Αρχική ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Αφιερώματα Γιάννης Κούτρας: 42 χρόνια τραγούδι ‘’στο φτερό του καρχαρία’’

Γιάννης Κούτρας: 42 χρόνια τραγούδι ‘’στο φτερό του καρχαρία’’

0
giannis koutras

Ο γνωστός τραγουδιστής έρχεται σήμερα στην Ξάνθη για ένα μουσικό ταξίδι από τον Σταυρό του Νότου ως τον μεγάλο μας ερωτικό, αγγίζοντας και το καλό λαϊκό τραγούδι

«Με συγκινεί που έρχονται στις συναυλίες πιτσιρικάδες και ξέρουν απ’ έξω όλα τα τραγούδια του Καββαδία, 40 χρόνια μετά τον δίσκο»

Περιμένεις να ακούσεις στην άλλη πλευρά του τηλεφώνου μια φωνή γνώριμη, που έχεις συνδέσει με τόσα τραγούδια, με στίχους ποιητικούς και με ταξίδια στις θάλασσες της Ινδίας, με τόσα συναισθήματα και άλλες τόσες εικόνες. Ο Γιάννης Κούτρας ευτύχησε να συνεργαστεί από τα πρώτα κιόλας καλλιτεχνικά του βήματα με τα μεγαλύτερα ονόματα της ελληνικής μουσικής. Αυτό δεν ‘’βγαίνει’’ στην συνομιλία. Είναι απλός και άμεσος και δείχνει να θέλει να μοιραστεί κάτι. Μετά από λίγες κουβέντες γνωριμίας, δεν κρατιέται και ξεφουρνίζει το ευχάριστο νέο: «Έγινα παππούς πριν τέσσερεις μέρες». Είναι περήφανος για τις δύο κόρες του και για το πρώτο του εγγόνι. Την Ξάνθη την ξέρει. Την έχει επισκεφτεί πολλές φορές μέσα σ’ αυτά τα 42 χρόνια μουσικής παρουσίας. Έχει έρθει μάλιστα στο παρελθόν μαζί με τον Μάνο Χατζιδάκι.

Το κεφάλαιο Χατζιδάκις στην καλλιτεχνική του πορεία

«Συνεργάστηκα με βαριά ονόματα από την αρχή. Με ανακάλυψε αρχικά ο Μάνος Λοΐζος σε κάποια μαγαζιά στην Πλάκα που τραγουδούσαμε αντάρτικα. Παρότι είχε πέσει η Χούντα, οι Ασφαλίτες δεν το ‘χαν σε τίποτα να μας μαζέψουν. Μια φορά που μας κυνηγούσαν και φάγαμε λίγες ξυλιές, έκανα 22 μέρες στο κρατητήριο. Ήρθαν συνεργασίες με τον Χατζιδάκι, τον Μικρούτσικο, τον Λεοντή, πολύ νωρίς και χωρίς προσπάθεια», θυμάται. Τον ρωτώ γιατί δεν υπάρχει σήμερα πολιτικό τραγούδι και αφοπλιστικά απαντά ότι ούτε πολιτική υπάρχει. Με την αναφορά στον Χατζιδάκι και την σχέση του με την Ξάνθη λέει κοφτά: «Τον Χατζιδάκι πρέπει να τον έχετε άγαλμα την Ξάνθη. Τον έδιωξαν τότε, ήταν άλλες εποχές, άλλα μυαλά, αλλά τώρα πρέπει να εκτιμηθεί».

Πριν λίγο καιρό έλαβε από κάποιον ένα πρόγραμμα συναυλίας στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία, όπου μεταξύ άλλων αναφερόταν πως ο ίδιος θα ερμήνευε πρωτότυπα τραγούδια του Χατζιδάκι με τον Μάνο στο πιάνο. «Δεν θυμάμαι ποια τραγούδια είπαμε. Με τον Μάνο γράψαμε δύο δίσκους. Όταν τους πήγε στον Πατσιφά στην Λύρα του ζήτησε τόσα εκατομμύρια δραχμές –έτσι δούλευε- και ο Πατσιφάς αρνήθηκε. Πήρε τα τραγούδια παραμάσχαλα και έφυγε. Δεν εκδόθηκαν τελικά και βρίσκονται σε κάποια αποθήκη. Λίγο καιρό μετά, για λόγους υγείας πήγε στην Αμερική. Όταν επέστρεψε τον συνάντησα σε ένα μπαρ. Είχε μείνει ούτε καν μισός. Του φίλησα το χέρι, τα είπαμε λίγο και γελάσαμε. Μετά από λίγες μέρες, περνώντας από την Ρηγίλλης, άκουσα από τον ασύρματο ενός σταθμευμένου πυροσβεστικού: ο Χατζιδάκις πέθανε. Έτρεξα σπίτι και συναντηθήκαμε με τον Μίκη Θεοδωράκη. Όσες διαφορές και αν είχαν, ήταν σαν αδέρφια. Δύο μουσικοί τιτάνες».

Η σκοτεινή περίοδος και η επάνοδος

koutras mikroutsikosΗ μεγάλη επιτυχία από νωρίς θεωρήθηκε δεδομένη και έγινε δύσκολη στην διαχείρισή της. Ο εμβληματικός δίσκος του Θάνου Μικρούτσικου «Ο σταυρός του Νότου» μπορεί να μην πούλησε σχεδόν καθόλου τα πρώτα δύο χρόνια, όμως ξαφνικά απογειώθηκε. «Ήμουν μικρός όταν τραγούδησα τον Καββαδία και να πω την αλήθεια πολλές λέξεις ούτε που τις καταλάβαινα. Με τον καιρό έγινε κάτι μαγικό και ο καπετάν-Νικόλας έγινε πατέρας, συνοδοιπόρος, απέκτησα μια μοναδική σύνδεση μαζί του. Και συγκινούμαι όταν έρχονται στις συναυλίες πιτσιρικάδες και μου τραβούν το μανίκι γιατί έκανα κάπου λάθος τον στίχο. Τόσα χρόνια μετά και ο Καββαδίας ακούγεται από τους νέους». Λίγα χρόνια μετά τα καλλιτεχνικά ίχνη του Γιάννη Κούτρα χάνονται. «Πέρασα μια σκοτεινή περίοδο, με απώλεια των γονιών μου, διαζύγιο και έφτασα στην κατάθλιψη. Δεν έβλεπα το νόημα να βγω να τραγουδήσω. Κάποια στιγμή όμως βγήκα από αυτό το σκοτάδι».

«Τραγουδάμε πλέον για τους λίγους που σέβονται τα τραγούδια και τους δημιουργούς τους»

Ένας ερμηνευτής εξαιρετικών δυνατοτήτων, με ευρεία γκάμα τραγουδιών, που σέβεται και αναδεικνύει ό,τι έχει τραγουδήσει. Συγκινητικός και παθιασμένος, μπορεί με τη δωρικότητα της ερμηνείας του να σε συγκλονίσει. Δεν κρύβει ότι σε πολλές μουσικές σκηνές εκνευρίζεται απίστευτα με πολλούς από το κοινό που δείχνουν να μην δίνουν την παραμικρή σημασία σ’ αυτόν που τραγουδάει και σ’ αυτά που λέει. «Δεν είναι προσβολή για μένα μόνο, αλλά για τους δημιουργούς των τραγουδιών που λέμε. Τραγουδάμε πλέον για τους λίγους που ακούν με ευλάβεια. Ερχόμαστε και στην Ξάνθη με ένα σχήμα απλό, ένα πιάνο και ένα μπάσο, για να αναδείξουμε την τρυφερότητα των τραγουδιών. Αν είναι να φωνάζεις, να τρως και να πίνεις από κάτω, να φέρω μια ορχήστρα να σε καλύψω. Το βιώνουν πολλοί συνάδελφοι αυτό και κάποιοι, όπως ο Ψαραντώνης, σηκώνονται και φεύγουν». Δεν θέλει να πει κάτι άλλο. Επιφυλάσσεται να μιλήσει μέσα από τα τραγούδια απόψε στο Nostos Live στις 22:00.

ΧΑΡΗΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ

chdiafonidis@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αφιερώματα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Η σύγκρουση της ταυτότητας στο «Αόρατος Άνθρωπος» του Ραλφ Έλλισον

Η καταπίεση του αφροαμερικανού ήρωα μπορεί να ερμηνευτεί ως μια αναπαράσταση των κοινωνικώ…