Ενθουσίασε το κοινό ο καθηγητής του ΜΙΤ Κωνσταντίνος Δασκαλάκης στην κεντρική ομιλία του στην Ξάνθη. Εντυπωσιακή η παρουσία του κόσμου
«Οι μηχανές νικούν τον άνθρωπο, αλλά ο άνθρωπος με τις μηχανές νικά τις μηχανές», είπε ο ομιλητής, για να αναδείξει ότι η τεχνολογία είναι εργαλείο και όχι απειλή
Ατμόσφαιρα ψυχικής ανάτασης, προόδου και… μέλλοντος πλημμύρισαν το Αμφιθέατρο 1 του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Δ.Π.Θ., στην Πανεπιστημιούπολη Κιμμερίων Ξάνθης, το απόγευμα της Παρασκευής, όταν πραγματοποίησε την ομιλία του στο κοινό ο Έλληνας Καθηγητής της Επιστήμης των Υπολογιστών στο Massachusetts Institute of Technology Κωνσταντίνος Δασκαλάκης.
Σύνθεση πολλών γνωστικών αντικειμένων για την εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης
Με διαδραστικό τρόπο και ένα οξύμωρο σχήμα απλότητας τη στιγμή που περιέγραφε τις πιο δύσκολες έννοιες της λειτουργίας των αλγορίθμων για την κοινή νόηση και γνώση ο καθηγητής ανέπτυξε το θέμα: “Υπολογιστική επανάσταση: Πώς οι ψηφιακές τεχνολογίες αλλάζουν τον κόσμο γύρω μας“ σε ένα κατάμεστο αμφιθέατρο. Μάλιστα, ο κόσμος κάθε ηλικίας που συγκεντρώθηκε, όχι μόνο από την Ξάνθη, αλλά και τις γύρω περιοχές ήταν τόσος πολύς που γέμισε άλλο ένα αμφιθέατρο, όπου είχε τοποθετηθεί video wall με απευθείας μετάδοση, αλλά και το φουαγιέ του κτηρίου.
Ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης παρουσίασε τον τρόπο που ερευνώνται και αξιοποιούνται οι θαυμάσιες λειτουργίες των αλγορίθμων στο πλαίσιο της τεχνολογικής εξέλιξης, αναφέροντας τους τομείς που μπορούν να εφαρμοστούν, την υγεία, την αγορά και όχι μόνο.
Ο ίδιος εξήγησε γιατί σήμερα συντελείται μία επανάσταση στην τεχνητή νοημοσύνη, δίνοντας βαρύτητα στην ανάγκη σύνθεσης πολλών γνωστικών αντικειμένων για την περαιτέρω έρευνα και εξέλιξή της.
Πώς εκπαιδεύεται ο υπολογιστής: Ο μαγικός κόσμος των αλγορίθμων
Είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης όταν αναφερόταν στο «εμείς» εννοούσε τους ίδιους τους υπολογιστές που αναπτύσσουν απίθανες δυνατότητες μέσω της γνώσης, της αφοσίωσης και της εμβάθυνσης εξειδικευμένων ερευνητών και επιστημόνων.
Όπως είπε λοιπόν, μέσω των δυνατοτήτων των αλγορίθμων, του ίντερνετ και της τεχνολογικής εξέλιξης ο υπολογιστής μπορεί να «εκπαιδευτεί». Να μάθει δηλαδή να κάνει ό,τι και ο ανθρώπινος εγκέφαλος, κατά περίπτωση, αλλά πολύ πιο γρήγορα. Να αναπτύξει δηλαδή, τεχνητή νοημοσύνη. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι αλγόριθμοι μπορούν πλέον να αναπτύξουν φαντασία, κατανοώντας σε πολύ μεγάλο βαθμό τη φωνή και την εικόνα. Είναι μέτριοι στην κατανόηση κειμένου, μετάφρασης και σύνθεσης νοημάτων και κακοί ως σήμερα, στο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό ενεργειών, γιατί δεν μπορούν να μεταφέρουν εμπειρία σε νέα γνωστική λειτουργία.
Μπροστά δε, στην τρομακτική δύναμη που αποκτούν οι υπολογιστές, ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης υπογράμμισε ότι «η τεχνολογία νικά τον άνθρωπο αλλά ο άνθρωπος με την τεχνολογία, νικά την τεχνολογία. Οι μηχανές νικούν τον άνθρωπο. Αλλά ο άνθρωπος με τις μηχανές νικά τις μηχανές».
Στο τέλος της ομιλίας του, ο καθηγητής του ΜΙΤ ανέδειξε τις μελλοντικές προκλήσεις, τεχνικές, ηθικές, νομικές κοινωνικοπολιτικές και σημεία προβληματισμού όπως η αξιοπιστία της τεχνητής νοημοσύνη, η προστασία της ιδιωτικότητας, η αμεροληψία, αλλά και ο κίνδυνος αναπαραγωγής προτύπων στους αλγορίθμους, μέσω του εκπαιδευτικού υλικού από το οποίο «μαθαίνει».
Μονόδρομος η επένδυση στην τεχνολογία στη χώρα μας αν δε θέλουμε να γίνουμε οικονομική αποικία
Απαντώντας σε ερωτήσεις του κοινού ο ίδιος αναφερόμενος στις προοπτικές της νέας γενιάς των Ελλήνων για προκοπή και πρόοδο μέσω της τεχνολογίας, κάλεσε το σύνολο του κόσμου και κυρίως τη νέα γενιά να επενδύσουν στους αλγορίθμους και να απαντήσουν σε ερωτήματα βελτιώνοντας διαδικασίες για την κοινωνία και την οικονομία. «Η Ελλάδα ήδη έχει μείνει πίσω, αν ανοίξει κι άλλο η ψαλίδα και χάσουμε τις εξελίξεις, κινδυνεύουμε να γίνουμε -περισσότερο- μία οικονομική αποικία». Σημείωσε επίσης, ότι τομείς που μπορεί να αξιοποιηθεί η τεχνολογία στην Ελλάδα είναι ο τουρισμός, η ναυσιπλοΐα, οι αγροκαλλιέργειες. «Έχουμε την εμπειρία, αν επενδύσουμε, θα κερδίσουμε με εξωστρέφεια», είπε ο ίδιος.
Ελένη Διαφωνίδου
ediafonidou@empros.gr