Δημοσίευμα της ΕφΣυν θέλει τη Φιόνα Σο να επιστρέφει στην Ελλάδα για να σκηνοθετήσει το έργο της ξανθιώτισσας σεναριογράφου και ηθοποιού
Αποτελεί μία από τις 33 ταινίες που θα χρηματοδοτηθεί από την ΕΡΤ στο πλαίσιο εφαρμογής του νόμου για το 1,5%
Παρότι με μακρές παύσεις, δεν σταματά η προσπάθεια για να εκκινηθεί το «Ταξίδι» της ξανθιώτισσας σεναριογράφου και ηθοποιού Αλεξάνδρας Λαζαρίδου. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών, η Φιόνα Σο, η κορυφαία Ιρλανδέζα ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου, αλλά και σκηνοθέτρια η ίδια σε θέατρο και όπερα, που την έχουμε θαυμάσει δύο φορές σε μεγάλη και μικρή Επίδαυρο σε έργα του Μπέκετ και του Κόλεριτζ, αλλά την ξέρουν και οι πέτρες χάρη στη συμμετοχή της στις ταινίες του Χάρι Πότερ, ετοιμάζεται να γυρίσει την πρώτη της ταινία στην Ελλάδα.
Όπως αναφέρει, πρόκειται για το πολυσυζητημένο εδώ και δέκα χρόνια πολύπαθο πρότζεκτ «Το ταξίδι», μια ιδέα και σενάριο της ηθοποιού Αλεξάνδρας Λαζαρίδου, που αρχικά ήταν να σκηνοθετήσει η γνωστή Ελληνοαυστραλή Νάντια Τας με διεθνές καστ, από την Ολυμπία Δουκάκη μέχρι τη Φιόνα Σο. Τελικά, το πήρε στα χέρια της αποκλειστικά η Φιόνα Σο, που το πίστεψε πολύ.
Η ταινία, παραγωγή της εταιρείας «Αργοναύτες Α.Ε.», χρηματοδοτείται με 100.000 ευρώ από την ΕΡΤ. Είναι μία από τις 33 ταινίες (ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας) που στηρίζονται συνολικά με 2,2 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο εφαρμογής του νόμου για το 1,5%.
Όλες εκκρεμούσαν από τη διαχειριστική περίοδο του 2017. Η ΕΡΤ, όπως τονίζει, τρόμαξε να βρει το συγκεκριμένο ποσό, «καθώς υπήρξαν από τις προηγούμενες διοικήσεις εξωπραγματικές δεσμεύσεις για την αγορά -κυρίως- αθλητικού προγράμματος». Έπρεπε να επαναδιαπραγματευτεί με τις ποδοσφαιρικές ομοσπονδίες, να εξοικονομήσει πάνω από 20 εκατ. ευρώ για να βρεθεί το κονδύλι για το σινεμά.
Νέα ώθηση στο «Ταξίδι» μετά την επίσκεψη στην Ξάνθη το 2016
Θυμίζουμε, ότι τον Ιούνιο του 2016 η Φιόνα Σο επισκέφθηκε με την Αλεξάνδρα Λαζαρίδου την Ξάνθη, αναζητώντας σημεία για τα γυρίσματα της ταινίας. Ρεπεράζ πραγματοποιήθηκε στην Παλιά Πόλη, τα Στενά του Νέστου και την περιοχή της Πλάκας στην Αθήνα. Στο ρεπορτάζ του «Ε» της 3ης Ιουνίου 2016 αναφέραμε: «Η Fiona Shaw, διάσημη ηθοποιός του κινηματογράφου και του θεάτρου και σκηνοθέτης όπερας, που έχει τιμηθεί δύο φορές με το βραβείο Olivier ως καλύτερη ηθοποιός, γνωστή για τη συμμετοχή της στις ταινίες του Harry Potter ως Petunia Dursley και στο δεύτερο κύκλο της σειράς του HBO “True Blood” ως Marnie Stonebrook, βρέθηκε με την Αλεξάνδρα Λαζαρίδου στην πόλη μας αναζητώντας τα κατάλληλα σημεία που θα συμπεριληφθούν στην ταινία. (…) Η Shaw μαζί με την Αλεξάνδρα Λαζαρίδου περιηγήθηκαν για αρκετή ώρα στην Παλιά Πόλη , εξέτασαν εγκαταλελειμμένα και ανακαινισμένα κτίρια, αποτύπωσαν φωτογραφικά μια σειρά από σοκάκια και γειτονιές της περιοχής, καθώς και το εσωτερικό ορισμένων κτιρίων, όπως το «Σπίτι του Χατζιδάκι», με το οποίο δήλωσε γοητευμένη η καλλιτέχνης και την καπναποθήκη που σχεδιάζεται να στεγάσει το Μουσείο Καπνού. Ακόμη, βρέθηκε για λίγο στο παζάρι της Ξάνθης, καθώς και στα Στενά του Νέστου, όπου θαύμασε την ομορφιά του τοπίου».
Ένα γυναικείο «Ταξίδι» αναζήτησης και υπέρβασης
Η πλοκή της ταινίας ξετυλίγεται με αφορμή την επιστροφή της Μαρίας από το πολύβουο Μανχάταν στο σπίτι της αγαπημένης ιδεαλίστριας θείας Νούλης στην Ξάνθη, με «αποσκευές» μία εσωτερική αναζήτηση νοηματοδότησης και αυτοπροσδιορισμού που βρίσκει τελικά έκφραση και προορισμό μέσα από την ιστορία μιας γυναίκας που έζησε το 1940 στην Αθήνα, τα χνάρια της οποίας οι δύο γυναίκες ανακαλύπτουν μέσα από τις σελίδες του ημερολογίου της. Πρόκειται για την αληθινή ιστορία την περίοδο της Κατοχής μιας χορεύτριας που μεσουράνησε στα καμπαρέ της εποχής, η οποία μέσα από μία εσωτερική διαδικασία αφύπνισης (που δεν απαιτεί ούτε μόρφωση ούτε ιδιαίτερα χαρίσματα παρά μόνο την προσωπική κινητροδότηση) εντάχθηκε στην Αντίσταση και θυσιάστηκε για την ελευθερία της Ελλάδας. Έτσι λοιπόν, ξετυλίγεται ένα «ταξίδι» μέσα σε αγώνες και θυσίες που δεν δικαιώθηκαν, μέσα σε τραυματικές μνήμες που αποτυπώνονται στις σύγχρονες γενιές, μέσα από τις ιστορίες ηρώων της καθημερινότητας που τελικά επουλώνονται μέσω της δύναμης και του νοήματος που δίνουν ως παραδείγματα και ως οδηγοί για τους ανθρώπους του σήμερα. Η ταινία αν και περιλαμβάνει στοιχεία πολέμου, δεν είναι πολεμική καθώς εστιάζει περισσότερο στις αλληλεπιδράσεις των τριών γυναικών και τη γυναικεία ψυχοσύνθεση και τον τρόπο που η τελευταία μπορεί να μεταβάλει εύθραυστες υπάρξεις σε γυναίκες ικανές για ανέλπιστες πράξεις γενναιότητας, ευγένειας και απίστευτης ψυχικής και συναισθηματικής αντοχής που στηρίζεται και ενισχύεται μόνο στα ιδανικά τους και στην πίστη τους σε ένα καλύτερο συλλογικό μέλλον.