Δύο διαφορετικές οπτικές από έναν τέως και ένα νυν υφυπουργό Οικονομικών. Φώλιας:»Αφορολόγητες επιχορηγήσεις για πρώτη φορά». Φωτιάδης:«Αθηνοκεντρικός ο νέος αναπτυξιακός». Δύο διαφορετικές απόψεις με ένα αντικείμενο, αυτό του προς ψήφιση αναπτυξιακού νόμου, από δυο υφυπουργούς Οικονομικών νυν του κ. Χρήστου Φώλια, τέως του κ. Απόστολου Φωτιάδη. Ο μεν κ. Φώλιας σύμφωνα με ομιλία του στη Βουλή υπεραμύνεται το νέο νόμο και εστιάζει τα πλεονεκτήματά του:
Α) Στο αφορολόγητο της επιχορήγησης για την 1η φορά
Β)Στην ένταξη των εμπορικών επιχειρήσεων στον νέο αναπτυξιακό
«Πέραν των επιχορηγήσεων που προβλέπονται από τον υπό συζήτηση νόμο, επί πλέον η επιχορήγηση που εισπράττεται θα είναι αφορολόγητη», δήλωσε σχετικά ο κ.Φώλιας και: «Το εμπόριο επιτέλους αντιμετωπίζεται ως ισότιμη παραγωγική διαδικασία της οικονομίας κι όχι ως παρασιτική δραστηριότητα, όπως συνέβαινε στο παρελθόν», είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: «Συγκεκριμένα, θα μπορούν να ενισχύονται: εμπορευματικοί σταθμοί, διαμετακομιστικά κέντρα, υποδομές για αποθήκευση και τυποποίηση προϊόντων και η παροχή υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας».
Ο κ. Φώλιας δεν παρέλειψε να μιλήσει και για εκείνα τα σημεία του αναπτυξιακού νόμου όπου έχει ασκηθεί κριτική. Σε ότι αφορά ένα από αυτά και συγκεκριμένα την αποσύνδεση της επιχορήγησης από την απασχόληση, ο υφυπουργός κατέστησε σαφές ότι ήταν μία επιλογή προκειμένου να διευκολυνθούν οι επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, οι οποίες όπως πρόσθεσε, είναι εντάσεως κεφαλαίου. «Εξάλλου, τόσα χρόνια που ήταν συνδεδεμένη η επιχορήγηση με τις θέσεις εργασίας, δεν είδαμε και τίποτα ουσιαστικό να γίνεται στην καταπολέμηση της ανεργίας», σημείωσε με νόημα.
Τέλος, στο θέμα των εξωτερικών αξιολογητών, που προβλέπει ο νέος νόμος για τις επενδυτικές προτάσεις, διευκρίνισε ότι στοχεύει στην αποσυμφόρηση του συστήματος και κατά συνέπεια στην ταχύτερη υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων.
Αντιδιαστέλλοντας στις απόψεις του κ. Φώλια ο κ. Φωτιάδης, αντιμετωπίζοντας το θέμα τοπικά, τονίζει: «Μεγάλο ψέμα ότι εντάσσονται στο νόμο και οι εμπορικές επιχειρήσεις. Κανένας έμπορος στη Θράκη δεν θα δει τις δραστηριότητές του να εντάσσονται στο νόμο, αφού δεν πρόκειται ούτε εμπορευματικούς σταθμούς και διαμετακομιστικά κέντρα να δημιουργήσει ο ίδιος, ούτε βέβαια εφοδιαστική αλυσίδα θα ιδρύσει. Η ρύθμιση αφορά αποκλειστικά και μόνο τα μεγάλα αθηναϊκά πολυκαταστήματα».
Παράλληλα θεωρεί ότι είναι ένας αθηνοκεντρικός νόμος αφού: «Η μη πρόβλεψη ποσοστιαίας ανά περιφέρεια κατανομής των διατιθέμενων κονδυλίων αποτελεί εγγύηση ότι όλα τα κονδύλια θα απορροφηθούν από το παμφάγο λεκανοπέδιο της Αττικής».
Αναφορικά με την κατάργηση της επιδότησης εργασίας – για την οποία ο κ. Φώλιας θεωρεί ότι δε συνέβαλλε στην μείωση της ανεργίας – και η διαφαινόμενη κατάργηση του επιτοκίου ενήμερων δανείων των λειτουργουσών επιχειρήσεων βρίσκει κάθετα αντίθετο, τον κ. Φωτιάδη που διαβλέπει μαύρο το μέλλον των υπαρχουσών επιχειρήσεων ιδιαίτερα για τη Θράκη, αφού όπως τονίζει: «έχει ήδη προηγηθεί η μείωση κατά 62% η μείωση των κονδυλίων των Δημόσιων επενδύσεων στην Περιφέρεια».
Δύο απόψεις εκ διαμέτρου αντίθετες που απ’ αυτές συνάγεται, αν συνυπολογίσουμε την ανεπιτυχή εφαρμογή των προηγούμενων αναπτυξιακών – από το 1998 ήταν ουσιαστικά σε μη ισχύ – θέμα που δεν αφήνει άμοιρες ευθυνών τις προηγούμενες κυβερνήσεις – μένει να κρίνουμε επί του πρακτέου το νέο νόμο κρατώντας πάντα μια επιφύλαξη που άλλωστε εξέφρασαν ακόμη και απ’ τους πιο ένθερμους θιασώτες του (ΣΕΒ και ΓΕΣΕΒΕ).
Μαριάννα Ξανθοπούλου