Ενώ πραγματοποιούνται φεστιβάλ και εκδηλώσεις και θεατρικές παραστάσεις σε πόλεις της περιφέρειας
Τι απαντά ο πρόεδρος του Κέντρου πολιτισμού Ηλίας Ασκαρίδης
Μιλούν ο Διευθυντής της ΦΕΞ Π. Ξανθόπουλος και ο πρόεδρος του Π.Σ. «Βάτραχοι» Μ. Τσέπελης
Σε μια ιδιότυπη πολιτιστική καραντίνα βρίσκεται ο νομός μας, αφού από την αρχή της πανδημίας έως και τώρα δεν έχει γίνει καμία απολύτως εκδήλωση και από κανένα φορέα είτε δημόσιο είτε ιδιωτικό. Πέρασαν 6 μήνες υπό καθεστώς πολιτιστικής …ασφυξίας, την ίδια στιγμή που στις γειτονικές μας πόλεις όπως η Καβάλα, η Κομοτηνή και η Αλεξανδρούπολη έχουν πραγματοποιηθεί και θεατρικές παραστάσεις και φεστιβάλ σε μικρή κλίμακα και άλλες εκδηλώσεις παρέχοντας την ευκαιρία για πολιτιστικές ανάσες, τηρώντας παράλληλα όλα τα προβλεπόμενα μέτρα για τον κορωνοϊό.
Εκδηλώσεις στις πόλεις της Περιφέρειας
Ενδεικτικά αναφέρουμε: Το φεστιβάλ Cosmopolis στην Καβάλα που άνοιξε τις πύλες του αρκετά αναπροσαρμοσμένο στις νέες συνθήκες, το Φεστιβάλ των Φιλίππων που πραγματοποιήθηκε όλες οι παραστάσεις εντός του αρχαίου θεάτρου και ακυρώθηκαν μόνο οι εκτός. Παραστάσεις έγιναν και στο αρχαίο Θέατρο της Μαρώνεια καθώς και το φεστιβάλ ερασιτεχνικού θεάτρου στην Ορεστιάδα . Επίσης να αναφέρουμε της συναυλίες και άλλες εκδηλώσεις στο Ακόντισμα Καβάλας και στην Αλεξανδρούπολη. Επίσης φορείς του ΔΗΠΕΘΕ οργάνωσαν βραδιές θερινού κινηματογράφου σε Δράμα Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη.
Στην Ξάνθη όλο αυτό το διάστημα έγιναν ελάχιστα εκ των οποίων αναφέρουμε τις εκδηλώσεις: Θερινό σινεμά από τον σύλλογο ΠΑΣ Αντίκα, η έκθεση «Όλες οι τέχνες του Καραγκιόζη που φιλοξενείται στο Λύκειο Ελληνίδων Ξάνθης και την εκδήλωση – συναυλία της ΦΕΞ με το Ξανθιώτικο σχήμα Underhill west. Τίποτε άλλο.
Το γιατί και το μήπως
Στο εύλογο «Γιατί οι πολιτιστικοί φορείς της Ξάνθης δεν αναπροσάρμοσαν τις εκδηλώσεις στα μέτρα ώστε να γίνουν κάποιες σε μικρή κλίμακα ;» και στο «μήπως το ζήτημα της πανδημίας ανέδειξε ένα έλλειμμα σε φορείς εκτός αυτών της τοπικής αυτοδιοίκησης που δραστηριοποιούνται στο τομέα του πολιτισμού στο βαθμό που είναι σε άλλες πόλεις;» απαντούν ο πρόεδρος του Κέντρου Πολιτισμού κ. Ηλίας Ασκαρίδης, ο Διευθυντής της ΦΕΞ κ. Πασχάλης Ξανθόπουλος και ο πρόεδρος του συλλόγου «Βάτραχοι» και υπεύθυνος της Rockmadness Μιχάλης Τσέπελης.
Κέντρο Πολιτισμού Η. Ασκαρίδης: «Δυστυχώς φέτος στερηθήκαμε τα πολιτιστικά μας δρώμενα . Θέσαμε όμως πρώτα απ’ όλα την διασφάλιση της υγείας των δημοτών μας»
Ο κ. Ασκαρίδης επεσήμανε πως όσο αφορά το Καρναβάλι και το Φεστιβάλ Πόλις Ονείρων με τα Μουσικά σχολεία συνέπεσαν μέσα στο lockdown όταν είχαν ακυρωθεί τα πάντα. Ωστόσο το δήμος και το Κέντρο Πολιτισμού επιθυμούσε διακαώς και προετοιμαζόταν για την διοργάνωση των Γιορτών τη Π. Πόλης αλλά κι αυτό δεν έγινε: «Νιώθω μεγάλη στενοχώρια γιατί κανονικά τώρα θα είχαμε τις Γιορτές Π. Πόλης. Όμως έχουμε έγγραφη αρνητική απάντηση από τον ΕΟΔΥ».
Σ’ ότι αφορά όμως θεατρικές παραστάσεις που θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν στο υπαίθριο δημοτικό αμφιθέατρο μετά το πέρας των περιοριστικών μέτρων ο κ. Ασκαρίδης απέδωσε σε δύο σημαντικούς παράγοντες: «Όπως γνωρίζουμε όλοι η Ξάνθη ένα διάστημα είχε στοχοποιηθεί και πολλοί θίασοι δεν την περιελάμβαναν στο πρόγραμμα τους όπως και οι καλλιτέχνες για συναυλίες. Επίσης σ’ ότι αφορά το υπαίθριο αμφιθέατρο εκκρεμεί η έγκριση παραχώρησης στο Κέντρο Πολιτισμού από τον δήμο».
Συνεχίζοντας επισημαίνει: «Δυστυχώς φέτος στερηθήκαμε τα πολιτιστικά μας δρώμενα . Θέσαμε όμως πρώτα απ’ όλα την διασφάλιση της υγείας των δημοτών μας. Το ευχάριστο όμως είναι ότι ξεπεράσαμε το υγειονομικό θέμα. Του χρόνου θα τα διοργανώσουμε όλα πολύ καλύτερα».
Διευθυντής της ΦΕΞ, Π. Ξανθόπουλος: «Οι εκδηλώσεις δεν είναι χρηματοδοτούμενες αλλά ούτε μπορούμε να βάλουμε εισιτήριο δυσβάσταχτο»
Ο κ. Ξανθόπουλος επισημαίνει ότι το φεστιβάλ Κλασσικής Μουσικής που θα διοργάνωνε η ΦΕΞ όπως και άλλες εκδηλώσεις συνέπεσαν με τις ανακοινώσεις με τα αυστηρότερα μέτρα που επιβλήθηκαν στην Ξάνθη για τον κορωνοϊό. Επίσης διευκρινίζει πως οι εκδηλώσεις της ΦΕΞ δεν είναι χρηματοδοτούμενες και ο περιορισμός των συμμετεχόντων σ’ αυτές σε 50 άτομα είναι ανασταλτικός παράγοντας για την διοργάνωσή τους: «Διοργανώσαμε μια συναυλία με τους Underhill west. Δώσαμε 40 προσκλήσεις μόνο γιατί συνολικά τα άτομα θα έπρεπε να είναι 50. Δεν είναι εύκολο για μας κάτι τέτοιο γιατί οι εκδηλώσεις δεν είναι χρηματοδοτούμενες αλλά ούτε μπορούμε να βάλουμε εισιτήριο δυσβάσταχτο και μ εαυτό τον αριθμό δεν καλύπτουμε τα έξοδα της διοργάνωσης. Υπάρχει ενδιαφέρον του κόσμου και πρόκειται να κάνουμε δύο ακόμη εκδηλώσεις. Όλες έχουν στόχο την ενίσχυση του μουσείου. Αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι το Μουσείο ακόμη και όταν παραμένει κλειστό έχει πολλά πάγια έξοδα είναι η συντήρηση η απεντόμωσης. Αυτό που λέω συχνά είναι πως αν δεν ήταν Μουσείο Λαογραφίας και Ιστορίας θα μπορούσε να ήταν …Φυσικής Ιστορίας!», τονίζει ο κ. Ξανθόπουλος.
Ωστόσο το 2020 είναι «στεγνό» από πολιτισμό στην Ξάνθη η ΦΕΞ έχει φιλόδοξα σχέδια για το 2021. Συγκεκριμένα το β΄ μέρος του οδοιπορικού «Αναζητώντας της σύγχρονη Ξάνθη» όπως μέσα από συζητήσεις με φορείς θα επιχειρηθεί η καταγραφή της ιστορίας των 50 χρόνων της πόλης μας και ποια ήταν τα πρόσωπα κα οι φορείς καθώς και οι ρόλοι τους στην διαμόρφωση της σύγχρονης πόλης στον τομέα της υγείας, της εργασίας του πολιτισμού κ.ά.
«Π.Σ. «Βάτραχοι», Μ. Τσέπελης: «Στην Ξάνθη δεν κινείται τίποτε… Ο κόσμος έχει ανάγκη από πολιτισμό»
Απ’ την πλευρά του ο κ. Τσέπελης ασκεί έντονη κριτική στους φορείς της πόλης για την απουσία εκδηλώσεων προβάλλοντας το παράδειγμα των άλλων γειτονικών μας πόλεων: «Στη Καβάλα έγινε το φεστιβάλ Cosmopolis , στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων δόθηκαν παραστάσεις σύμφωνα με το πρόγραμμα, πραγματοποιήθηκε και συναυλία του Αλκίνοου Ιωαννίδη. Εδώ δεν γίνεται τίποτε. Δεν κινείται κανείς. Και στην Καβάλα είχε πρόβλημα με τον κορωνοϊό αλλά εκδηλώσεις γίνονται όπως και στην Κομοτηνή από το ΔΗΠΕΘΕ. Προβάλλουν ως δικαιολογία τον κορωνοϊό και ότι δεν υπήρχε ενδιαφέρον. Γνωρίζω τουλάχιστον 2 εταιρείες που ζήτησαν το υπαίθριο αμφιθέατρο για δύο παραστάσεις και δεν δόθηκε. Ο κόσμος έχει ανάγκη από πολιτισμό έχει ανάγκη από ανάσα. Είναι πολύ σφιγμένοι όλοι στην πόλη μας…».
Μαριάννα Ξανθοπούλου