουλος και επικέντρωσε την τοποθέτησή του στην εκπαιδευτική αποτελεσματικότητα του βιβλίου με την παραδοχή ότι «δεν αντίκειται, καλώς ή κακώς, προς κανέναν από τους κοινούς τόπους της ελληνικής ιστοριογραφίας για το εθνικό ζήτημα».
Ο Η. Νικολακόπουλος χαρακτήρισε «άθλιο» το παλαιότερο βιβλίο της Ιστορίας της Στ’ Δημοτικού «που μας πήγαινε πίσω ολοταχώς», όπως είπε, ενώ για το σημερινό τόνισε ότι «είναι εξαιρετικά πατριωτικό γιατί διδάσκει αλήθειες και δεν στηρίζεται σε μύθους». Εξέφρασε δε τον προβληματισμό του για την κριτική που ασκείται σε σχέση με το βιβλίο, η οποία ανέφερε ότι είναι ή δεξιόστροφη ή αριστερόστροφη, πηγάζει όμως από τις ίδιες φοβίες.
«Τα σχολικά βιβλία θα πρέπει να επιλέγονται από μια Ανεξάρτητη Αρχή, που δεν θα έχει καμία σύνδεση με το υπουργείο Παιδείας», επισήμανε ο κ. Λούκας, ενώ χαρακτήρισε «θλιβερά τα επιχειρήματα» όσων δι&