Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2004 «Στηρίζομαι στα πόδια μου», πενθήμερο σεμινάριο του Κέντρου Ενημέρωσης και Πρόληψης κατά των Ναρκωτικών

«Στηρίζομαι στα πόδια μου», πενθήμερο σεμινάριο του Κέντρου Ενημέρωσης και Πρόληψης κατά των Ναρκωτικών

0

Απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς. «Στηρίζομαι στα πόδια μου», είναι ο τίτλος του βιωματικού σεμιναρίου στο εκπαιδευτικό υλικό Αγωγής Υγείας που διοργανώνει το Κέντρο Ενημέρωσης και Πρόληψης κατά των Ναρκωτικών σε συνεργασία με την Δ/νση Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ν. Ξάνθης και το γραφείο Αγωγής Υγείας. Το σεμινάριο που είναι πενθήμερο ξεκίνησε στις 23 Νοεμβρίου και συνεχίζεται με συνεδρίες που έχουν σαν στόχο την ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση των καθηγητών προκειμένου να δημιουργηθεί ένα θεσμικό υποστηρικτικό κλίμα στη σχολική κοινότητα και συγκεκριμένα να οδηγήσει στην ένταξη του παραπάνω εκπαιδευτικού υλικού σε προγράμματα Αγωγής Υγείας. Η εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων, έχει αποδειχθεί ότι αναπτύσσει την ευρύτερη παιδεία και προωθεί τη ψυχική υγεία και την θωράκιση των μαθητών από επικίνδυνες συμπεριφορές.

Η πρώτη μέρα του σεμιναρίου απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς και πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Κέντρου πρόληψης. Οι εισηγητές του σεμιναρίου ήταν οι Κων/νος Βαταμίδης, Ελένη Δράκου και Νιχάτ Εμίν Κεχαγιά ενώ την έναρξη έκανε και η Ιφιγένεια Χρυσογέλου του Γραφείου Αγωγής.

«Στηρίζομαι στα πόδια μου»…

«Καιρός ευκαιριών και ελευθερίας αλλά επίσης και αβεβαιότητα για το μέλλον, αποστερήσεις, επαγγελματική ανασφάλεια, έλλειψη προσωπικών εφοδίων, ταλαντευόμενες ανάγκες αυτοπραγμάτωσης, φαρμακευτικές τάσεις, συστηματικές προβολές επένδυσης στην ευχαρίστηση, έλλειψη πραγματιστικών προτύπων και υποστηρικτικών πλαισίων, προσωπικά αδιέξοδα, ανεπάρκεια παλαιότερων θεσμών με ευκαιρία συγκρότησης νέων και ίσως καλύτερων, ανισορροπία τεχνολογικής και ηθικής εξέλιξης, πίεση, λανθασμένη στάση, καταναλωτισμός, χρήση ουσιών, υπέρμετρη χρήση ουσιών, εθισμός, εξάρτηση. Αυτές είναι κάποιες έννοιες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην αποκωδικοποίηση και κατανόηση του παρόντος .

Κρατώντας την τελευταία έννοια και φαινόμενο το οποίο και προκύπτει από συνοθύλευμα των άλλων μπορούμε να μιλήσουμε για εξάπλωση της δοκιμής αλλά και της εξάρτησης από εξαρτησιογόνες ουσίες την τελευταία δεκαπενταετία με μια σταθεροποίηση τα τελευταία 4 έτη. Τα στατιστικά στοιχεία είναι αρκετά για να έχουμε μια καλή εικόνα στον τομέα αυτό και στη χώρα μας που ακόμα παραμένει σε καλή θέση στην Ευρώπη. Παρόλα αυτά το φαινόμενο της εξάρτησης θα εξαπλωθεί αν δε γίνει κάτι συστηματικό στην καταπολέμηση του. Τα επίπεδα των υπόλοιπων μεσογειακών χωρών είναι ανησυχητικά.

Η καταπολέμηση συνίσταται στον έλεγχο των πηγών, δίωξη , νομοθετικές πλαισιώσεις, φυλάκιση, θεραπεία αλλά και πρόληψη. Η θεραπεία για το ίδιο αποτέλεσμα αποδεικνύεται 7 φορές πιο οικονομική από τη δίωξη ενώ η πρόληψη 5 φορές πιο οικονομική από τη θεραπεία. Οι νέοι έχουν τις δικές τους αιτιολογικές θεωρήσεις απέναντι στην εξάρτηση. Εντάσσοντας και αυτήν τη θεώρηση σ’ ένα ευρύτερο επιστημονικό πλαίσιο παρουσιάζονται μα σειρά παραγόντων κινδύνου και προστασίας απέναντι σε μελλοντικές καταστροφικές συμπεριφορές. Κύριο αντίβαρο στο φαινόμενο της εξάρτησης αποτελεί η οικογένεια που λειτουργεί σωστά αλλά και το άτομο, το σχολείο και η ευρύτερη κοινότητα.

Η πρόληψη ως μέτρο καταπολέμησης της εξάρτησης έχει μεταλλαχθεί ιστορικά από το ΝΑΙ στην ενημέρωση για τις ουσίες στο ΝΑΙ για τη βαθύτερη ανάλυση και κατανόηση των

αιτιών του προβλήματος της χρήσης ουσιών, με επιδίωξη τη γενικότερη ψυχοκοινωνική υγεία των νέων, ΔΙΑΜΕΣΟ μιας αμιγούς εκπαιδευτικής διαδικασίας ΠΟΥ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ σε σύγχρονες μεθόδους ενεργητικής μάθησης με εξαιρετικά αποτελέσματα απέναντι στους μαθητές.Σε γενικές γραμμές η πρόληψη αρχίζει και τελειώνει σήμερα στην προαγωγή και εξέλιξη συναισθηματικών και γνωσιακών δεξιοτήτων στα παιδιά που θα έχουν σοβαρό αντίκτυπο σε συμπεριφορικά σχήματα που ευνοούν τη μη αυτονομία και τελικά την κάθε μορφή υπέρμετρης εξαρτητικής καταστροφικής συμπεριφοράς.

Κάποια από αυτά είναι:

η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των νέων,

η ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας,

η ανάπτυξη αντιστάσεων σε αρνητικές επιρροές,

η δυνατότητα λήψης αποφάσεων για υγιή τρόπο

ζωής, η αυξημένη ικανότητα αυτοελέγχου,

η διαχείριση του άγχους και

η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων.

Αναγνωρίζοντας την εξίσωση της επιτυχίας ως την πρόσθεση της ευφυίας + εκπαιδευτικών προσόντων+συναισθηματικής νοημοσύνης και έχοντας υπόψη την ευπλαστότητα και δυναμικότητα του τελευταίου παράγοντα μπορούμε να αναθέσουμε στον εαυτό μας την προστασία και θωράκιση των παιδιών έχοντας και επιστημονική γνώση και εργαλεία. Ο καθένας με τον τρόπο του – οι δάσκαλοι και καθηγητές όμως έχουν τις ιδανικότερες συνθήκες αμέσως μετά τον γονέα για την διευθέτηση αυτής της πρόκλησης. Και γι’ αυτό το λόγο ξεκίνησαν και τα σεμινάρια του Κέντρου Πρόληψης και σε καθηγητές με σκοπό τη γνωριμία τους μ’ ένα εκπαιδευτικό υλικό που αν εφαρμοστεί αναμένουμε αύξηση των συναισθηματικών και γνωσιακών δεξιοτήτων των παιδιών και ουσιαστικά την αύξηση της ικανότητας των να χειρίζονται τις προκλήσεις της ζωής μ’ ένα τρόπο υγιή και άξιο.

Στο σεμινάριο συζητήθηκε επίσης το ποιες αρχές πρέπει να έχει ένα σχολείο για να εφαρμόσει σωστά την πρόληψη, το γιατί το σχολείο θεωρείται ιδανικός χώρος γι’ αυτό αλλά επίσης και το ποιο είναι το ιδανικό ποιόν του εκπαιδευτικού που εφαρμόζει τη σωστή συστηματική και ολοκληρωμένη πρόληψη. Ήταν το α΄ από 5 σεμινάρια με τα οποία κλείνει ο α΄ κύκλος εκπαίδευσης καθηγητών στο εκπαιδευτικό υλικό «στηρίζομαι στα πόδια μου» ενώ πρόκειται να ακολουθήσει νέο πενθήμερο στα τέλη Φεβρουαρίου.

Ο α’ κύκλος με 18 συμμετέχοντες από διάφορα γυμνάσια και ΤΕΕ του Νομού, έφτασε ενθαρρυντικά στη έναρξη του, μετά από μερικά χρόνια αδράνειας, χάρη στις προσπάθειες του Κέντρου Πρόληψης του Γραφείου Αγωγής Υγείας Β/θμιας Εκπαίδευσης αλλά και εκπαιδευτικών που δήλωσαν ενδιαφέρον. Αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές Δεκεμβρίου.

Μαριάννα Ξανθοπούλου

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2004
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Λιγότερα ολοήμερα σχολεία φέτος

Συνολικά 3.964 Δημοτικά και 2.169 Νηπιαγωγεία, θα λειτουργήσουν ως ολοήμερα για το σχολικό…