Διάκριση για τον οικονομολόγο Νίκο Κουτσούδη και την εταιρεία e–troufa με έδρα τους Τοξότες ανάμεσα σε 139 επιχειρηματικές προτάσεις
Ν. Κουτσούδης: «Η ελληνική τρούφα μπορεί να γίνει ένα ισχυρό brand name για να οδηγηθεί σε αγορές του εξωτερικού»
Ο Ξανθιώτης Νίκος Κουτσούδης, υπεύθυνος Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών της εταιρείας ena Σύμβουλοι Ανάπτυξης, είναι ένας από τους πέντε νικητές του 3ου Διαγωνισμού Επιχειρηματικών Ιδεών «John & Mary Pappajohn Business Plan Award». Ο διαγωνισμός έχει θεσμοθετηθεί από τους ομώνυμους επιχειρηματίες και διοργανώθηκε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά από το Κέντρο Επιχειρηματικότητας του Anatolia School of Business του American College of Thessaloniki. Ο Νίκος συμμετείχε στον διαγωνισμό με την ιδιότητα του business developer της εταιρείας e-troufa, μιας ΚΟΙΝΣΕΠ με έδρα τους Τοξότες Ξάνθης, που ξεκίνησε πριν δύο χρόνια να δραστηριοποιείται στον χώρο αυτού του ιδιαίτερου μανιταριού.
Το μοναδικό βραβείο από την Θράκη για την ανάπτυξη αγροδιατροφικού προϊόντος
Ο Νίκος Κουτσούδης μίλησε στο «Ε» για την επιτυχία του αυτή και αναφέρθηκε στην διαδικασία του υψηλού επιπέδου διαγωνισμού. Μια διαδικασία που ξεκίνησε στα τέλη Μαρτίου και στην οποία ανταπεξήλθε με επιτυχία κατά τις τέσσερεις φάσεις αξιολόγησης: από την σύντομη περιγραφή της επιχειρηματικής ιδέας, την εκπόνηση πλήρους επιχειρηματικού σχεδίου έως και την παρουσίασή του σε 5λεπτο pitch, φτάνοντας στην τελική διάκριση μεταξύ των συμμετεχόντων με συνολικά 139 προτάσεις για ποικίλα προϊόντα και υπηρεσίες. Αξίζει να σημειωθεί πως είναι το μοναδικό βραβείο που δόθηκε σε πρόταση που αφορά την επιχειρηματική ανάπτυξη διατροφικού προϊόντος και σε συμμετέχοντα από την περιοχή της Θράκης. Η τελετή απονομής πραγματοποιήθηκε στις 22 Ιουνίου, στη Βιβλιοθήκη Bissell του American College of Thessaloniki και το βραβείο απένειμε ο Δρ. Νικόλαος Χουρβουλιάδης, Chair του Anatolia School of Business.
«Η τρούφα κέρδισε το ενδιαφέρον και φαίνεται ότι μπορεί να έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα όσον αφορά την εμπορική της αξιοποίηση»
Μιλώντας στο «Ε» ο Νίκος δήλωσε πως: «Ήταν μια άσκηση για μένα το κατά πόσο αυτό το εγχείρημα μπορεί να παρουσιαστεί σε ειδικούς, να αξιολογηθεί και να προκριθεί. Επειδή στους περισσότερους παρόμοιους διαγωνισμούς τα βραβεία πηγαίνουν κυρίως σε start–up επιχειρήσεις που έχουν να κάνουν με την τεχνολογία, ήταν πολύ δύσκολο ένα αγροδιατροφικό προϊόν να περάσει. Παρόλα αυτά, η προσέγγιση που έχουμε για το μανιτάρι της τρούφας, και συγκεκριμένα για την περιοχή της Ξάνθης και της Θράκης γενικότερα, τους δελέασε και νομίζω ότι έκριναν πολύ θετικά την ανάπτυξη στον αγροδιατροφικό αυτό τομέα». Όπως ανέφερε ο Νίκος, η φύση φαίνεται ότι έδωσε απλόχερα στην Ελλάδα μία πολύ καλής ποιότητας και αξιοσημείωτης ποσότητας τρούφα, που δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει τις γνωστές τρούφες του εξωτερικού (Γαλλίας, Ιταλίας). Αυτοφυής τρούφα που αποκτάται με το κυνήγι με την συνεργασία των εκπαιδευμένων τροφόσκυλων, αλλά και δυνατότητα καλλιέργειας, αφού η περιοχή της Ξάνθης ενδείκνυται, καθώς η τρούφα αρέσκεται σε ξερά και ασβεστολιθικά εδάφη, που θα θεωρούνταν άγονα για κάποια άλλη καλλιέργεια. Στην ουσία συμβιώνει σαν μικροοργανισμός, ως ξενιστής, πάνω σε άλλου είδους δενδρύλλια, όπως είναι η καστανιά, η φουντουκιά κ.ά., οπότε θα μπορούσε να γίνει μια συνδυαστική καλλιέργεια. Το μόνο μειονέκτημα, όπως σημείωσε ο Νίκος, είναι ότι η καλλιέργεια αποτελεί μία μακρόχρονη επένδυση, αφού το φυτό θέλει τουλάχιστον οκτώ έτη για να αναπτυχθεί και φτάνει σε πλήρη παραγωγή μετά το δέκατο έτος.
Γνωστή από αρχαιοτάτων χρόνων η τρούφα της Θράκης
Αυτή την στιγμή οργανωμένες προσπάθειες γίνονται στην περιοχή των Γρεβενών και στην Εύβοια, με ανθρώπους που εκπαιδεύτηκαν από τον Ξανθιώτη κ. Παναγιώτη Παναγιωτίδη, τον «γκουρού» της τρούφας στην Ελλάδα, όπως τον αποκάλεσε ο κ. Κουτσούδης, και έχουν μια συνεργασία με την Ξάνθη σε επίπεδο κυνηγών, συμβουλευτικής και ανταλλαγής απόψεων. «Είναι ένα καινούριο προϊόν, αφού τα τελευταία πέντε χρόνια κυρίως έχει αρχίσει και ακούγεται το ελληνικό μανιτάρι της τρούφας, αλλά έχει λάβει πολύ καλές κριτικές από σεφ του εξωτερικού, που έχουν αξιολογήσει πολύ θετικά το άρωμα και την ποιότητα της ελληνικής τρούφας σε σχέση με αυτές του εξωτερικού. Είναι το μικροκλίμα και οι εδαφολογικές συνθήκες που επιτρέπουν να αναπτυχθεί ένα προϊόν τόσο ιδιαίτερο», σημειώνει ο κ. Κουτσούδης. Και παρόλο που στην Ελλάδα φαίνεται ως νέο προϊόν, υπάρχουν αναφορές από αρχαιοτάτων χρόνων ακόμη και στον Θεόφραστο, που κάνει μάλιστα αναφορά στις τρούφες της Θράκης ως πολύ ιδιαίτερες. «Προσπαθώντας να εξηγήσουν πώς δημιουργούνται κάτω από το έδαφος, γιατί παρατηρούσαν τα γουρούνια να τις ανακαλύπτουν, τις είχαν δώσει διάφορες ονομασίες, ακόμη και κόρες του Δία, ο οποίος ρίχνει κεραυνούς και δημιουργούνται οι τρούφες μέσα στην γη. Οι αρχαίοι Έλληνες και οι Ρωμαίοι γνώριζαν για τις τρούφες, ενώ μετά πάμε στον 17ο και 18ο αιώνα που οι Γάλλοι και οι Ιταλοί αρχίζουν να ασχολούνται συστηματικά με την τρούφα, γι’ αυτό και έχουν στήσει ένα πολύ καλό εμπορικό δίκτυο που προωθεί τις τρούφες τους σε ολόκληρο τον κόσμο και είναι οι πιο γνωστές», ανέφερε χαρακτηριστικά ο ίδιος.
Προσπάθεια εξωστρέφειας και δημιουργίας ενός ισχυρού brand name
«Το επιχειρηματικό σχέδιο που παρουσιάστηκε έχει κυρίως τρόπους και μεθοδολογία για το πώς θα μπορέσει η ελληνική τρούφα, και συγκεκριμένα η δική μας της Θράκης, να αναπτύξει μια εξωστρέφεια και να γίνει ένα ισχυρό brand name για να οδηγηθεί σε αγορές του εξωτερικού» είπε ο κ. Κουτσούδης, που ασχολήθηκε κυρίως με το κομμάτι του μάρκετινγκ αλλά και του κόστους του προϊόντος και την τυποποίησή του. «Η αγορά στο εξωτερικό είναι αρκετά ώριμη για την τρούφα, καθώς είναι μέσα στις γευστικές τους συνήθειες. Κάτι αντίστοιχο θα μπορούσε να γίνει και με την ελληνική τρούφα, με το πιο άγριο και παρθένο περιβάλλον μας να επιτρέπει καλύτερα αυτοφυή μανιτάρια και να αποτελέσει ταυτόχρονα οικονομικό διέξοδο για κάποιον που θέλει να ασχοληθεί είτε ως κυνηγός με το τροφόσκυλο, είτε να καλλιεργήσει» επισημαίνει ο βραβευθείς οικονομολόγος.
Τα σχέδια για το μέλλον: Πάστα τρούφας και λάδι τρούφας
Ο Νίκος Κουτσούδης θεωρεί ότι υπάρχει η δυνατότητα για παρασκευή και υποπροϊόντων, σε πρώτη φάση για την παρασκευή πάστας τρούφας, κάτι αντίστοιχο με την πάστα ελιάς, προϊόντα που έχουν μεγαλύτερη διάρκεια σε σχέση με την φρέσκια τρούφα που αντέχει περίπου μία εβδομάδα. Σε δεύτερη φάση θα αναπτυχθεί το λάδι τρούφας, το οποίο θέλει ιδιαίτερη διεργασία και η ομάδα της e–troufa είναι σε φάση αναζήτησης μέχρι να τελειοποιηθεί το προϊόν, καθώς τα περισσότερα λάδια τρούφας του εμπορίου παρασκευάζονται με χημικό αρωματισμό. «Στόχος μας είναι να κάνουμε γνωστή την ελληνική τρούφα, να δημιουργήσουμε συνεργάτες σε όλη την Ελλάδα και να διοχετεύσουμε την ατόφια φρέσκια τρούφα» δηλώνει ο ίδιος. Πέρα όμως από το ίδιο το προϊόν, η εταιρεία ‘’πουλά’’ ουσιαστικά και τεχνογνωσία, με σημαντικό κεφάλαιο τις γνώσεις και την εμπειρία του κ. Παναγιωτίδη. Μία διέξοδος για ανθρώπους που θέλουν να συμπληρώσουν το εισόδημά τους, παρότι ο κ. Κουτσούδης αναγνωρίζει πως υπάρχει ένας δύσκολος αγώνας μπροστά τους, δεδομένων και των συγκυριών.
ΧΑΡΗΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ