Οι εργασίες της ολοκληρώθηκαν το Σάββατο στην Αλεξανδρούπολη. Η νέα νομοθεσία «μπλοκάρει» τη λειτουργία των ΕΛΚΕ. Συμφωνίες και ασυμφωνίες για τα ΠΜΣ
Δεν παραβρέθηκε ο υπουργός Παιδείας, εκπροσωπήθηκε από το Γ.Γ. του υπουργείου Γ. Παντή
Οι εργασίες της 83ης Συνόδου Πρυτάνεων και Προέδρων Διοικουσών Επιτροπών των Ελληνικών Πανεπιστημίων ολοκληρώθηκαν το Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2017 στην Αλεξανδρούπολη, όπου έκανε αίσθηση με την απουσία του ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου. Στις εργασίες της Συνόδου έλαβε μέρος ο Αναπληρωτής Υπουργός Έρευνας και Καινοτομίας του Υπουργείου Παιδείας, κ. Κώστας Φωτάκης, ο οποίος ανέλυσε διεξοδικά την προοπτική για την στήριξη της έρευνας σε συνθήκες κρίσης και ο οποίος, όπως σημείωσε, από κοινού με τον Υπουργό Παιδείας, έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την επίλυση του επιτακτικού προβλήματος λειτουργίας των ΕΛΚΕ. Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, κ. Γιάννης Παντής, μετέφερε τις θέσεις του Υπουργείου για σειρά θεμάτων που αφορούν την Ανώτατη Εκπαίδευση.
Η Σύνοδος, στις τριήμερες εργασίες της, επεξεργάστηκε θέσεις και κατέληξε σε σημαντικές αποφάσεις, τόσο σχετικά με τις πρόσφατες προτάσεις του Υπουργού Παιδείας για τα πανεπιστήμια όσο και για τα μεγάλα σημερινά ζητήματα της Παιδείας στη χώρα μας. Ιδιαίτερα συζητήθηκαν θέματα όπως :η ελλιπής χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων– Ανάπτυξη εσόδων, η φοιτητική μέριμνα, η λειτουργία των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΚΕ), οι μεταπτυχιακές σπουδές, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και τα Ινστιτούτα Δια Βίου Μάθησης, το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων, τα Περιφερειακά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης και ο Ενιαίος Χώρος Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Ειδικά ως προς το θέμα της λειτουργίας των ΕΛΚΕ, η Σύνοδος εξέφρασε την έντονη ανησυχία της για το γεγονός ότι σειρά πρόσφατων νομοθετικών ρυθμίσεων έχει οδηγήσει σε αδυναμία λειτουργίας τους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.), με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν άμεσα όχι μόνον η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών Πανεπιστημίων στο διεθνές ερευνητικό περιβάλλον, αλλά και η δυνατότητα εργασίας για περισσότερους από 40.000 ερευνητές. Σημειώνεται ότι η Πολιτεία έχοντας συνειδητοποιήσει το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, προχωρά, σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια, στη δημιουργία ομάδων εργασίας με στόχο τη διατύπωση νέων νομοθετικών ρυθμίσεων για τους ΕΛΚΕ.
Σχετικά με τη φοιτητική μέριμνα, Σύνοδος συζήτησε λεπτομερώς τα θέματα αυτά, αλλά επιφυλάχθηκε για τις αποφάσεις της, διότι ο διάλογος μεταξύ των Πανεπιστημίων συνεχίζεται λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους, αν και τονίστηκε ότι τα Πανεπιστήμια αδυνατούν να αναλάβουν την αρμοδιότητα του οριστικού ελέγχου και της εκκαθάρισης για τη χορήγηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος στους δικαιούχους φοιτητές, λόγω σημαντικής απομείωσης του ανθρώπινου δυναμικού τους.
Ακόμη, μεταξύ άλλων, η Σύνοδος τοποθετήθηκε και στο θέμα του θεσμού των Περιφερειακών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης, σημειώνοντας ότι αυτός Â μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμος υπό προϋποθέσεις.
Σχετικά με τον ενιαίο χώρο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Έρευνας, η Σύνοδος υπογράμμισε ότι «τα Πανεπιστήμια ανέκαθεν ενδυνάμωναν τη διασύνδεση εκπαίδευσης και έρευνας με υψηλής ποιότητας αποτελέσματα στην έρευνα, όπου έχουν πρωτεύοντα ρόλο. Το γεγονός της ουσιαστικής συνεισφοράς τους σε όλους του κύκλους σπουδών (προπτυχιακά, μεταπτυχιακά και διδακτορικές σπουδές), καταδεικνύει τη σημασία της συμμετοχής τους στον σχεδιασμό του ενιαίου χώρου εκπαίδευσης και έρευνας, στον οποίο θα πρέπει να συμμετάσχουν με ουσιαστική αρμοδιότητα».
Ακόμη, η Σύνοδος, σχετικά με τις απόψεις που διατυπώνονται στο κείμενο – εισήγηση του Υπουργού Παιδείας, συμφώνησε για την ανάγκη εφαρμογής των αναφερόμενων γενικών αρχών στην οργάνωση και λειτουργία των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών, δηλαδή την αρχή της αποκλειστικής ευθύνης των ιδρυμάτων για την ίδρυση, λειτουργία και διαχείριση, τον ρυθμιστικό ρόλο της Πολιτείας, τη διασφάλιση της ποιότητας, την αξιολόγηση, την κοστολόγηση, διαφάνεια, δημόσια λογοδοσία και την πρόσβαση των οικονομικώς ασθενών, διαφοροποιώντας τη θέση της όμως, σε ορισμένα θέματα όπως η προτεραιότητα στην ανάθεση διδασκαλίας σε μέλη ΔΕΠ, τα κριτήρια προσδιορισμού του ύψους των διδάκτρων, την πρόβλεψη υποτροφιών για όσους αδυνατούν να πληρώσουν κ.ά.
*Φωτο: ert.gr